• ramsylina

ta med hunden till dagis

Alltså, jag blir lite irriterad på en del föräldrar som tar med sig hunden när de lämnar på dagis. Jag förstår ju att det är jättesmidigt att rasta den just då, men måste man binda hunden precis utanför dagisdörren?

Flera dagar i rad när jag kommer kl 9 och lämnar storebror på dagis (är hemma med lillebror som är 2 månader) så har det suttit en stor rottweiler typ 5 meter från dagisdörren. Kopplet är satt runt en staketpinne. Men grejen är, inte lämnar jag min 2-månaders kvar i vagnen utanför om hunden är där, dels vet man aldrig med andras hundar, men även om hunden inte är aggressiv utan världens snällaste så är den ändå så pass stor att den når att stoppa ner nosen i vagnen... Varför kan man inte binda fast en sån hund utanför dagisgården??? Som det är nu måste jag då böka upp en bebis som sover fint i vagnen och sedan försöka balansera denna inne på dagis, se till att skydda honom från alla andra barn som skriker och stojar, och samtidigt klä av min 2-åring. Inte helt enkelt....

(För tydlighetens skull: vårt dagis ligger i ett skogsbryn med en innergård med staket runt om, man kunde alltså lämna hunden på utsidan av staketet och den har då skog omkring sig och ingen bilväg. )

Det är just de stora hundarna jag har dessa synpunkter om, en annan på dagis har en liten minihund med sig när hon lämnar men den är ju så liten att den ändå inte kommer upp i barnvagnen och inte heller lika stark så risken att den tar sig lös är ju mkt mindre.

Hur tänker ni andra kring detta? Är det jag som överreagerar?

• Svar på tråden ta med hunden till dagis
  • Nifelheim

Hunden har SJÄLVKLART inget inne på dagisgården att göra. Jag har själv hund men skulle aldrig komma på tanken att knya honom inne på dagiset. OM han skulle följa med till dagis skulle han givetvis knytas UTANFÖR staketet och på en plats där folk kan passera utan att känna sig rädda.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Lindreas

Va? Hundar som tas med när man hämtar och lämnar på förskolan binds UTANFÖR gården, och de binds på ett ställe där de inte stör och de inte blir störda. Så enkelt är det. Prata med personalen, de vet ju vems hund det är och kan prata direkt med denne.

• Litet My
    Lindreas skrev 2011-04-10 16:37:09 följande:
    Va? Hundar som tas med när man hämtar och lämnar på förskolan binds UTANFÖR gården, och de binds på ett ställe där de inte stör och de inte blir störda. Så enkelt är det. Prata med personalen, de vet ju vems hund det är och kan prata direkt med denne.
    Inte alltid, här binds de precis vid utgången alt i cykelstället där barnen skall hämta sina cyklar när de skall hem.
  • Mia03

Folk är dumma i huvudet.... självklart har hundar inget inne på dagisgårdar att göra!

• Lindreas
    Lilla My21 skrev 2011-04-10 17:13:05 följande:
    Inte alltid, här binds de precis vid utgången alt i cykelstället där barnen skall hämta sina cyklar när de skall hem.
    Då är deras ägare rätt korkade.
  • Cecci78

Säger som andra, hunden ska ju bindas utanför gården. Varför tar du inte med vagnen in på dagis så att bebis kan ligga kvar i den?

• Anne69

Helt oacceptabelt! Hunden har absolut inte på dagis att göra! Och jag tycker att man tom kan ifrågasätta om hundägaren tar sitt ägaransvar när han inte har uppsikt över hunden och är inne på dagis. Jag skulle säga till direkt!

• Gummsan85

en liten hund kan bita av kopplet och hoppa upp i vagnen lika mycket som en stor hund kan slita sig och nosa på det som finns i vagnen, bara för att det sitter en stor hund vid dagis så ska man inte ha för mycket fördommar. både den stora hunden och den lilla hunden kan vara barnvänliga men få en flipp så dom sliter sig och hoppar upp i vagnen lika mycket som dom kan förbli snälla och barnvänliga.

tycker synd att folk har sånna fördommar om dessa raser :(

Molly, mammas underbaraste sessa!!
  • LabLover

Prata med hundägaren direkt. De flesta hundägare är normala människor

Själv lämnade jag alltid min hund utanför staketet en bit från grinden. Tyvärr blir inte alltid det heller bra. Har kommit ut en gång och ett barn stod och petade på henne med en pinne.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • enlitenbitkaka

Hunden ska självklart bindas UTANFÖR förskolegården. Inget snack om saken.

Men det ska gälla ALLA hundar, även de så bjäffiga sakerna. Rasism gällande hundar är lika jävla fel och illa som rasism bland människor. (Ja, jag är lite trött på alla som tar med sina minihundar ÖVERALLT och har flera gånger funderat på att ta med min 38kg hund in på H&M)

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • LabLover
    enlitenbitkaka skrev 2011-04-11 11:50:23 följande:
    Hunden ska självklart bindas UTANFÖR förskolegården. Inget snack om saken.

Men det ska gälla ALLA hundar, även de så bjäffiga sakerna. Rasism gällande hundar är lika jävla fel och illa som rasism bland människor. (Ja, jag är lite trött på alla som tar med sina minihundar ÖVERALLT och har flera gånger funderat på att ta med min 38kg hund in på H&M)
  • Mia03
    Gummsan85 skrev 2011-04-11 11:43:07 följande:
    en liten hund kan bita av kopplet och hoppa upp i vagnen lika mycket som en stor hund kan slita sig och nosa på det som finns i vagnen, bara för att det sitter en stor hund vid dagis så ska man inte ha för mycket fördommar. både den stora hunden och den lilla hunden kan vara barnvänliga men få en flipp så dom sliter sig och hoppar upp i vagnen lika mycket som dom kan förbli snälla och barnvänliga.

tycker synd att folk har sånna fördommar om dessa raser :(
    Just därför har hunden ingenting inne på en dagisgård eller nära en grind/dörr att göra. Det har ju inget med storlek på hunden att göra. Om man inte kan lämna hunden utanför gården på ett smart ställe så får den väl vara kvar hemma? Hur svårt kan det va att visa lite hänsyn. Ja just det, vi pratar om hundägare.... Foten i munnen
  • ramsylina
    Cecci78 skrev 2011-04-10 19:10:44 följande:
    Säger som andra, hunden ska ju bindas utanför gården. Varför tar du inte med vagnen in på dagis så att bebis kan ligga kvar i den?
    Jag har en syskonvagn som är ganska bred, och även de gånger jag tar enkelvagnen till bebisen och låter storebror gå så skulle den vagnen knappt få plats i dagishallen, de har en liten hall där skorna tas av och sedan måste man svänga in genom en dörr till själva hyllorna som barnen hänger av sig på, och dit in kan jag inte ta vagnen. Och ställer jag den i lillhallen direkt man kommer in så blockerar jag för alla under tiden jag är där, plus att jag inte tror att jag själv ens skulle kunna ta mig runt vagnen och in i hyll-rummet... Så därför är det inte ett alternativ. Men även om det var det tycker jag inte jag ska behöva det, och det kan ju vara fler än jag som är hemma föräldralediga och därför kommer med två barn kl 9 och lämnar, inte ska alla vi behöva dra in våra vagnar för att en hund ska sitta utanför dörren??
  • LabLover
    Mia03 skrev 2011-04-12 18:50:45 följande:
    Hur svårt kan det va att visa lite hänsyn. Ja just det, vi pratar om hundägare.... Foten i munnen
    Det där var väl onödigt!? Kräks
  • Mia03
    LabLover skrev 2011-04-14 07:29:50 följande:
    Det där var väl onödigt!A
    LabLover skrev 2011-04-14 07:29:50 följande:
    Det där var väl onödigt!? Kräks
    Är du själv hundägare? Skrattande
  • rödtopp

Jag binder alltid Våfflan UTANFÖR dagisgården om hon är med när jag lämnar eller hämtar.
    TS prata med hundägaren!

Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • LabLover
    Mia03 skrev 2011-04-17 22:16:58 följande:
    Är du själv hundägare? Skrattande
    Tråkigt när man (i det här fallet du) antyder otrevligheter som att i det här fallet hävda att hundägare inte visar hänsyn.
  • mkschreder

Jag skulle bara bli glad om hundägare tog med sig sina hundar in till dagiset. Min dotter älskar hundar och det är dessutom bra för barn att komma i kontakt med pälsdjur tidigt förutsatt att de hundägare som tar med hunden har full kontroll på sina djur. Finns tyvärr för många dumma föräldrar som avskärmar sina barn från allt möjligt utan en vettig anledning så att de till slut blir både allergiska och rädda för saker. Fy skäms. Barnen kommer att förstå när de växer upp. 

• mkschreder
    Mia03 skrev 2011-04-12 18:50:45 följande:
    Just därför har hunden ingenting inne på en dagisgård eller nära en grind/dörr att göra. Det har ju inget med storlek på hunden att göra. Om man inte kan lämna hunden utanför gården på ett smart ställe så får den väl vara kvar hemma? Hur svårt kan det va att visa lite hänsyn. Ja just det, vi pratar om hundägare.... Foten i munnen
    Spelar ingen roll - hundägare eller ej - ingen vettig människa bör visa hänsyn till trams. Trams förtjänar varken hänsyn eller respekt. Har det inte med hundar att göra så skiter man i att visa denna "hänsyn" på andra sätt. Du får visa lite respekt själv om det är det du efterfrågar. 
Svar på tråden ta med hunden till dagis