• stjärnmamman

Vad skulle du tillåta din ca 15åriga dotter/son göra

Vilket/vilka av dessa alternativ skulle du tillåta ditt 15åriga barn göra

Bestämma läggningstider vardagar?

Vara ute till kl 6 på morgonen på helger?

Shoppa för flera tusen i månaden?

använda saker med 18års åldersgräns?

Dricka alkohol?

Röka?

vara borta från skolan utan giltig frånvaro?

vara ensam hemma en vecka?

vara tillsammans med någon som är mycket mycket äldre?

tatuera sig?

ha piercing?

Motivera gärna dina svar. Varför och varför inte???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 10:45
    Ja vill poängtera att shoppa för flera tusen i månaden menar jag för era pengar. det är alltså inte pengar barnet själv tjänat. Glömde säga det

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 15:11
    vara tillsammans med nån mycket äldre, så menar jag någon i typ ca 30 årsåldern

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-29 18:37
    även om man som förälder inte tillåter så är det ju inte säkert att ens barn/ungdomar gör som man tillåter.. Men ja alla föräldrar är olika.. Endel tycker fri uppfostran är rätt andra är mycket strikta.. Därför jag undrade

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 20:51
    många undrar vad som menas med tillåta saker med 18års åldersgräns. Med det menar jag t.ex soft air gun, dataspel, porrfilm, besöka någon klubb ( där dom inte frågar efter leg då alltså)

• Svar på tråden Vad skulle du tillåta din ca 15åriga dotter/son göra
  • Mineralvatten
    ja jag gick sjäklart och lade mig när jag ville när jag var 15...

Nej

Ja om det var mina egna pengar. i övrigt gällde barnbiraget som skulle räcka till allt utom mat, husrum, busskort och avgiften till musikalskolan.

njae jag fick inte gå på klubb om det var du menade.

Dricka alkohol?
    Nixpix.

Röka?
    Nixpix

Nej

Ja jag bodde ensam större delen av sommaren i den åldern.

Vem jag är ihop med angick inte mina föräldrar, men de har nog reagerat om det var någon som var väldigt mkt äldre, men killar som var 18-20 var inte ovanligt för mig i den åldern.

tatuera sig?
    Nej självklart inte.

Pierca sig?
    Nej men jag tog en ändå.

• Felicia111
    stjärnmamman skrev 2013-07-27 13:27:53 följande:
    Felicia11 ja typ 10 år äldre och uppåt
    Uschnej aldrig...

Nä tror jag ska säkra barnrummen rätt rejält när dom kommer upp i tonåren {#emotions_dlg.djavulsk}.

Hehe, inga former av droger är ok vare sig om dom är under eller över 18 år. sålänge dom bor under mitt tak så bestämmer mamma o pappa ^^
  • NBFN
    Vilket/vilka av dessa alternativ skulle du tillåta ditt 15åriga barn göra

Nej. Inte med den sonen vi har i huset iaf som inte kan ta ansvar för att komma i säng i tid för att orka upp dagen efter.

Verkligen inte!

Nej.

Beror på vad det gäller. Tv-spel så ja, men absolut inte cigaretter, alkohol osv.

Dricka alkohol?

Nej

Röka?

Nej

Njae, inte så länge vi inte vet om det.

Nej.

Nej

tatuera sig?

Nej

ha piercing?

Ja
  • NBFN
    Min egen tonår:

Ja, jag var skötsam och kom upp i tid så absolut och inga konstigheter.

Absolut inte! Och jag skulle aldrig varit det heller - vad gör man ute på stan så länge?!

Nej nej nej.

Ja, till viss del

Dricka alkohol?
    Nej

Röka?
    Ja

Ja, om mina föräldrar visste anledningen

Ja, bodde ofta själv på sommaren och under semestertid

Inte 10-15 år, men upp till 5 år äldre ja

tatuera sig?
    Nej

ha piercing?
    Nej, men gjorde en ändå
  • En stund i solen

Jag har inga egna barn men jag har ju varit 15 en gång i tiden så jag kan ju svara utifrån vad jag fick :). 

Ja, det fick jag långt tidigare. När jag började högstadiet bedömde mina föräldrar mig stor nog att ta ansvar för mina egna läggtider. Bara jag inte störde dem var det lugnt. Däremot var jag tvungen att vara hemma senast kl. 22 skoldagar. 

Japp. Den friheten hade jag från 13 års ålder tror jag (i samband med att högstadieelev kan ansvara för egna läggtider )

Nej ingalunda. Vid 15 fick jag ansvara för mina egna klädinköp. Föräldrar kunde tänka sig att köpa större grejor som en ny vinterjacka och skor. Men flera 1000 i månaden? Aldrig. Det handlade väl om nån tusenlapp om året. 

Ja.

Dricka alkohol?
    Ja

Röka?
    Nej, men hade jag bestämt mig för att börja hade de inte gjort något annat än sagt att de inte tyckte om det.

Nej, men det var jag ändå ibland

Ja absolut. Det var jag redan när jag var 14. 

Det hade de verkligen inte tyckt om, vet dock inte vad det skulle gjort ifall det hade inträffat.  

tatuera sig?
    Nej.  18 år med egna pengar var regeln där. 

ha piercing? 
    Ja 

• Boringbrick

Vilket/vilka av dessa alternativ skulle du tillåta ditt 15åriga barn göra Bestämma läggningstider vardagar? Ja, så länge h*n kommer upp till skolan osv. Vara ute till kl 6 på morgonen på helger? Hemma hos någon under ordnade former, visst men ute på stan/fest, nej! Shoppa för flera tusen i månaden? Visst, så länge h*n lär sig värdet av pengar använda saker med 18års åldersgräns? Vad gäller spel, filmer(ej porr) osv är det okej! Dricka alkohol? Nej! Alkohol är dåligt för kroppen så absolut inte! Röka? Ännu mer nej! Också dåligt för kroppen och det vill jag inte att varken jag själv eller mitt framtida barn ska få i sig. vara borta från skolan utan giltig frånvaro? Ja, om det finns bra anledning till detta. vara ensam hemma en vecka? Ja, om jag känner att h*n är ansvarstagande nog. vara tillsammans med någon som är mycket mycket äldre? Skulle väl inte göra mig sådär jätteglad, men beror helt på personen tatuera sig? Absolut nej! Är ju något permanent och jag tror inte att en 15-åring kan ta det beslutet. Gillar inte tatueringar för övrigt! ha piercing? Måste väl svara ja här, då jag själv som 17-åring gjorde navelpiercing och man vill väl inte ha dubbelmoral. Piercings kan dessutom tas bort enkelt.

• Glusper

Bestämma läggningstider vardagar? japp om det inte missbrukas.
    Vara ute till kl 6 på morgonen på helger? kanske nån gång men då vill ja veta med vem och var.
    Shoppa för flera tusen i månaden? hahha nej!
    använda saker med 18års åldersgräns? vissa spel och film.
    Dricka alkohol? ett glas öl/vin hemma okej, men festa nej!
    Röka? japp.
    vara borta från skolan utan giltig frånvaro? beror på varför sen så kan man inte bestämma de..
    vara ensam hemma en vecka? kanske om en vuxen kan kolla till h*n då och då.
    vara tillsammans med någon som är mycket mycket äldre? japp de har ja inte att göra med.
    tatuera sig? nej!
    ha piercing? kanske beror på  vars.

• Kicki85

Nu dröjer det länge innan jag har en tonåring, faktiskt lika lång tid som gått sedan jag själv var 15 men så här tänker jag just nu och det är naturligtvis även utifrån egna erfarenheter.

Bestämma läggningstider vardagar? Ja

Vara ute till kl 6 på morgonen på helger? Nej 

Shoppa för flera tusen i månaden? Nix! Inte med mina pengar i alla fall.

använda saker med 18års åldersgräns? Nej

Dricka alkohol? Nej

Röka? Inget jag skulle jubla över, men skulle inte vilja att h*n smyger ifall h*n börjar.

vara borta från skolan utan giltig frånvaro? Nix!

vara ensam hemma en vecka? Inte utan regelbunden tillsyn.

vara tillsammans med någon som är mycket mycket äldre? Beror på vad mycket äldre innebär, men svårt att styra över kärleken.

tatuera sig? Tveksamt, kanske.

ha piercing? Ja, åtminstone öron och navel, kanske näsa.

• PetraD

Bara läst ts

Skulle inte tillåta något av det. Läggningstider skulle vi nog komma fram till gemensamt. Piercing ev, beroende på vad/var

• snusmumriks
    Jadå, såvida hen inte störde hela nätterna eller så

Nej

Bara om hen tjänade egna pengar, annars spendera barnbidraget som hen vill

Vad har 18årsgräns förutom gå på klubb och köpa cigaretter? Hursomhaver, nej.

Dricka alkohol?
    Nej.

Röka?
    Nej.

Det beror på varför. Jag var gravt deprimerad vid femtonårsålder och hade ätstörningar och fick vara hemma från skolan utan giltig frånvaro som jag ville, vilket tog bort mycket av skolstressen. Tror att jag skulle låta hen vara hemma om det fanns en anledning.

Ja, det tror jag. Om hen är ansvarsfull i övrigt också.

Om hen var 15 skulle jag accepterat upp till 20 år som partner. Skulle aldrig förbjuda men inte heller tycka att det var okej om partnern var över 20.

tatuera sig?
    Nej.

Pierca sig?
    Jag piercade mig på flera ställen som femtonåring, så borde väl säga ja. Vill dock instinktivt säga nej. Öron är okej, näsa och underläpp skulle nog vara okej efter lite tjat.
  • Kaa76

Har just en 15-åring hemma :)

Ja, om hon går till skolan i tid och inte stör oss andra. 

Vara ute till kl 6 på morgonen på helger?  Ute? Inte en chans! Uppe, hemma, eller med kompisar, japp, men inte ute på stan, där har en 15 åring inget att göra hela nätterna.

Shoppa för flera tusen i månaden?  Såg att det avsåg för mina pengar. Även om jag hade haft råd, vilket jag inte har, så nej, absolut inte. Hon får vad hon behöver, typ kläder, skor, skolgrejer, men utöver det får hon handla för egna pengar.

använda saker med 18års åldersgräns? Verkligen inte, 18 års gränsen finns där av en orsak!

Dricka alkohol? Är 18 års gräns på det, så nej.

Röka? Samma som alkohol....

vara borta från skolan utan giltig frånvaro? självklart inte

vara ensam hemma en vecka?  Ja, absolut, litar på min tjej :)

vara tillsammans med någon som är mycket mycket äldre?  Tillsammans som i en relation? Nej, är på gränsen till olagligt dessutom. Men kompis relation? Jadå, hon har flera sådana till och med :)

tatuera sig? Nej, inte fören hon fyllt 18.

ha piercing? Inga problem, får hon gärna göra.

Är med andra ord rätt mycket jag förbjuder, men samtidigt får hon göra mycket inte andra får i hennes ålder, så som att åka i väg en vecka på convetions, är sällan hon hör av sig under tiden. Eller ta tåget till Göteborg över dagen (bor i Malmö.)  Hon har fått sommarjobb i Florida nästa sommar och får givetvis åka, även om det innebär att hon får klara sig själv i två månader, då är hon nyss fyllda 16.  

• sparklingbitchh
    Bestämma läggningstider vardagar? Ja. När man är femton år anser jag att man är gammal nog att själv se till att man orkar gå upp på morgonen och vara pigg resten av dagen.

Vara ute till kl 6 på morgonen på helger? Ja.

Shoppa för flera tusen i månaden? Om det är hens egna pengar, ja. Om det är mina pengar så beror det helt och hållet på min ekonomi.

använda saker med 18års åldersgräns? Du menar filmer, spel, communitys och sådant? Ja. Jag tycker att åldersgränser på sådant är skittöntigt, faktiskt.

Dricka alkohol? Nja. Jag skulle inte uppmuntra det och jag skulle inte köpa ut åt hen, men jag skulle inte neka henom att gå på fest eller så, även om jag visste att det förekom alkohol.

Röka? Nej, det skulle jag inte tillåta. 

vara borta från skolan utan giltig frånvaro? Nej.

vara ensam hemma en vecka? Om jag litade på henom.

vara tillsammans med någon som är mycket mycket äldre? Det beror på hur mycket äldre personen ifråga är. Om det bara gäller fem, sex år - så kör hårt - men om det skiljer tio, femton år på dem så nej.

tatuera sig? Ja.

ha piercing? Ja.
  • sixten

-Japp
    -Japp
    -Nej
    -Ja
    Dricka alkohol?
    -Ja
    Röka?
    -Skulle inte uppmuntra dom till det
    -Inte upprepade gånger
    -Ja
    -Dotter, max 5 års ålderskillnad.
    tatuera sig?
    -Något litet efter 16 års ålder.
    ha piercing?
    -Bara dom inte blir något läskigt emo med hundratals piercingar

• Oin
    - Ja, jag använder mig utav frihet under ansvar
    - Beror helt och hållet på aktiviteten och sällskapet.
    - Ja, hon får ganska mycket pengar till nöjen och hennes shopping görs inte på lågpriskedjor. 
    Använda saker med 18års åldersgräns?
    - Ja, men det beror på vad det handlar om. Tobak kommer inte på tal om att få använda. 
    Dricka alkohol?
    - Jag vet att hon har druckit alkohol men det är i princip omöjligt att stoppa henne. Kan inte gärna låsa in henne. Hon ringde en gång och bad mig hämta henne för att hon mådde dåligt och jag ser hellre det än en massa lögner. Om jag gillar att hon dricker? Absolut inte. 
    Röka?
    - Nej.
    Vara borta från skolan utan giltig frånvaro?
    - Nej.
    Vara ensam hemma en vecka?
    - Ja. 
    Vara tillsammans med någon som är mycket mycket äldre?
    - Beror helt och hållet på killen. 
    Tatuera sig?
    - Frågan kommer inte ens på tal. 
    Ha piercing?
    - Frågan kommer inte ens på tal.  
  • läkarstudent

Rökning och alkohol skulle jag aldrig tillåta, resten kan diskuteras. Mycket beror ju på omständigheterna - att vara ute och kampa eller kolla på stjärnorna till kl 6 på morgonen skulle såklart vara ok, men att ränna på stan och supa skulle inte vara det, till exempel.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • castafiore

Första och sista får mina bestämma själva.

• kakmonstret123

Ja, om det sker ansvarsfullt. Är det så att det börjas försova sig, så kommer den friheten att begränsas.

Beror på vilken aktivitet.

Av mina pengar? No way...

Ja, t.ex att spela fps-spel har jag inga problem med.

Dricka alkohol?

Helst inte, men inser svårigheten i att upprätthålla ett förbud. Tror på en bra kommunikation och kommer vara väldigt angelägen om att finnas tillgänglig för att hämta när barnet befinner sig på fest, samt hård med att jag skall kunna nå barnet direkt.

Röka?

Nej.

Nope.

Ja, om tilliten finns.

Om åldersskillnaden är 5 år eller 10 år är ganska orelevant, viktigast är att mitt barn är lycklig med personen ifråga.

tatuera sig?

Nja. Skulle mitt barn komma med en sådan önskan vid 15 års ålder skulle jag engagera mig i valet av motiv och komma med goda råd o.s.v., sedan skulle jag råda att vänta åtminstone 1 år, och finns viljan fortfarande kvar att göra den tatueringen då, så visst!  Om möjligheten finns hos en erkänt duktig tatuerare att göra den med målsmans godkännande. Jag skulle även vara noga med att poängtera att tatueringar är någonting som är dyrt, och att man skall låta det vara det. Att snåla när det gäller någonting såpass permanent är höjden av dumsnålhet.

ha piercing?

Ja.
  • HäckHäxan

Vilket/vilka av dessa alternativ skulle du tillåta ditt 15åriga barn göra, gör också en för hur det var när jag var 15 år då

Japp, alla dagar, däremot skulle jag vara hemma senast kl 21:30 gärna innan. Vad skulle mamma göra hoppa in och ut ur mitt rum hela natten och kräva att jag släckte lampan?  

Ja när man tältade och sånt, då kunde man ju vara ute en hel helg och tälta. Annars nej absolut inte, jag hade tider att passa på helgerna med och det hade jag till jag flyttade hemifrån när jag var nästan 19.

Inte en chans, om jag inte tjänat pengarna själv, för då fick jag ju shoppa bäst tusan jag ville.

Ja, cigaretter, fast det fanns ingen 18 års gräns då, den kom strax innan jag blev 18 år.

Dricka alkohol?
     Nej jag fick inte, men jag gjorde iaf. Men det var bog no no och mamma köpte hem alkoholtest och de fick jag blåsa i varje fre och lördag ganska länge, utegångsförbud fick jag också

Röka?
     Det ogillades men mamma sa aldrig att jag inte fick, men jag vet att hon var ledsen.

Nej, men det var jag massor ändå. Till det kom fram och jag fick plugga igen åttan i nian samtidigt som jag läste nian då. Var mkt skoltid det året

Ja utan minsta problem, jag fick hem nyckel när jag var 8 och jag var 12 när jag passade mina syskon när mamma jobbade nätter.

Gissar på aldrig i livet, det hände aldrig. Men egentligen tror jag inte hon skulle förbjudit mig, i min familj diskuterade vi saer och jag fick alltid svar och förklaringar.

tatuera sig?
     Nej

ha piercing?
    Nej, fast jag gjorde ändå hål i naveln några gånger och hål rakt igenom mitten delen på näsan, och hade en "tjur" ring där.

Skämt om dvärgar bör vara korta!
  • keron

Med brist på annat att göra så kan jag också tala om vad jag fick och inte fick göra som 15 åring

Japp. Det fick jag börja göra nån gång runt 10-11 åldern. Så länge jag orkade upp till skolan så lade mamma sig inte i när jag lade mig.

Definitivt inte! Skulle vara hemma senast kl 22 helger och lov. Och ännu tidigare på vardagar så klart.

Det hände att jag fick det, men mamma var själv med ofta och shoppade. Men jag kunde be om lite pengar om jag skulle till stan och få en femhundring eller två.

Nej, det fick jag inte. Och gjorde inte det heller.

Dricka alkohol?
    Absolut inte. Tog min första "fylla" som 19 åring.

Röka?
    Nix. Började dock röka regelbundet i smyg som nybliven 16 åring. Innan dess rökte jag bara nån gång ibland om jag blev bjuden.

Verkligen inte. Skolkade en massa ändå. 9:an hade jag nog mer frånvaro än närvaro i.

Haha, fanns inte på kartan! Nog fick jag vara ensam hemma mycket dagtid redan sen lågstadiet och vara barnvakt åt brorsan, men aldrig nattetid och definitivt inte i en vecka!

Hände aldrig och var aldrig uppe för diskussion ens, men jag tvivlar starkt på att hon hade accepterat nåt sånt. Hoppas jag iaf.

tatuera sig?
    Tror inte det. Frågade aldrig men hon är rätt öppen så där, så kanske.

ha piercing?
    Ja. Hon piercade näsvingen på mig när jag gick i 8:an efter att jag själv försökt få igenom nåljäveln 1,5 timme

Svar på tråden Vad skulle du tillåta din ca 15åriga dotter/son göra