• pseudonym1

Ammar men vill kunna lämna bort bebisen till pappan ibland. Hur mkt ersättning ska man börja med?

Har en son på 2½ månad och pappan till barnet lämnade mig när jag var gravid och ville inte ha ngt med barnet att göra först.
    Nu, vid förlossning har han ändrat sig lite och vill vara delaktig så gott det går och han har varit hemma hos mig några ggr och hållt sonen en stund...

Han vill imorgon gå ut o gå en promenad med vagnen i några h men jag vet att han inte klarar sig utan mat i några h (upp till 2 går väl)eftersom han ammar väldigt mkt just nu...
    Eftersom jag tänkt amma helt i minst 6 mån så känner jag att det skulle vara bra om han kunde ta ersättning ibland så att pappan kan ha honom lite själv några h dåoch då för att knyta kontakt och jag undrar hur mkt
    de egentligen äter.
    Man vet ju inte det då de ammar men vad är rimligt att börja ge i ml? O ska man va lite försiktigt ibörjan? Tänkte att ersättning kanske kan framkalla ont i magen om han inte är van vid det...

Någon som har koll på det här?

• Svar på tråden Ammar men vill kunna lämna bort bebisen till pappan ibland. Hur mkt ersättning ska man börja med?
  • Lady without tattoo

Säg att promenaden inte får bli under så lång tid då

JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Jiinii

om du vill helamma kan du ju inte ge ersättning då är det ju inte helamma...
    du kan pumpa ut mjölk och spara i frysen t.ex och så kan han ge det i flaska annars

• Xanadu

Jag gav min bebis ersättning på nyår för att slippa sitta och amma hela middagen. Han var då sex veckor och drack drygt 1 dl. De säger ju ifrån själva när de är mätta. Är du orolig för ev reaktion kan du ju testa en mindre mängd tex 30 el 60 ml.

• missdolly

Det finns alltid en risk att amningen krånglar om man introducerar flaska.
    Bättre att pappan kommer hem med barnet när det börjar bli hungrig!! 

• pseudonym1

Helamma kanske blir fel uttryck då men jag menar att jag vill amma "helt" men att han kanske skulle kunna ta ersättning någon gång då pappan har honom...
    Vet inte om det funkar att göra så ens (dottern gav jag aldrig flaska).
    Visst kan jag be honom ta en kortare promenad men vi har en lite konstig familjesituation...

Han har inte velat vara delaktig i barnet innan och nu vill han... Jag är själv med killen men nu när pappan vill börja ha en kontakt så skulle det ju vara bra om de kunde umgås lite på tu man hand då coh då för att skapa en kontakt i och med att vi inte bor ihop...
    Men det kanske får bli kortare promenader isf så får han utöka sin tid med killen när han blivit lite äldre och börjat käka lite mat...
    Kan ju prova flaska någon gång och se om det ens funkar och framförallt att det inte stör amningen...

• Superninjan

det står på förpackningen hur mycket man ska ge. jag ammar, men har ersättning som komplement som han får tex om jag inte är hemma (på affärn, tränar el liknande), han äter ersättning kanske 1-2 ggr i veckan, och det går jättebra för honom att ta flaskan och att amma. mitt barn är 3,5 månad och han får ca 90 ml när han får, men när vi började ge så gav vi ca 20-40 ml

• Tonx

Eftersom babyn är liten och ni inte bor ihop så ser jag ingen anledning att lämna en sån skrutt sålänge att han måste ge honom mat.
    Låt han ha honom korta stunder, kanske lite oftare, också kan de börja umgås med på tu man hand som du säger när han är lite större.

• trolletsmamma

varför inte pumpa ur och ge bröstmjölk via flaskan istället???

• pseudonym1
    Tonx skrev 2011-04-21 14:22:22 följande:
    Eftersom babyn är liten och ni inte bor ihop så ser jag ingen anledning att lämna en sån skrutt sålänge att han måste ge honom mat.
    Låt han ha honom korta stunder, kanske lite oftare, också kan de börja umgås med på tu man hand som du säger när han är lite större.
    Ja, så får det bli om det inte funkar att ge annat... Känns som att det kanske är bäst att göra så men samtidigt så vill man ju att pappan ska kunna umgås längre stund med honom än någon timme hit o dit (han ammar ganska ofta). Men han är ju så liten än så man får väl avvakta kanske...
  • pseudonym1
    trolletsmamma skrev 2011-04-21 14:24:45 följande:
    varför inte pumpa ur och ge bröstmjölk via flaskan istället???
    Hur länge kan bröstmjölk bevaras i flaska då? Säg att jag pumpar ut och han går en 3-timmars-promenad.
    Hur länge kan mjölken förvaras innan den blir dålig nu när det börjar bli lite varmt dessutom? Kan verkligen ingenting om detta då jag bara ammade mitt första barn.
  • Rosenöga

Du måste prova innan så du vet att han tar flaska. Det brukar inte alltid vara gjort i en handvändning att få dem att ta flaska när de är vana vid att bli ammade. När vi skulle introducera tillägg med flaska fick vi laborera med olika nappar och jag blev tvungen att inhandla en hel drös kommer jag ihåg. Men det blev spotta ut och skrik och gråt. Sedan slutade det ändå med att jag fick ge tillägget med sked.

• Tonx

Och som tillägg till påfågelögas inlägg så kan det vara lika svårt att få dem att ta bröstet igen när de väl fått smak för flaskan som är betydligt mindre ansträngande och bekväm att äta ur, så om amningen är väldigt viktig för dig så skulle jag råda att inte använda flaska alls.

• CallGirl

Ur et tmatningsperspektiv ser jag inga problem med era planer, men tänk efter när det gäller ankytningen. Även om han är barnets pappa så är han ändå okänd för ditt barn och jag tycker det låter grymt ur barnets perspektiv att bli lämnad själv med sin pappa under flera timmar utan att du är med. Att sova gott i vagnen för att sedan vakna upp med någon man inte känner tycker jag inte är så snällt.

Mitt råd är därför att låta pappan umgås med sitt barn när du är med, precis som på samma sätt att man introducrar någon annan vuxen för barnet. Låt pappan bära, ligga hud mot hud, massera och byta blöjor etc. så att barnet får en chans att knyta an till pappan innan de beger sig ut på egna äventyr.

Svar på tråden Ammar men vill kunna lämna bort bebisen till pappan ibland. Hur mkt ersättning ska man börja med?