• MrsB2011

Någon som har erfarenheter av att ha gris/grisar? Jag tänker skaffa :)

Vi ska äntligen flytta ut på en liten skogsgård i höst, där kommer vi börja med att  skaffa lite höns som jag alltid velat haft. Hade när jag var liten.
    Har tagit reda på det mesta och börjat fixa i hönsgården.

Nu tänker jag mig att nästa år vill jag ha en gris, ja en stor och riktig gris och ingen liten minigris!
    Vi har en liten ladugård och även en stor åker jämte med skogområde intill, där tänkte jag att grisen kunde få en stoooor inhägnad.

Men vad ska man tänka på?
    Vad behöver man? Hur mycket kostar det?
    Kan grisen sällskapa med hönsen eller måste man köpa en gris till??
    Hur mycket tid behöver dom? När man åker iväg, hur länge ska man vara borta innan man behöver "grisvakt"?

Vi får väl isolera lite i ladan med så det blir varmt och gott såklart :)

Tacksam för råd och tips av er med erfarenhet! 
    Har ju över ett år på mig så jag hinner ju planera lite! 

• Svar på tråden Någon som har erfarenheter av att ha gris/grisar? Jag tänker skaffa :)
  • MrsB2011

Puffar! :)
    Ingen som har/ har haft grisar? :)

• piffen

Du kan gå in på jordbruksverket och kolla vad som gäller, regler för mått på inhägnad mm. Har för mig att det är minimum 6 kvm för två grisar, extremt litet alltså. Grunden för all djurhållning är ju att det ska finnas möjlighet för djuren att utföra sina naturliga behov. En gris vill gärna ha mycket halm att böka i eller jord ute. De är ju sociala djur så det är ju att rekommendera att ha två minst:) Även om du inte vill ha minigris kan du ju googla på det då de hålls som sällskap och man kan hitta mycket roligt att läsa på såna sidor om grisar i allmänhet. På granngården hittar du foder och tillbehör. De ska vaccineras också, hör med veterinären, har man få grisar får man ändå köpa hela flaskan vaccin, minsta är på fem doser och kalaset går på ca 800-1100 om vet vacc hemma skulle jag gissa. Åker till vet med mina men det är ju minisar:) Lycka till!

• piffen

Kan tillägga att jag byggde ett hus i storlek som en mindre lekstuga, och stängslade med gunnebostaket eftersom mina var så små. Handlade allt till huset på cheapy, skivor, minns ej vad de heter men typ marinplywood för att tåla väder och vind, reglar, läckt, isolering, takpapp och plåt till taket. Det gick på 4200:- har jag för mig, du behöver ju något större. Nu är det dags för mig att sätta elstängsel då de vuxit såpass att de inte kan ta sig under. Gå in på nima's hemsida, de har hyfsat billiga aggregat med tillbehör, räkna med 1500-2000:-

• MrsB2011

Supertack för tipsen!
    Det ska jag absolut göra, gå in på deras hemsida :D

Fördelen är ju att vi slipper köpa jättemycket material och bygga något, eftersom v har en liten ladugård! Kan självklart behövas göras lite varmare på stället grisen ska vara på men annars blir det nog super!
    Grisen eller grisarna kommer få en stor inhägnad och gärna gå lösa med om det funkar :)

Men jag ska kika lite på hemsidan! Så får vi se :) :)

Svar på tråden Någon som har erfarenheter av att ha gris/grisar? Jag tänker skaffa :)