• Snöviolen

Är katten ett lejon?

Tänk er ett knäppt scenario.
    En katt blir uppfostrad i en lejonflock och beter sig sen som ett lejon.
    Blir katten automatiskt ett lejon eller är den fortfarande en katt. Kanske det blir en blandning.
    Välj själva.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är katten ett lejon?
  • En o Sexti

hur långt är ett snöre ?

♥☆° Kan mirakel ske? °☆♥
  • Snöviolen
    GulTussilago skrev 2011-04-19 18:52:46 följande:
    Och Jesus föddes i ett stall...
    Ja därför är han en hästDrömmer
  • SilverLadyG

eftersom denna katt kan endast para sig med en katt och inte med en lejon förblir den en katt. De 2 är 2 helt olika arter och kan inte få avkommor samt kan andra lejon flock döda katten eftersom den är inte lejon. Lukten, genetiska arvslaget osv. Djur är mycket smartare än du tror!

• GulTussilago
    Snöviolen skrev 2011-04-19 18:54:30 följande:
    Ja därför är han en hästDrömmer
    Var det inte en åsnekrubba? =Därför är han en åsna (?)
  • Snöviolen
    GreteP skrev 2011-04-19 18:55:26 följande:
    eftersom denna katt kan endast para sig med en katt och inte med en lejon förblir den en katt. De 2 är 2 helt olika arter och kan inte få avkommor samt kan andra lejon flock döda katten eftersom den är inte lejon. Lukten, genetiska arvslaget osv. Djur är mycket smartare än du tror!
    Nu var det inte frågan om parning utan om uppfostran.
    Finns många trådar om är man svensk blabla om man är född svensk, men bor i ett annat land.
  • Snöviolen

Därför tyckte jag att det var kul att göra liknade fråga om djur  i stället.

• SilverLadyG
    Snöviolen skrev 2011-04-19 18:56:53 följande:
    Finns många trådar om är man svensk blabla om man är född svensk, men bor i ett annat land.
    Du kan inte jämföra Homo sapiens som är en och samma art med två helt olika arter!!!  Alla människor är samma art genetiskt! En katt och en lejon är inte samma art men tillhör samma familj "Kattdjur".
  • Anova
    Snöviolen skrev 2011-04-19 18:56:53 följande:
    Fast då är man väl ändå homo sapiens sapiens?

En katt blir inte panthera leo bara för att den vuxit upp med en flock lejon, den är fortfarande katt, dvs Felis silvestris catus, oavsett hur det växer upp.
  • SilverLadyG
    Anova skrev 2011-04-19 19:02:41 följande:
    Fast då är man väl ändå homo sapiens sapiens?

En katt blir inte panthera leo bara för att den vuxit upp med en flock lejon, den är fortfarande katt, dvs Felis silvestris catus, oavsett hur det växer upp.
    PRECIS!!!!
  • Snöviolen

Men som ni ser, så har jag skrivit ett knäppt scenario. För en katt skulle aldrig bli accepterad av en lejonflock. Jag tänkte mer på hur katten skulle känna sig om den blev uppfostrad av en lejonflock.

• Emmi27

vaddå, typ som i Ice Age 2 när mammut-tjejen är uppvuxen bland pungråttor eller vad det är och tror att hon är en pungråtta haha

• Snöviolen
    Emmi27 skrev 2011-04-19 19:05:48 följande:
    vaddå, typ som i Ice Age 2 när mammut-tjejen är uppvuxen bland pungråttor eller vad det är och tror att hon är en pungråtta haha
    Ja precis.
  • Anova
    Snöviolen skrev 2011-04-19 19:05:38 följande:
    Men som ni ser, så har jag skrivit ett knäppt scenario. För en katt skulle aldrig bli accepterad av en lejonflock. Jag tänkte mer på hur katten skulle känna sig om den blev uppfostrad av en lejonflock.
    Har en katt så pass hög "medvetandegrad" att den börjar diskutera existentiella frågor ,typ "Är jag en katt, eller är jag ett lejon"?
    Visst, en katt kan nog ta över flockbeteenden från ett lejon, men det betyder inte att det blir ett lejon..
  • Emmi27

Den skulle nog få mindervärdeskomplex när den inser att den är typ 15 gånger så liten som sina flockpolare och till slut bli uppäten av typ en gnu eller nåt.

• Art Vandelay

Katten kommer säkert att tro att den är ett lejon, men alla vi andra vet ju att den är en katt Glad

• Boothwalker

Frågan är om en katt klarar att göra lejonstuff som att jaga och fälla antiloper...

Nej en katt kan aldrig bli ett lejon. Men om hen vill tro att hen är ett lejon så fine by me.

♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
Svar på tråden Är katten ett lejon?