• Sannamamma

Skolavslutning i moské, sonen förvirrad och jag rådvill.

Hej! till att börja med vill jag klargöra att jag startar detta ämne i rollen som oroad förälder, inte som ett inlägg i någon debatt ang. det sekulära samhället, religionsfrihet eller invandring.

Bakgrunden till vad som hänt är, som de flesta känner till, frågan om huruvida skolavslutning i kyrkan är lämplig. Jag har inte fått klarhet i om det är definitivt förbjudet eller inte, men det verkar ha bedömts som olämpligt iom att barnen inte skall utsättas för någon ensidig trosåskådan. Precis som i den övriga undervisningen, och detta tycker jag verkar sunt.

Men, här kommer då min berättelse.

Vi bor i södra Sverige, och min son går i en skola där majoriteten har ett ursprung i länder där islam är i majoritet. Min son mår bra, trivs och har många vänner, och vi kommer bra överrens med föräldrarna! allting fungerar perfekt, och det är kul att vår son får kontakt med alla möjliga sorters människor från världens alla hörn.

Skolan har tagit beslutet att avslutning i kyrkan inte är lämplig, och man förde en debatt, bland annat med oss föräldrar, om var den istället skall ta plats. Många förslag såsom aula och andra platser var på tapeten, men det slutade - lite överraskande - med att avslutningen skall hållas i en moské. Man motiverade detta med att det var en vacker och rymlig lokal, som nödvändigtvis inte var lika religiöst laddad som en kyrka med alla ornament, stukaturer och målade glas, utan en neutral plats. Mer som en samlingslokal för de som bor i området snarare än en starkt religiöst präglad plats.

Man ansåg också att barnen var så pass små att de inte skulle påverkas av det faktum att det är en moské, då de förmodades att de inte ens var medvetna om platsens egentliga användningsområde. Men att en kyrka å andra sidan var en så laddad plats iom arkitektur, vad barnen sett på tv osv.

En starkt bidragande faktor till beslutet var även det faktum att ju så många barn och föräldrar har en anknytning till religionen i fråga, även om långt från alla är utövande. Att platsen ligger i närområdet till skolan bör också ha spelat en roll.

Till diskussionsämnet då, som är tudelat.

Först och främst har vår son varit väldigt frågvis, han undrar varför vi ska vara i en moské, och inte i en kyrka. Hans äldre syskon har firat sina flesta skolavslutningar i kyrkor, och han undrar vad en moské är, och har även pratat med kompisar i skolan som har berättat att deras pappor går dit osv. Han är helt enkelt förvirrad, och inte gammal nog att veta vad religion och dyrkan handlar om. Vi vet liksom inte om vi ska sätta oss ner och berätta om vad det är, eller bara säga till honom att det är en fin plats som är bra för att fira i.

Den andra frågan är av en mer skolpolitisk natur, och här blir det lite känsligt. Det är svårt att som etniskt svensk höja rösten i fråga om neutrala platser för skolavslutning, utan att det blir stigmatiserat och man utmålas som intolerant. Därför vågade vi aldrig lägga oss i samtalen om skolavslutning, och såhär i efterhand känner vi oss lite snopna ärligt talat. Inte för att kyrkan slopades, det rör oss inte i ryggen, men att man istället för att välja en neutral plats väljer moskén - med motiveringar som för oss förefallar dåligt underbyggda. Samma argument för att välja moskén hade kunnat tillämpas på en kyrka, men då demografin i skolan och närområdet ser ut som det gör föll valet naturligt på en moské. Vi funderar på att kontakta ledningen för skolan, men då finns ju risken att vår son alieneras från de andra barnen, och vi från de andra föräldrarna..

Jag beklagar att det blev en lång trådstart, men huvudfrågorna hoppas jag framgår tydligt. Jag vill även i förhand påpeka att jag inte önskar avslöja område eller skola. Avslutningsvis finns det ju en väldigt enkel lösning på problemet; att inte närvara. Men avslutningen är viktigt för barnen, och detta är faktiskt lite av en principiell fråga också.

Mvh Sanna

• Svar på tråden Skolavslutning i moské, sonen förvirrad och jag rådvill.
  • hemlig02

Oj! Det låter jättekonstigt att man inte ska få ha avslutningen i kyrkan, men i en moské går bra....Obestämd

• Sannamamma
    hemlig02 skrev 2011-04-08 13:14:54 följande:
    Oj! Det låter jättekonstigt att man inte ska få ha avslutningen i kyrkan, men i en moské går bra....Obestämd
    Ja, men som sagt, beslutet om avslutning i kyrkan är inte helt entydigt.

citat från www.svd.se/nyheter/inrikes/kyrkavslutning-olamplig_325808.svd
    "Skolverket däremot, bedömer att det är ”försvarligt” att hålla avslutningen i kyrkan. Men skolavslutningen måste utformas så att ”tonvikten ligger på traditioner, högtidlighet och den gemensamma samvaron och inte på religiösa inslag”. Religiösa inslag kan till exempel vara predikningar, böner, välsignelser och psalmer."

Med detta så kan man ju argumentera för att en moské är godtagbar som plats, om man gör en analogi mellan kyrka och moské, vilket inte känns särkskilt orimligt att göra. Kanske är t om en moské, som jag skrev lite om, en mer netural plats. Till stor del handlar det om ovana och kulturkrockar, kanske tänker jag fel när jag funderar så på ämnet, men vi får se om det dyker upp några kloka kommentarer eller sura kommentarer :)
  • Mandi74

Egentligen, eftersom ni inte gjorde era röster hörda när ni var där.. så får ni bara ta det som det är. Vet inte vad ni kan göra nu i efterhand. Men det låter sjukt..

Vill du alltid ha sista ordet, talar du snart med dig själv
  • Kimona

Varför ska en skolavslutning vara religiös över huvud taget?
    Aula eller annan lokal är väl alldeles utmärkt!

Men säger man inget kan ingen förändring ske heller

• joller

Men en Moské ärväl inte mer neutral bara för att den har en annorlunda  arkitektur!? Det är ju helt fel... För oavsett om det är en kyrka eller moské så har den en religös laddning, och eftersom skolans motivering till att INTE ha det i en kyrka är just det att avslutningen inte ska byggas på en religös laddning, då håller det väl inte att man väljer en moské istället och väljer att kalla det e n "fin och neutral plats". Isf anser dom till att börja med inte att en kyrka är fin, vilket är fel att lära barnen, och sen visar det ju klart och tydligt att det inte har med att dom inte vill ha en religös vinkling på avslutningen. dom vill bara inte ha den kristna!!

Varför valde ni att inte göra era röster hörda?? Då lär ni ju ert barn att man inte ska engagera sig..

Jag väljer ju att respektera dina huvudfrågor och inte få detta till att handla om en diskussion om själva religionen i fråga eller samhället.
    Men jag bor själv i södra sverige och jag vet precis vilken skola/vilket område du menar...  och detta är INte okej, jag blir nästa lite arg för att ni inte säger ifrån!

Kräv helt enkelt att avslutningen ska ske i en aula! Med det resonemanget att om inte en kyrka anses neutral i deras ögon så kan inte heller en moské anses det då dom har lika mycket betydelse i varderas religioner! Och det var ju det skolan ansåg att man inte skulle blanda in, religioner! så snacka om att gå emot sig själva och bita sig själv i arslet!

Må hända att ni gjorde misstaget att inte göra era röster hörda innan, men bara för det så ska ni inte sätta er ner och inte göra era röster hörda nu!
    Sen hur ni ska förklara det för er pojke, ja det blir ju svårt eftersom det  ä så motsägande från skolans håll. Ni får säga som det är, att eftersom det är många personer i hans skola med den religionen så blev det som så att det blev avslutning i moskén istället. för det är religion det handlar om i detta fall!

Vart är detta land på väg???

• Flickan och kråkan

Hej hej! Jag är lärare på högstadiet och undervisar i SO så det är ett inte helt ointressant ämne ur mitt perspektiv .

Min alldeles väldigt personliga åsikt kring detta med heliga platser som avslutningsplats:

- Lite märklig argumentation från er skolas sida att säga att moské är ok, men inte kyrka. Två religioner som har extremt mycket gemensamt och moskén är en helig plats inte tu tal om det precis som kyrkan. 
    - Jag är ingen anhängare av avslutningar med någon form av religiöst inslag = väldigt bra om exempelvis präster och andra motsvarigheter inte är inblandade.
    - Överlag tycker jag att religiösa byggnader ofta är vackra byggnader och lokaler så i den bästa av världar hade jag gärna sett att vi varvat mellan olika religiösa lokaler för att göra avslutningarna lite speciella och dessutom få lite kultur på köpet....men utan religiösa inslag i form av böner och liknande.
    - När frågan om religös plats är känslig bland föräldrar oavsett håll så bör man välja en helt neutral plats.

Hur jag reagerat som förälder. Jag har ingenting emot att mina barn har avslutning i en religiös byggnad - oavsett om det är i en kyrka, moské, synagoga eller buddhistiskt tempel. Jag har däremot väldigt svårt för avslutningar som så att säga blir religiösa.....oavsett om det är kristna eller muslimska inslag....eller något annat. Det hade jag nog haft invändningar mot oavsett.

Problemet i er situation är ju skolans totalbesynnerliga hållning. Har man kommit överens om att en kyrka inte är lämplig på grund av sin religiösa ställning, så måste det självklart gälla alla religiösa byggnader. I ditt läge hade jag låtit mina barn gå på avslutningen, pratat med dem om vad en moské är och även varför man av tradition hållit avslutningar där man gjort det. Nog kan man prata även med små barn om sådant.....hur liten är han?

• Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-08 15:47:19 följande:

Hej hej! Jag är lärare på högstadiet och undervisar i SO så det är ett inte helt ointressant ämne ur mitt perspektiv .

Min alldeles väldigt personliga åsikt kring detta med heliga platser som avslutningsplats:

- Lite märklig argumentation från er skolas sida att säga att moské är ok, men inte kyrka. Två religioner som har extremt mycket gemensamt och moskén är en helig plats inte tu tal om det precis som kyrkan. 
    - Jag är ingen anhängare av avslutningar med någon form av religiöst inslag = väldigt bra om exempelvis präster och andra motsvarigheter inte är inblandade.
    - Överlag tycker jag att religiösa byggnader ofta är vackra byggnader och lokaler så i den bästa av världar hade jag gärna sett att vi varvat mellan olika religiösa lokaler för att göra avslutningarna lite speciella och dessutom få lite kultur på köpet....men utan religiösa inslag i form av böner och liknande.
    - När frågan om religös plats är känslig bland föräldrar oavsett håll så bör man välja en helt neutral plats.

Hur jag reagerat som förälder. Jag har ingenting emot att mina barn har avslutning i en religiös byggnad - oavsett om det är i en kyrka, moské, synagoga eller buddhistiskt tempel. Jag har däremot väldigt svårt för avslutningar som så att säga blir religiösa.....oavsett om det är kristna eller muslimska inslag....eller något annat. Det hade jag nog haft invändningar mot oavsett.

Problemet i er situation är ju skolans totalbesynnerliga hållning. Har man kommit överens om att en kyrka inte är lämplig på grund av sin religiösa ställning, så måste det självklart gälla alla religiösa byggnader. I ditt läge hade jag låtit mina barn gå på avslutningen, pratat med dem om vad en moské är och även varför man av tradition hållit avslutningar där man gjort det. Nog kan man prata även med små barn om sådant.....hur liten är han?

Glömde: Och tagit upp detta med skolledningen för framtiden. Låter totalt ogenomtänkt och rätt oprofessionellt.
  • Laura03

Måste bara fråga. Kommer pojkarna och flickorna hållas åtskilda då eftersom man inte får vara blandat män och kvinnor i moskén?

• Sannamamma
    Laura03 skrev 2011-04-08 20:51:39 följande:
    Måste bara fråga. Kommer pojkarna och flickorna hållas åtskilda då eftersom man inte får vara blandat män och kvinnor i moskén?
    Gäller det även barn? jag är osäker, kanske krävs det någon form av huvudduk på tjejerna, men det skulle ärligt talat chockera mig. Jag ska kolla upp detta.

Och till er som svarat: ja, det är lätt att vara efterklok vet även jag, naturligtvis borde vi trätt in mycket tidigare i processen. Detta får i värsta fall bli en läxa för oss i framtiden.
  • breeze2012

Det är väl mer på sin plats att ha avslutning kyrkan om man nu ska välja. Man får ta seden dit man kommer. Annars en neutral plats som aulan tex. Sunt förnuft från skolans sida. Man ska definitivt inte från skolans sida kräva att elever ska ha avslutning i en moske eftersom kyrkan inte ansågs som lämpllig plats. En moske är absolut inte en mer neutral plats. Själv skulle jag ha bojkottat avslutning i en moske!

• Flickan och kråkan
    breeze2012 skrev 2011-04-12 14:00:27 följande:
     Själv skulle jag ha bojkottat avslutning i en moske!

Varför? Bara nyfiken. Jag tillhör dem som tycker att all form av religiös utövning i skolans regi är direkt olämplig....oavsett om det gäller kristen tro eller någon annan. Religiösa byggnader anser jag däremot inte är fel att besöka oavsett om det är en kyrka eller en moské.

• breeze2012
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-12 15:20:49 följande:

Varför? Bara nyfiken. Jag tillhör dem som tycker att all form av religiös utövning i skolans regi är direkt olämplig....oavsett om det gäller kristen tro eller någon annan. Religiösa byggnader anser jag däremot inte är fel att besöka oavsett om det är en kyrka eller en moské.

Nu handlar det inte om fritiden med besök i religiösa byggnader utan en skolavslutnig. Och om kyrkan anses olämplig som har varit en tradition i Sverige på skolavslutningar då man inte valt en aula tex så är en moske också helt klart olämplig.
  • Flickan och kråkan
    breeze2012 skrev 2011-04-12 17:27:31 följande:
    Nu handlar det inte om fritiden med besök i religiösa byggnader utan en skolavslutnig. Och om kyrkan anses olämplig som har varit en tradition i Sverige på skolavslutningar då man inte valt en aula tex så är en moske också helt klart olämplig.
    Nej, jag skrev också tidigare att om man som skola fattat ett beslut om att en kyrka är olämplig pga sin religiösa koppling, så är självklart inte en moské heller ett alternativ. Att besöka religiösa byggnader är absolut något man kan göra under sin skolgång......något man bör göra under sin skolgång t.o.m.....däremot är all form av religiös utövning inget man ska syssla med i skolans regi, oavsett om det är kristendom eller islam.....eller någon annan trosuppfattning.....skolavslutning eller inte. Jag var mest nyfiken på varför du skulle bojkotta just en moské...om det var enbart i detta fallet då skolledningen gjort en dunderblunder eller om det var generellt.
  • Laura03

Är fortfarande nyfiken på hur det blir med uppdelningen av pojkar och flickor då jag vet att kvinnor och flickor inte får vistas tillsammans med männen och pojkarna i moskén. Intressant om skolan vet om detta mm.

Svar på tråden Skolavslutning i moské, sonen förvirrad och jag rådvill.