Nikkili skrev 2011-04-08 13:46:16 följande:
Efetr att ha passerat gymnasiet nu,med två barn så vågar jag påstå att det mesta hänger på föräldrarna...info och genomgångar i skolan,men alla uppgifter görs hemma eller i grupp med andra elever..sen redovisas dom enskilt eller i grupp..så driver man gymnasium i alla fall.
Väldigt mycket egen studietid
Har man inte då föräldrar som kan hjälpa den unge igenom dom åren så står man sig rätt slätt,själv hängde jag med upp till nian i grundskolan och kunde hjälpa mina barn med det jag redan kunde.......men i gymnasiet så har jag pluggat lika mycket som dom och lärt mig allt jag någonsin behöver veta.....vi har jobbat ihop jag och barnet.
Men deras rika kompisar åker nu ut i världen och pluggar språk i två år,för att sen återkomma till högskolan härhemma,för att sen plugga vidare i USA precis samma väg som sina föräldrar och jag hade gjort samma sak om jag fått chansen och hade råd.
Mina barn tar ett sabbatsår och söker sen in på högskolan,men även om dom läser på samma utbildning som sina vänner där så har dom inte den erfarenheten och språkkunskaperna som dom har med sig...efter högskolan är det dags att jobba om dom inte ska bo hemma resten av livet.
Men livet är olika för alla,inget konstigt med det,tur att inte alla gör samma sak.
Men samma chans...nej det har dom inte!
Vadan detta komplex mot att andra ungdomar åker på språkskola utomlands och sedan skall komma hem, läsa på samma universitet som dina ungar, men ändå (på något sätt) ha ett försprång?
DET försprånget i språk som dessa ungar fått (om de inte supit istället för att plugga) är ju snabbt uppätet.
Kommer bara dina barn in på högskola/universitet, väljer en bra utbildning (inget flummande bara för att läsa NÅT) och gör sitt bästa där så lär de ha hyfsade framtidsutsikter de också.
På
de flesta högskolor och universitet finns dessutom utbytesplatser vid universitet utomlands för studenterna. Dina ungar kan komma till USA de också på en sådan plats.
Och erfarenheter skaffar väl sig dina barn under sabbats-året?