• Marcus01

Ska man vara ärlig även om det innebär att det sårar någon?

Hur pass ärliga är ni med era vänner/bekanta/familj?

Själv försöker jag vara så ärlig jag kan utan att såra andras känslor, men ibland får jag dra till med en liten vit lögn bara för att jag vet att det skulle såra någon. Vad tycker ni? Ska man alltid säga sin ärliga åsikt?  
    Var går gränsen i när det gäller att vara ärlig?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska man vara ärlig även om det innebär att det sårar någon?
  • Marcus01
    Fanny b skrev 2011-04-01 09:15:42 följande:
    Ja, det är bättre att tala om vad personen bättre passsar i än att bara kommentera att frisyren/tröjan är ful.
    Jag tänkte precis kommentera samma sak som Tant skrev, man kan nog säga istället om vad för frisyr personen passar bättre i, och ändå vara ärlig.

Om man tänker såhär då: hur vill man själv att andra personer ska vara mot en? Om man ber om någons åsikt, och vill ha ett ärligt svar? Tänk på det ett tag...

När jag tänker efter har jag lätt för att svara "jag vill att andra ska vara helt ärliga mot mig", men även där anser jag att folk får gärna ge mig sin åsikt genom hintar, tex hade jag en ful frisyr, så hade jag uppskattat om folk sa sin ärliga åsikt genom att ge mig tips om andra frisyrer som skulle passa mig bättre. Sen beror det lite på VEM man ber om sin 100% ärliga åsikt. Någon som jag känner till 100%, tex min mamma, pappa eller min tjej, de anser jag får vara brutalt ärliga mot mig, för jag vet att de menar inget illa. Däremot andra får vara snälla med sina åsikter. Drömmer
  • Marcus01

Glömde tillägga att det även beror på VAD man ber att få ett ärligt svar till. Är det något allvarlig, då vill jag ha ett 100% ärligt svar, även om det sårar mig.  

• Tummelisa

Många gånger tycker jag det kan vara elakare att ljuga. Man gör det för att man är feg eller vill tjäna på det själv, men skyller på att man inte vill såra andra.
    Ett exempel är tjejkompisar som är singlar. Ibland blir de utbjudna av någon kille och svarar att "nej jag jobbar eftermiddag i veckan" och nästa gång har de en annan ursäkt. När killen hintar om att han är intresserad säger tjejen att de gillar honom också. Osv. Varför inte hellre vara ärlig och säga nåt i stil med att "du är en jättetrevlig kille, men jag har inga såna känslor för dig, och har inget intresse av att gå på dejt med dig". Då slipper han gå och undra, hoppas och kära ner sig ännu mer.

Bara ett exempel, men det finns många där folk ljuger och skyller på att de är rädd att såra den andre.

Sen finns ingen anledning att vara brutalt ärlig. Att säga att "jag skulle aldrig dejta dig, jag tycker du är den fulaste och äckligaste killen som någonsin gått i ett par skor" är väl inget som gör det bättre.

• Kabbela

Tror absolut att ärlighet varar längst! Men jag tror inte man behöver såra någon för att man talar sanning. Ibland kan man vara tyst eller vända det, som någon sa "du passar bättre i page"..... Lite diplomati Glad skadar aldrig!
    Jag skulle bli jätte ledsen om jag bad någon säga sanningen och jag senare får reda på att personen ljugit för mig.

• Marcus01

Att ljuga tycker jag är fel när någon ber om ens ärliga åsikt. Det finns alltid trevliga sätt man kan svara ärligt på.

Själv är jag en förespråkare av "Behandla andra så som du själv vill bli behandlad". Vill jag ha ett ärligt svar från någon, då vill jag helst få det på ett trevligt sätt. Så är ju jag mot andra också. Finns ingen anledning till att såra folk bara för att de vill ha min ärliga åsikt. Vet man att denne kommer ta illa vid sig, kan man lika gärna vara snäll och ändå ärlig.

• Lady Dahmer

man ska alltid säga sanningen, men alla sanningar behöver inte sägas. Med andra ord så handlar ärlighet inte om att alltid säga allt man tänker och tycker utan om att vara uppriktig när man väl säger nåt.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • Tummelisa
    Lady Dahmer skrev 2011-04-04 13:04:53 följande:
    man ska alltid säga sanningen, men alla sanningar behöver inte sägas. Med andra ord så handlar ärlighet inte om att alltid säga allt man tänker och tycker utan om att vara uppriktig när man väl säger nåt.
    Sen är ju också följdfrågan "Vad ÄR sanningen?" Vet man vad den är? Är den objektiv?. Om någon undrar "vad tycker du om min karl, bode jag dumpa honom?" och du känner att "ja, gör det, han är en djävla idiot". ÄR det sanningen? Eller är sannigen mer nyanserad? "Jag såg honom stöta på din kompis på festen senast, jag hörde honom fråga om de två kunde gå hem tillsammans, det ser jag som negativt i mina ögon" Kanske får man svaret "ja men vi har ju ett öppet förhållande, vi är överens om att vi kan gå hem med andra, det var inte därför jag tänkte dumpa honom, utan isf för att att han inte hjälper till hemma".
  • Marcus01
    Tummelisa skrev 2011-04-04 13:25:34 följande:
    Sen är ju också följdfrågan "Vad ÄR sanningen?" Vet man vad den är? Är den objektiv?. Om någon undrar "vad tycker du om min karl, bode jag dumpa honom?" och du känner att "ja, gör det, han är en djävla idiot". ÄR det sanningen? Eller är sannigen mer nyanserad? "Jag såg honom stöta på din kompis på festen senast, jag hörde honom fråga om de två kunde gå hem tillsammans, det ser jag som negativt i mina ögon" Kanske får man svaret "ja men vi har ju ett öppet förhållande, vi är överens om att vi kan gå hem med andra, det var inte därför jag tänkte dumpa honom, utan isf för att att han inte hjälper till hemma".
    Rätt tänkt Tummelisa. Sanningen kan vara något helt annat. Glad 

Objektiva är nog inte de flesta åsikterna däremot, tvärtom skulle jag säga, högst personliga. Att be om någons åsikt, innebär redan hos frågeställaren att man är införstådd med att denne kommer få en synvinkel utifrån ett annat perspektiv (dock inte objektivt i de flesta fall). Att få andras åsikter är ibland bra, vilket kan hjälpa att ta ett beslut. Sedan är då frågan, vem är det vi frågar? Litar vi på att denna person vill oss väl och svarar svarar oss ärligt? Och hur pass bra tar vi själva emot den ärliga åsikten?  
  • mumama

jag anser att de personer som alltid r 100 % ärliga saknar social kompetens. De ser främst till sig själva och sina premisser och struntar i om man sårar andra.

• Marcus01
    mumama skrev 2011-04-05 10:17:05 följande:
    jag anser att de personer som alltid r 100 % ärliga saknar social kompetens. De ser främst till sig själva och sina premisser och struntar i om man sårar andra.

Finns det personer som alltid är 100% ärliga? Glad

• mumama
    Marcus01 skrev 2011-04-05 10:26:58 följande:

Finns det personer som alltid är 100% ärliga? Glad

nej men det finns de som påstår sig vara det =) då oftast för att vara elakt ärlig.. men samma människor tenderar till att "frisera" sina egna misstag....
  • Marcus01
    mumama skrev 2011-04-05 10:31:53 följande:
    nej men det finns de som påstår sig vara det =) då oftast för att vara elakt ärlig.. men samma människor tenderar till att "frisera" sina egna misstag....
    Ja, det du säger är faktiskt sant. Jag förstår vad du menar. Glad Du har rätt i det du säger.
  • trettioplus

Man kan absolut vara ärlig utan att såra människor kring sig. Ärlighet behöver ju inte betyda att man säger allt man tänker.
    Jag gör klart för min omgivning att man inte bör fråga mig saker som de inte vill ha ärliga svar på. Däremot delar jag inte med mig av mina negativa åsikter oombedd.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
Svar på tråden Ska man vara ärlig även om det innebär att det sårar någon?