• Min dotter

Ni som har Vårdnadsbidrag!

Låt se om jag fattat detta rätt nu..
    Har kikat på fsk hemsida & fattat det som att om man får vårdnadsbidrag så nollas SGI´n (om man inte arbetar samtidigt)? Men att den återkommer till vad den var före bidraget direkt igen när man börjar arbeta?
    Känner att detta avskräcker mig lite, vad händer om man blir sjuk? Om det leder till att den andre föräldern måste vabba, så sänks ju den gemensamma inkomsten ännu mer, kan ju göra ganska stor skillnad iom att marginalerna blir små när man inte har två löneinkomster..

Hur gör ni med vårdnadsbidrag? Är ni hemma på heltid eller arbetar ni deltid & har hjälp av släktingar m barnpassning under tiden? Tog ni ut 250 FPdagar första året & ansökte om bidraget direkt efter, eller tog ni ut merparten av FPdagarna & ansökte sedan? Vad ser ni för fördelar & nackdelar med vårdnadsbidraget?

Många frågor här

• Svar på tråden Ni som har Vårdnadsbidrag!
  • Primrose

Min situation ser litet anorlunda ut eftersom  jag inte hade någon SGI utan bara FP på lägstanivån (Jag hade bott utomlands i 10 år och sedan, tillbaka i Sverige, börjat studera igen, därav ingen SGI).

Eftersom jag hade så låg FP (4500kr netto), ville vi spara så många dagar som möjligt till min man och till framtiden (då jag har börjat jobba) och därför tog jag ut vårdnadsbidrag direkt i o m att sonen hade fyllt 1 år (i oktober 2009) och vi hade tagit ut det antal dagar som krävs (250?). Sedan hade jag bidraget (3000kr) fram t o m augusti 2010. Därefter ett avbrott (tänk på att om du gör ett avbrott kan du inte få det igen förrän efter 5 månader, åtminstone i Stockholm). Fr o m februari 2011 tar jag ut halvt vårdnadsbidrag (1500), eftersom sonen går halvtid (24 timmar/vecka) på dagis.

• Min dotter

Tack för tipset om halvt vårdnadsbidrag, ska kika om det finns i min kommun också!

• katrina

hmm SGI:n.. är det inte så att den fryses under tiden? har för mig det att SGI:n inte påverkas - men är inte säker på att jag har rätt. Vi har vårdnadsbidrag för våran dotter. Började när hon var precis 1, hade då plockat ut ganska precis 250 dagar. Sparade på konto en del, för att junna ta av de månader det inte går ihop sig. Min man jobbar kvar på sitt vanliga jobb, måndag- fredag. Jag är föräldraledig och jobbar med hemförsäljnig kvällar och helger. Vårdnadsbidraget är 3000 i månaden, och vi kommer troligen ha det hela året ut, tills hon fyller tre. Vi har ibland (väldigt sällan stöttning med barnvakt av farmor - men det mesta löser sig genom att vi har olika arbetstider.

Jag är såå nöjd med att vi har valt att vara hemma längre med våran flicka - och att vi kunde få vårdnadsbidrag! Jobbar man båda två (mer eller mindre) så funkar det alldeles utmärkt:) Självklart har vi ju betydligt mindre pengar att röra oss med - men det är det värt:)

Svar på tråden Ni som har Vårdnadsbidrag!