• phillipha

Flaskmatare, hur gör ni på natten?

Jag delammar min son och ger således flaska också. Har pga ryggproblem slutat amma på natten och undrar nu hur ni andra gör när ni matar era bebisar på nätterna. Går ni upp och sitter i en fåtölj/soffa/stol, sitter ni i sängen eller ligger ni ner med bebisen som om man skulle liggamma eller hur gör ni?

/J

• Svar på tråden Flaskmatare, hur gör ni på natten?
  • MammaLindaa
    nian74 skrev 2011-04-13 07:49:58 följande:
    Är du säker på att de menade om man förvarar flaskan i kylen? Att man inte ska ha flaskan i rumstemperatur förstår jag men i kylskåp är knappast någon fara.

Vet inte.. känner mig bara allmänt förvirrad så jag kör på tetrapack som värms i mickro när hon är super hungrig :D
  • älskarlivet81
    MammaLindaa skrev 2011-04-13 12:54:18 följande:
    Vet inte.. känner mig bara allmänt förvirrad så jag kör på tetrapack som värms i mickro när hon är super hungrig :D
    Det är ju svindyrt med tetra.. Känns så onödigt att köra på sådana, anser jag då :)
  • MammaLindaa
    älskarlivet81 skrev 2011-04-13 07:47:16 följande:
    Koka flaskorna en gång om dagen har vi aldrig gjort..
    inte? hur ofta kokar du dem då?
  • älskarlivet81
    MammaLindaa skrev 2011-04-13 12:57:52 följande:
    inte? hur ofta kokar du dem då?
    Någon gång ibland.. Vi diskar dem efter varje användning, men kokar ganska sällan..
  • MammaLindaa
    älskarlivet81 skrev 2011-04-13 12:55:17 följande:
    Det är ju svindyrt med tetra.. Känns så onödigt att köra på sådana, anser jag då :)
    Jo men samtidigt så vågar jag inte göra och ha i kylen blir hon sjuk så kommer jag må dåligt för att jag inte lyssnade på bvc tanten.
  • MammaLindaa
    älskarlivet81 skrev 2011-04-13 13:01:18 följande:
    Någon gång ibland.. Vi diskar dem efter varje användning, men kokar ganska sällan..
    åh okej.. fick också som tips att koka dem en gång om dagen för det kan fastna bakterier i dinappen som inte går bort när man diskar dem..
  • älskarlivet81
    MammaLindaa skrev 2011-04-13 13:12:58 följande:
    Jo men samtidigt så vågar jag inte göra och ha i kylen blir hon sjuk så kommer jag må dåligt för att jag inte lyssnade på bvc tanten.
    Tro inte på allt vad bvc säger... De är inga allvetande personer..

Min dotter har aldrig blivit sjuk.. Och vi "orkade" inte gå ner på nedanvåningen, larma av etc för att värma maten på natten. Vi hade som sagt var termos, men på morgonen var ju vattnet ljummet ändå. 
  • MammaLindaa
    SofieMuller skrev 2011-04-13 09:06:35 följande:
    Min son har varit/är superkänslig mot alla sorts bakterier (nedsatt immunförsvar) men jag ska vara ärlig... Jag gjorde alltid all ersättning innan jag gick och la mig och ställde i kylen.
    Annars hade jag aldrig fått sova...
    Klart att det kan bildas bakterier och så men man får ta allting med sin egna nypa salt...
    Dom måste meddela "riskerna" men jag personligen tror inte att det är jättefarligt direkt.
    Större risk med handbakterier t.ex (tror jag)
    du har säkert rätt.. bara jag som är livrädd och paranoid när de kommer till bakterier.
  • älskarlivet81
    MammaLindaa skrev 2011-04-13 13:13:45 följande:
    åh okej.. fick också som tips att koka dem en gång om dagen för det kan fastna bakterier i dinappen som inte går bort när man diskar dem..
    Som sagt, ta bvc: s råd med en nypa salt.. Min dotter har aldrig blivit dålig av varken okokat vatten eller okokade flaskor..
  • Kazeer

Jag har suttit på samma plats (soffan i vardagsrummet) och ammat alternativt gett ersättning i flaska oavsett om det har varit dag eller natt.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Miss Obsessive

Min lilla 8-veckors har börjat sova hela nätter, till ca 06-07. Det händer dock att hon vaknar fortfarande mitt i natten (oftast runt tre) och vill ha mat. Vi förbereder alltid två flaskor mat och ställer i kylskåpet innan vi lägger oss. När lillan vaknar, så byter vi först blöja och sen sitter vi i soffan i vardagsrummet och matar. Det är sällan problem för henne att somna om. Flaskor, pumpdelar och dinappar  fördiskar och kokar vi efter varje användning! Kokar även de vanliga napparna med jämna mellanrum. Ska kanske tillägga att vi köper Nan tetra (trot priset, vi är rätt bekväma av oss..), vilket gör det enkelt att förbereda mål i förväg. Vi har Nan pulver också, men det är så himla bökigt att göra i ordning, åtminstone om  man ska följa anvisningarna på paketet. Och särskilt som man inte ska ha den ståendes utan endast blanda den till det aktuella målet.. 

• Lindacecilia78

Har lagom varmt vatten i termos och vällingdoserare. Detta plus flaskorna står uppradat på nattduksbordet, funkar kanon går fort att ge han mat på natten.

Svar på tråden Flaskmatare, hur gör ni på natten?