• hallonfamiljen

är detta normalt för en 16 månaders

Hejsan.

För att ge er kort info om min son för övrigt så gör jag en lång historia kort.
    Han är 16 månader idag. Hade en jättejobbig förlossning. Han har sovit sammanlagt 15 hela nätter sen han föddes (19-05) annars har han skrikit sig igenom nätterna (inte lite skrik utan VRÅÅÅÅLSKRIK) och vi har sökt läkarhjälp 6 ggr för detta. Nåväl... sömnen krånglar fortfarande, han skriker på nätterna men om det vore det enda.
    Han är så arg så det liknar ingenting. Han har INGET Tålamod. Jag stod still med vagnen 10 sekunder och han blev skiiiitarg och bara kastade sig bak i vagnen och så här håller han på. Hela tiden. Idag har han haft ca 10 utbrott. och jag menar verkligen utbrott. Han slänger sig åt alla håll och gråter hejdlöst... han pekar men jag förstår ju inte vad han vill. Och detta har tidigare gjort mig jättearg, men nu "ignorerar" jag det istället. (Förstå mig rätt)

Men är det normalt att barn är så här extremt utåtagerande?Jag är rädd för framtiden för jag får katastroftankar om att han har adhd osv.

Jag är kanske helt övernervös och känslig men detta är mitt första barn och jag jämför bara med ALLA mina vänners barn som inte alls e så här.

Hjälp mig. Vad kan dessa utfall bero på?

• Svar på tråden är detta normalt för en 16 månaders
  • LillaVanilla

Det låter som om ni har fått ett litet projekt på halsen. Min spontana tanke när det gäller utbrotten år att han
    Är frustrerad över att han inte kan förmedla sig med er så mycket som han vill. När han kan prata kan det försvinna.

Har ni utrett allergi? Jag tänker på oron nattetid.

Han kan vara understimulerad och överintelligent. Han vill gå fortare fram än han "kan".

En massa tankar, prata med BVC. Lycka till!

• knäppisen

han kan ju vara trött och att det är därför han har lätt att bli arg. 
    Lågt blodsocker kan göra en del barn till små monster.
    Bara två små tankar, tycker som ovanstående, att du ska prata med bvc eller en barnläkare eller bup. 

• knäppisen

fötydligande.
    Jag tycker inte att du ska prata med bup för att jag misstänker att det är något FEL på ert barn. Men de kan komma med bra tips och god hjälp ändå. 

• Suzzie

Min lilla (17 månader) är också inne i en väldigt känslig period just nu. Vill prata och göra sig förstådd och kunna klä på sig själv osv men kan ju inte ännu. När något inte blir som han vill blir han också skogstokig, det händer att han hänger i selen ut ur vagnen om jag inte har möjlighet att stanna den (ibland långa) tid det tar att vänta ut utbrotten. Jag har testat olika metoder att hantera utbrotten och som du kommit fram till att ignorera är det bästa. Får han vara för sig själv (alltså jag är i närheten men rör honom inte eller pratar med honom) en liten stund så brukar det fort gå över men om jag försöker krama/trösta/förklara så blir det bara värre och värre.

Du har säkert testat att ge fortsätta med vällingen på nätterna misstänker jag. Min lilla måste fortfarande ha det för att kunna sova en hel natt, ibland två gånger... Om sömnen inte funkar så blir ju allt på dagarna också jobbigare eftersom de är så trötta så det hänger väl ihop det där.

• viljestarkmamman

Känner också igen mig, Vår son är 13 månader och fördetmmesta riktigt sjövild, Har inget tålamod med någonting blir ledsen och arg ibland helt utan annledning, Kan vara missnöjd flera dagar hela i taget. Sover ojämt och kämpar in i det sista för att slippa sova. Kan aldrig sitta still när han är vaken och utsöndrar tonvis med negativ energi och har gjort så sedan han var 3 veckor. Jag är också rädd och på bvc får man mest veta att det är normalt och att vissa barn är svårare än andra, Har kontaktat bup som råder mig att lära barnet att vara självständigt men min son har tålamod att ligga på till jag ger mig eller till han tuppar av ungefär. Jag har tänkt att min son är ett överlevarbarn/ High need. Vilket är ett mer vanigt begrepp i usa. Har själv startat en tråd om överlevarbarn där jag har stött på fler med samma sorts problem vilket gett mig lite tröst.

www.familjeliv.se/Forum-3-100/m55881192.html

• Liniz77

Vår son var oerhört frustrerad i den åldern speciellt eftersom han visste precis CAD han ville ha men kunde inte förmedla det. Han fick ist visa o det vara gissningslekar dagarna i ända. Beteendet ändrades markant när vi började förstå o han förmedla sig. Jag har en 23 månaders envis dam som också vrålar på rätt bra. Framför allt rör det sig om saker som hon vill att jag ska göra för henne. Som bära, göra välling, gå o gunga o blir arg när det inte sker påhennes villkor. Som 16 månaders kunde jag inte köra henne i vagn. Hon tvärvägrade, vrålade o ville bli buren ist. Hur lätt det nu är på väg till förskola. Men då kom vi oå att cykla funkar. Antar att du fått en viljestark rackare, men härda ut, det blir bättre! Försök dock se t att han inte är för trött el hungrig för då blir det bara värre...

• Emeli94

Jag tycker att du ska gå till en kiropraktor med barnet. Han kan ha blivit sned i kroppen under graviditeten och förlossningen. Det rådet fick jag och när min son var 3 veckor så behandlades han 2 ggr med en veckas mellanrum trots en lätt förlossning. Det är inte alls så "brutalt" som man tror när barnet behandlas. Gav rådet till en mamma med en arg 10 åring också och han har förändrats mycket i sitt humör.

• hallonfamiljen

Emelie94, vilken kriopraktor kan man gå till med ett litet barn?

• Ilena

Tror också på kiropraktor eller ännu bättre, osteopat. Problemet är att det inte är lagligt att behandla barn under 8 år i Sverige tyvärr men med lite eftersökning så går det att hitta.

• hallonfamiljen

nu är det lagligt att behandla små barn så jag har bokat tid hos en kriopraktor till min 20 månaders son

• IrisBlå
    Emeli94 skrev 2011-05-21 17:03:32 följande:
    Jag tycker att du ska gå till en kiropraktor med barnet. Han kan ha blivit sned i kroppen under graviditeten och förlossningen. Det rådet fick jag och när min son var 3 veckor så behandlades han 2 ggr med en veckas mellanrum trots en lätt förlossning. Det är inte alls så "brutalt" som man tror när barnet behandlas. Gav rådet till en mamma med en arg 10 åring också och han har förändrats mycket i sitt humör.
    Emelie: Vad var det som fick er att söka kiropraktor? På vilket sätt hjälpte det? Kunde kiropraktorn se att något inte stod rätt till?

Tacksam för svar... Glad
Svar på tråden är detta normalt för en 16 månaders