föda förtidigt
nån som vill berätta lite hur det är att få för tidigt och sen hur det går till på neonetalen sover man kvar där ?
nån som vill berätta lite hur det är att få för tidigt och sen hur det går till på neonetalen sover man kvar där ?
Hej!
Min son tittade ut i v.28+5 (2010-09-28) pga av tidigvattenavgång. Jag har inget att jämföra med (1a barnet), men jag tyckte det var en jobbig tid på sjukhuset. Vi hade ett familjerum på NEO där vi fick bo. Ibörjan var det bara jag och min man som sov i rummet men när lillkillen blev flyttad från kuvös till vattenmadrass så fick han flytta in till oss. Som sagt så var det en ganska jobbig tid på sjukhuset. Min man var tvungen att gå tillbaka till jobbet efter 1v. och då så blev jag ensam där på dagarna. Dom första dagarna ensam var väldigt jobbiga då jag helt plötsligt skulle klara av allt som vi hade varit två om att göra innan. Men det gick!! Det var en svår och jobbig tid men underbar på samma gång. Varje gång jag kollade på min son så fick jag orken och styrkan att fortsätta.
Nu är min son 6månader (okorr) och han har varit hemma sedan 2010-11-08.
Mitt första barn föddes i vecka 36+3 (jag hade haft vattenavgång fyra veckor tidigare). Han var lite tillväxthämmad. Han var inskriven på neonatal i åtta dygn och vi fick ett samvårdsrum på neo direkt, så vi kunde sova där med sonen. Sonen låg på värmebädd, solade och sondmatades och blev utskriven, när han gick upp i vikt på enbart fri amning.
Mitt andra barn föddes i vecka 35+3 och var också han tillväxthämmad. Han var inskriven på neonatal i en månad men halva den tiden hade han hemsjukvård. De första fem dygnen låg jag på vårdavdelning efter kejsarsnittet och sonen var på neonatal. Sedan fick vi ett samvårdsrum på neo. Sonen behövde ligga på värmebädd och sondmatas. Det var när han kunde hålla värmen själv som han fick komma hem med hemsjukvård. När sonden togs bort blev han utskriven helt.
TS: Det beror helt på vilket sjukhus man föder på och var man bor. På många men absolut inte alla sjukhus finns familjerum så föräldrarna kan stanna över. Bor man långt i från sjukhuset så kan man ibland få sova på Ronald MacDonald om sådant finns eller på sjukhuset.
Jag fick en tjej i v 28+4 och hon låg 5 veckor på Östra och sedan 4 veckor på Mölndal. Vi fick inte sova där mer än de sista fem dagarna innan vi åkte hem. Vi pendlade alltså i över 8 veckor fram och tillbaka. Vi bor i Göteborg och hade då för få mil till sjukhuset.
Om barnet behöver vårdas på neonatal får båda föräldrarna samtidigt ta ut vård av barn så man kan alltså vara där tillsammans. Det är viktigt att veta och be om intyg för detta.
Varför undrar du? Misstänker du att du kommer föda prematurt? Vilken vecka är du i?
Tack för svar hoppas fler skriver. ska man ha nåt med till bebisen när den ligger på neonetalen eller ligger dom bara i blöja om dom ligger i kuvös ? många frågor och funderingar som snurrar i huvudet just nu