• Rakad Apa

Vid nödsituation: Kvinnor och barn först?

Förr i tiden så fick alltid kvinnor och barn alltid företräde vid nödsituationer, t ex om en båt höll på att sjunka. Bör det vara så fortfarande? Eller är det ett förlegat tänk? Och hur hade du agerat i en nödsituation?

För mig är det självklart att barn går först, men jag tycker att könet på de vuxna är helt irrelevant.

Vad tycker du?

Formerly known as Rakad Apa
  • Svar på tråden Vid nödsituation: Kvinnor och barn först?
  • Themis
    enny signatur skrev 2011-12-22 00:05:08 följande:
    Barn först utan någon tvekan. sedan föräldrar till barn typ (dvs man skickar inte iväg 4åringen från sina föräldrar). sen handlar det mer om vem som klarar sig bäst, inte kön.
    Men klarar sig bäst hur då?

Har mest späck att leva på?

Råkar vara marinsoldat och expert på överlevnad i den biotop som man är strandad i?

Råkar ha med sig tritiumglas, kniv, kompass och navigation över området samt Guy Wisemans Överlevnadshandbok (bär den ALLTID med dig- inplastad!!)?
    I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Genghis
    Tecken skrev 2011-04-28 12:23:01 följande:
    För mig är inte barn viktigare än andra människor. Jag är viktigast i mitt liv och jag går först, därefter mina nära och kära. Sedan alla andra.
    Jag håller med. 
  • Furstinna

Först barn sen skiter jag i resten.

• trettioplus

Jag tycker varken kvinnor eller barn har företräde.

Det är intressant det här med barnens värde i sådana här sammanhang. När förlorar en människa detta mervärde? När hon är tio? Femton? Arton? Eller när sker det? På vilket sätt är barndom mera värdefullt än livserfarenhet?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Genghis
    trettioplus skrev 2011-12-22 12:13:57 följande:
    Jag tycker varken kvinnor eller barn har företräde.

Det är intressant det här med barnens värde i sådana här sammanhang. När förlorar en människa detta mervärde? När hon är tio? Femton? Arton? Eller när sker det? På vilket sätt är barndom mera värdefullt än livserfarenhet?
    Det undrar jag också. Från ett annat perspektiv kan man ju säga att barnen har ett lägre värde än exempelvis en läkare som skulle kunna rädda liv på skadade i livbåten. 
  • Oligopol
    Genghis skrev 2011-12-22 12:22:04 följande:
    Det undrar jag också. Från ett annat perspektiv kan man ju säga att barnen har ett lägre värde än exempelvis en läkare som skulle kunna rädda liv på skadade i livbåten. 
    Fast det blir ju problem ifall det finns 10 skadade personer och 10 friska hela läkare och 10 platser i livbåten. Hur väljer man inbördes vem som ska med?
  • Oligopol
    grind skrev 2011-05-27 20:56:00 följande:
    Ja, kvinnor och barn bör få gå först. Männen kan klara sig ändå.
    Alla män klarar sig bättre än alla kvinnor?
  • Genghis
    Oligopol skrev 2011-12-22 12:41:10 följande:
    Fast det blir ju problem ifall det finns 10 skadade personer och 10 friska hela läkare och 10 platser i livbåten. Hur väljer man inbördes vem som ska med?
    Den som hinner först fram vinner.
  • Odd Pixie

Om jag hade haft möjlighet att hjälpa några i en nödsituation där det fanns både barn, kvinnor och män så hade jag prioriterat barnen först. Om jag sedan hade kunnat hjälpa några vuxna, så hade jag förstås gjort det med - men då hade könet varit totalt irrelevant.

Så..
    1. Barn.
    2. Vuxna.      

• Rakad Apa
    Odd Pixie skrev 2011-12-23 17:56:26 följande:
    Om jag hade haft möjlighet att hjälpa några i en nödsituation där det fanns både barn, kvinnor och män så hade jag prioriterat barnen först. Om jag sedan hade kunnat hjälpa några vuxna, så hade jag förstås gjort det med - men då hade könet varit totalt irrelevant.

Så..
    1. Barn.
    2. Vuxna.      
    gamlingar då?
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • stresss

Det är en teoretisk ställd fråga eftersom det har visat sig att i nödsituationer är det oftast så att män satsar på att klara sig själva, medan kvinnor försöker rädda barnen och därför överlever mindre ofta.

I en nödsituation är barn chanslösa om man inte ger dom företräde. Samma gäller fysisk svaga personer oavsett kön. Så det är inte förlegat att tänka på fler än sig själv i en nödsituation, även om det inte går att säga hur det ska gå till i detalj, eftersom det är just en nödsituationer.

• cärröförfän

men det är la helt självklart att jag o ungarna går först. männen slåss om de resterande platserna. kan ju va kul för oss andra o se lite action mitt i alla tråkigheter.

• gavagai

Det behöver ju inte handla om vem som är värd mest heller. Jag skulle förmodligen lägga mer tid på att rädda ett barn, eftersom det är troligare att de vuxna klarar sig själva, för att helt enkelt maximera antalet räddade. Inte för att max antal räddade /nödvändigtvis/ måste vara bäst, men eftersom jag förmodar att jag har brist på tid för mer djuplodande analyser, så verkar det vara en vettig arbetshypotes.

Svar på tråden Vid nödsituation: Kvinnor och barn först?