Hej Kitty,
Jag har, efter att ha bott 10 år i Paris, flyttat till London. I början var jag väldigt negativt inställd till London, tyckte maten var hemsk jämfört med Frankrike (ja, det tycker jag nog fortfarande!), att staden inte på långa vägar var lika vacker som Paris, att tunnelbanan fungerade sååå dåligt jämfört med Paris etc etc.
Jag trodde dessutom att ha britterna skulle vara så himla artiga, men tycker nog att fransmännen slår britterna i hästlängder när det gäller artighet.
Nu när jag har bott här ett tag och vant mig vid att bara äta « industriellt » bröd, ost, frukt och grönsaker utan smak etc så känns det lite bättre. Våren är väldig vacker här tack vare de många och vackra parkerna.
De har ett Vélib-system och cyklarna är i mycket bättre skick än i Paris, känns som britterna respekterar « l’espace publique » mycket mer än vad fransmännen gör.
Annars är allt väldigt likt Sverige här, på gott och ont.
Jag bor i Pimlico och här bor det väldigt mycket expats med barn. Det är ju väldigt dyrt att bo här så det beror väl lite på vad man har råd med också.
Jag har inte barn så jag har inte så stor koll på hur det är, den lilla erfarenhet jag har av NHS är ok, men föredrar det franska systemet. (här är det väldigt långa köer, påminner nog ganska mycket om Sverige)