• TheMother

Säkrare med bas till babyskydd?

Har idag akta graco logico S med bas till, upptäckte dock att varken bas eller babyskydd går att spänna fast i framsätet på vår Saab 9-5. Så nu blir det att placera tösen i baksätet, antar jag , för det tycks som att det inte finns något babyskydd som passar att använda fram (plus ger plats åt bakomvarande bilbarnstol)?

Basen tycks inte heller passa att placera i baksätet så just nu kör vi med endast babyskydd som sätts fast med bälte. Min fråga är nu vilket som är säkrast: att införskaffa Brios isofix-bas och istället klicka i babyskyddet i det eller köra med endast babyskyddet i bälte?

• Svar på tråden Säkrare med bas till babyskydd?
  • Spexig

Så länge ni är säkra på att ni kommer ihåg att spänna fast barnet i stolen OCH stolen i bilen (jag vet hur lätt det är att råka glömma det ena!) tror jag inte det spelar nån roll säkerhetsmässigt, däremot är ju bas så mycket enklare iom att man inte måste dra om bältet varje gång.

• hic sunt leones

Det är väl lika säkert vilket som, så länge man har satt fast stolen/basen på korrekt sätt. Jag satte själv Acta Graco stolen fel de första gångerna jag använde den utan bas. Stor ångest efteråt.
    Men jag förstår inte riktigt att ni inte får in basen i baksätet? Har haft en Saab 9-5 och den är ju rätt stor, vi har faktiskt fått in stolen med bas i de flesta bilar utom King Cab.

• TheMother
    hic sunt leones skrev 2011-04-08 12:35:32 följande:
    Det är väl lika säkert vilket som, så länge man har satt fast stolen/basen på korrekt sätt. Jag satte själv Acta Graco stolen fel de första gångerna jag använde den utan bas. Stor ångest efteråt.
    Men jag förstår inte riktigt att ni inte får in basen i baksätet? Har haft en Saab 9-5 och den är ju rätt stor, vi har faktiskt fått in stolen med bas i de flesta bilar utom King Cab.
    Maken har visserligen bara testat en gång, men han upplevde att sätet är för mjukt, och att han därför inte får fast basen så den blir tillräckligt stadig, men då kanske han borde ge det ett till försök...

Hur gjorde du när du satte den fel? Jag tror nog jag sätter fast den rätt, den känns stadig iaf.
  • TheMother
    Spexig skrev 2011-04-08 12:00:57 följande:
    Så länge ni är säkra på att ni kommer ihåg att spänna fast barnet i stolen OCH stolen i bilen (jag vet hur lätt det är att råka glömma det ena!) tror jag inte det spelar nån roll säkerhetsmässigt, däremot är ju bas så mycket enklare iom att man inte måste dra om bältet varje gång.
    Jo, bas är ju mycket smidigare, fast att spänna med bälte känns det som att man får in en finess i tillslut med. Sen kostar ju basen med isofix 700kr med, visserligen ingen jättesumma, men är det likvärdigt med/utan bas känns det lite som att de pengarna finns det användning för på annat håll.
  • Spexig
    TheMother skrev 2011-04-08 12:45:24 följande:
    Jo, bas är ju mycket smidigare, fast att spänna med bälte känns det som att man får in en finess i tillslut med. Sen kostar ju basen med isofix 700kr med, visserligen ingen jättesumma, men är det likvärdigt med/utan bas känns det lite som att de pengarna finns det användning för på annat håll.
    Jovisst, 700 spänn kan man ha klart roligare för...
  • hic sunt leones
    TheMother skrev 2011-04-08 12:42:25 följande:
    Maken har visserligen bara testat en gång, men han upplevde att sätet är för mjukt, och att han därför inte får fast basen så den blir tillräckligt stadig, men då kanske han borde ge det ett till försök...

Hur gjorde du när du satte den fel? Jag tror nog jag sätter fast den rätt, den känns stadig iaf.
    Aha på det sättet, det är ingen fara, sätet kan aldrig vara så mjukt att man inte kan ha bas Glad. Min sambo satte den också för löst, man måste göra så att man tynger ner basen med all sin kraft/vikt och spänner efter bältet och sedan snäpper fast det i basen. Enklare om man är två, men jag har gjort det på egen hand med. Problem kan vara om bältet har en sån där plastplutt på sig, men det brukar bli hårt nog ändå. När man spänner bilbarnstolar så brukar sätet tryckas ned markant faktiskt. Prova att rucka på den sedan, den ska kunna sitta helt stumt.

När jag spände fel med bältet utan bas, så tog jag bältet fel väg. "Axeldelen" ska först runt stolen och sedan knäppas fast med "höftdelen" över bebis och stol. Jag drog tvärtom och tog "höftdelen" runt stolen. Svårt att förklara i skrift, men det finns ju beskrivning klistrad på stolen.
  • mapo51

Det är inte mindre säkert, men det är lättare att göra fel när man spänner varje gång. Vi har haft likadant babyskydd och tycker det är så smidigt när man kan använda basen (vi har hellre flyttat basen än bara använt babyskyddet...).
    Vi har heller inte haft något problem med att montera den i våra två Saab 9-5, både fram och bak har vi haft det.

• Lindreas

Jag säger som de andra, det är ju smidigare med basen, men inte nödvändigt. Men det går att få fast basen även på 9-5:a! Dra åt ordentligt bara!

• TheMother
    mapo51 skrev 2011-04-08 21:55:55 följande:
    Det är inte mindre säkert, men det är lättare att göra fel när man spänner varje gång. Vi har haft likadant babyskydd och tycker det är så smidigt när man kan använda basen (vi har hellre flyttat basen än bara använt babyskyddet...).
    Vi har heller inte haft något problem med att montera den i våra två Saab 9-5, både fram och bak har vi haft det.
    Men har inte ni en plastplupp där spännet hamnar i framsätet?
    Vi har fått fast basen i framsätet, men då hamnade framdelen av basen svävande över stolen då benet var utfällt för mycket. Sen går det att dra förbi plastpluppen, men då får man dra utav bara h-e för att komma förbi pluppen, plus att det i instruktionsboken är ett nej på framsäte i saab.
  • Alexi

Vi har haft just den stolen med bas i baksätet på vår Saab 9-5. Så det går absolut.

• linaloo
    TheMother skrev 2011-04-09 08:46:01 följande:
    plus att det i instruktionsboken är ett nej på framsäte i saab.
    Det är inte pga airbagen det är ett nej då? den går ju att koppla ur..
    Freja 7 april 2011 ♥ mammatillkotten.blogspot.com
  • stor grön drake
    TheMother skrev 2011-04-09 08:46:01 följande:
    Sen går det att dra förbi plastpluppen, men då får man dra utav bara h-e för att komma förbi pluppen,
    det är EXAKT det man ska göra. Dra utav bara hemvete alltså.
    vi hade oxå plastplupp och mjuka säten, men vi fick två logico s bakom varandra (med väl godkänt mellanrum till instrumentbrädan) i en toyota corolla -92 utan några bekymmer. När man väl lär sig spänna ner basen på logicon ordentligt, det tar några gånger så jag var glad att vi övade innan sonen kom, är den snabb och lätt att flytta. Älskar den!
Svar på tråden Säkrare med bas till babyskydd?