Skolavslutning i moské, sonen förvirrad och jag rådvill.
Hej! till att börja med vill jag klargöra att jag startar detta ämne i rollen som oroad förälder, inte som ett inlägg i någon debatt ang. det sekulära samhället, religionsfrihet eller invandring.
Bakgrunden till vad som hänt är, som de flesta känner till, frågan om huruvida skolavslutning i kyrkan är lämplig. Jag har inte fått klarhet i om det är definitivt förbjudet eller inte, men det verkar ha bedömts som olämpligt iom att barnen inte skall utsättas för någon ensidig trosåskådan. Precis som i den övriga undervisningen, och detta tycker jag verkar sunt.
Men, här kommer då min berättelse.
Vi bor i södra Sverige, och min son går i en skola där majoriteten har ett ursprung i länder där islam är i majoritet. Min son mår bra, trivs och har många vänner, och vi kommer bra överrens med föräldrarna! allting fungerar perfekt, och det är kul att vår son får kontakt med alla möjliga sorters människor från världens alla hörn.
Skolan har tagit beslutet att avslutning i kyrkan inte är lämplig, och man förde en debatt, bland annat med oss föräldrar, om var den istället skall ta plats. Många förslag såsom aula och andra platser var på tapeten, men det slutade - lite överraskande - med att avslutningen skall hållas i en moské. Man motiverade detta med att det var en vacker och rymlig lokal, som nödvändigtvis inte var lika religiöst laddad som en kyrka med alla ornament, stukaturer och målade glas, utan en neutral plats. Mer som en samlingslokal för de som bor i området snarare än en starkt religiöst präglad plats.
Man ansåg också att barnen var så pass små att de inte skulle påverkas av det faktum att det är en moské, då de förmodades att de inte ens var medvetna om platsens egentliga användningsområde. Men att en kyrka å andra sidan var en så laddad plats iom arkitektur, vad barnen sett på tv osv.
En starkt bidragande faktor till beslutet var även det faktum att ju så många barn och föräldrar har en anknytning till religionen i fråga, även om långt från alla är utövande. Att platsen ligger i närområdet till skolan bör också ha spelat en roll.
Till diskussionsämnet då, som är tudelat.
Först och främst har vår son varit väldigt frågvis, han undrar varför vi ska vara i en moské, och inte i en kyrka. Hans äldre syskon har firat sina flesta skolavslutningar i kyrkor, och han undrar vad en moské är, och har även pratat med kompisar i skolan som har berättat att deras pappor går dit osv. Han är helt enkelt förvirrad, och inte gammal nog att veta vad religion och dyrkan handlar om. Vi vet liksom inte om vi ska sätta oss ner och berätta om vad det är, eller bara säga till honom att det är en fin plats som är bra för att fira i.
Den andra frågan är av en mer skolpolitisk natur, och här blir det lite känsligt. Det är svårt att som etniskt svensk höja rösten i fråga om neutrala platser för skolavslutning, utan att det blir stigmatiserat och man utmålas som intolerant. Därför vågade vi aldrig lägga oss i samtalen om skolavslutning, och såhär i efterhand känner vi oss lite snopna ärligt talat. Inte för att kyrkan slopades, det rör oss inte i ryggen, men att man istället för att välja en neutral plats väljer moskén - med motiveringar som för oss förefallar dåligt underbyggda. Samma argument för att välja moskén hade kunnat tillämpas på en kyrka, men då demografin i skolan och närområdet ser ut som det gör föll valet naturligt på en moské. Vi funderar på att kontakta ledningen för skolan, men då finns ju risken att vår son alieneras från de andra barnen, och vi från de andra föräldrarna..
Jag beklagar att det blev en lång trådstart, men huvudfrågorna hoppas jag framgår tydligt. Jag vill även i förhand påpeka att jag inte önskar avslöja område eller skola. Avslutningsvis finns det ju en väldigt enkel lösning på problemet; att inte närvara. Men avslutningen är viktigt för barnen, och detta är faktiskt lite av en principiell fråga också.
Mvh Sanna