• malinelliot

1:a natten utan mat....

Hej!
    Efter att ha varit vid BVC i går och fått order om att ta bort nattmålet för vår 3månaders så har vi överlevt 1:a natten.
    Hon är ett litet matvrak och låg tydligen på översta kurvan så BVC tyckte att det var dags att dra ner...
    Känns väl si så där...

Hur och när äter era bebisar runt 3månader?

• Svar på tråden 1:a natten utan mat....
  • Mariohn
    thegoddess skrev 2011-04-21 09:27:50 följande:
    Annars har dom väl läst olika böcker då. Varför säger alla så olika då enligt dig?
    Det gör de inte enligt mig. Det finns ett fåtal som begår fel genom att pracka på folk sina personliga värderingar. Det är inte korrekt på något vis. Lika lite som att en läkare får frångå vetenskapen och övertyga patienterna att göra något h*n själv TYCKER är bra utan att det finns belägg för det. Och lika lite som poliser får utgå från sina egna åsikter och tankar i sin yrkesroll. Det hoppas jag att du begriper. 
  • thegoddess

Har inte skrivit att jag tycker det är rätt.
    Dom ger ju råd utefter situationen. Min tjej vaknar 5 gånger per natt inte är hon hungrig för det.

Min tjej äter 150 ml på natten då anser jag att hon är lite hungrig. Hon äter annars 180-210 var 4e timma under dagen. Medan jag gör i ordning maten ger sambon henne nappen så hon inte ska grina. Var 8e gång kanske så har hon somnat om när jag kommer med maten och då väcker jag ju inte henne. Utan hon får mer när hon vaknar nästa gång

• kicki8210

som svar på ts fråga: min dotter valde själv att sluta äta på natten när hon va 2 månader. det börja med att de gick en timma längre mellan natt målen sen en till och så vidare nu är hon 5 och en halv månad skulle hon vakna på natten å vilja ha mat så självklart kommer vi å ge henne de nått annat alternativ finns inte

ts jag håller med dom andra om att är hon hungrig så skall hon få mat

• tiptoe
    La Lola skrev 2011-04-21 08:24:35 följande:
    Men....undrade du inte? Ifrågasatte?
    Nej, min dotter har alltid haft problem med att gå upp i vikt så BVC ville vi skulle väcka henne på nätterna så hon skulle få i sig mer mat.. Men när v började få ordning på vikten så att hon iallafall följde sin kurva och fick ok att skippa nattmålen, så var det bara något hon sa att efter 6 månaders ålder så klarar sig barn utan mat på natten, får de inte mat på natten så ställer de om sin "matklocka" så att de äter mer på dagen.. Mer frågade jag inte om det..
  • jagärglad

Min son sover ibland hela nätter, 12 h och ibland sover han 9 h och äter i 15 min sen sover i 3-4 till. Är lite olika. han är snart 12 v. Det är sällan mycket sällan han äter 2 ggr per natt. skulle han vakna nån timma bara efter målet så får han napp, men det händer inte ofta.

• Ellabay

Herregud. Min dottet var redan över normalkurvan när hon föddes och väger nu härliga 8 kg och är 66 cm lång och endast 4.5 månad gammal. Hon är inte för tjock och har aldtig fått svaret att minska maten på henne. Hon är ett matvrak o har sen hon var 1 månaf ätit varannan timme på natten. Vi har försökt minska på det men det är mat hon vill ha. Hon äter även varannan timme på dagen trots att vi försöker dryga ut det.

Ibland tycker jag BVC kan överdriva. Tror inte eran tjej mår dåligt över nattmålet.

• ELLEoClara

Hemskt råd ni fått av Bvc, gör som du själv känner.

Vaknar bebisen och vill äta på natten så ge den, sover bebisen utan mat så klarar den sig utan men inget man som förälder eller bvc personla ska styra 

• viseversa
    malinelliot skrev 2011-04-21 08:56:03 följande:
    Min "lilla" prinsessa väger 8kg... Jo jag vet att det är en del, men har alltid gett när hon velat för så sa den förra bvc tanten. Nu var det en annan. Får ta o boka en ny tid med den gamla igen tror jag. Det är ju inte bara jag som tycker att detta är konstigt..
    Tack alla
    Oj min son är 7 veckor och väger 6500 för en vecka sen. Han väger nog ca 6700 idag skulle jag tippa på. Och våran bvc tant har inte nämt ett skit om hans vikt. Hon säger bara attd et är bra att han växer och gillar mat=). Skulle hon däremot föreslå att vi ska BANTA honom skulle jag säga dra åt fanders åt henne. Jag tänker itne banta min unge. han får äta när han vill och tills han är mätt.
  • anansie

Usch och fy för den BVC sköterskan. Inte kan man neka en liten bebis mat om den är hungrig. Tycker du ska byta sköterska direkt !!

Min tjej blir 11 veckor på lördag och hon äter en gång på natten. Sista målet vid 20 tiden, sen äter hon vid 03.30 sen somnar hon om och äter vid 08 på morgonen igen.
    Under dagen äter hon med 2-4 timmars mellanrum. Blir alltid 6 ggr per dygn sammanlagt. 

• Cocco

Man blir ju mrökrädd men tyvärr inte förvånad

• Miss Cee

Ts>>

Vilken längdkurva ligger dottern på då?? Att hon är stor och ligger på översta viktkurvan säger ju inte ett dugg om man inte ser det i förhållande till den andra kurvan!!

Om hon ligger lika högt på längden också så är det ju bara hennes storlek helt enkelt och inget konstigt alls. Om hon ligger på -1 på längden och den översta på vikten så kan man ju givetvis börja fundera, men det har jag svårt att tro att så är fallet...

Håller med övriga, prata med någon annan. 3månaders äter i min mening ett par gånger under natten, jag tror nog att vi gav 3 ggr/natt i den åldern. Vår son är 1,5 år och äter fortfarande en gång om natten... han behöver det eftersom han äter då dåligt rent generellt, han klarar sig inte utan sitt nattmål. Nu är vi ju en ytterlighet, men vi som befinner oss på den änden av skalan finns också, så att du ska sluta med all nattmat vid 3 månaders ålder låter rätt absurt.

Svar på tråden 1:a natten utan mat....