• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Straffa sexköp som har skett utomlands

Råkade kasta en blick på baksidan av aftonbladet där de ställde en fråga till fem personer om vad de tyckte om socialdemokraternas förslag att straffa sexköp som har skett utomlands. Det var det första jag har sett om det och jag hittade ingen tråd när jag sökte men jag tycker att det är en intressant fråga att diskutera så därför tar jag upp frågan till diskussion här.

Grundläggande för diskussionen är (eftersom jag vet hur trådar som denna ibland spårar ur till att handla om något annat):
    Det handlar om sexköp som är lagligt i landet där det sker, den här diskussionen handlar alltså inte om sexturism med minderåriga eller personer som tvingas in i det.
    Det är inte heller en fråga om lagligheten att köpa sex i Sverige eller om det är fel på sexköpslagen.
    Det är handlar inte om länder där sexköp är olagligt, där finns redan möjligheter för att straffa "här hemma" (om jag minns rätt).

Vad tycker ni alltså om att straffa svenska medborgare som begår "brott" enligt svensk lag utomlands? Rätt? Fel?

To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • Svar på tråden Straffa sexköp som har skett utomlands
  • Fluffskalle
    Selfish Geene skrev 2011-04-03 17:05:12 följande:
    I några länder kan hedersmord beläggas med böter tex Jemen (källa: Amnesty international)
    Ja det vet jag, men i vilka länder är det okej för en turist att åka dit för att mörda sin fru? Finns det en sådan lag så är det väl något man får diskutera. Jag vet inte om Jemen skulle se det som hedersmord om en svensk man åker dit och mördar sin fru.
  • Selfish Geene
    Fluffskalle skrev 2011-04-04 18:58:23 följande:
    Ja det vet jag, men i vilka länder är det okej för en turist att åka dit för att mörda sin fru? Finns det en sådan lag så är det väl något man får diskutera. Jag vet inte om Jemen skulle se det som hedersmord om en svensk man åker dit och mördar sin fru.
    om jag har förstått saken rätt så gäller muslimsk lag över alla andra lagar och då spelar det ingen roll om hedersmördaren har fått svenskt medborgarskap
    (den som innehar svenskt medborgarskap är svensk oavsett etniskt ursprung).
  • I Blackrose I
    Selfish Geene skrev 2011-04-06 08:34:24 följande:
    Kanske i Sverige (Tveksamt om alla ser det så) men i dom flesta länder så ÄR man inte svensk även om har svensk medborgarskap. Har själv 4medborgarskap (Varav 2stycken av dom inte ser mig som en svensk). Är jag i dessa länder så döms jag enligt deras lagstiftning.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • I Blackrose I
    Selfish Geene skrev 2011-04-06 08:34:24 följande:
    om jag har förstått saken rätt så gäller muslimsk lag över alla andra lagar och då spelar det ingen roll om hedersmördaren har fått svenskt medborgarskap
    En liten rättelse: Islamisk lagstiftning (Sharialagar) lägger bara muslimer (troende som icketroende/Svenska medborgare eller inte). Den gäller ej kristna eller judar.
  • I Blackrose I
    I Blackrose I skrev 2011-04-06 08:40:10 följande:
    En liten rättelse: Islamisk lagstiftning (Sharialagar) lägger bara muslimer (troende som icketroende/Svenska medborgare eller inte). Den gäller ej kristna eller judar.
    *Gäller
  • Selfish Geene
    I Blackrose I skrev 2011-04-06 08:38:49 följande:
    Kanske i Sverige (Tveksamt om alla ser det så) men i dom flesta länder så ÄR man inte svensk även om har svensk medborgarskap. Har själv 4medborgarskap (Varav 2stycken av dom inte ser mig som en svensk). Är jag i dessa länder så döms jag enligt deras lagstiftning.
    Inte för att det har någon eg betydelse men en "muslim" kan som bekant vara såväl svensk som lett eller amerikan

Mitt inlägg var en replik på "fluffskalles" kommentar (#61) eftersom h*n verkar tro att muslimer inte kan vara svenskar (eller turista i Jemen)  
  • Mälaröbo

För övrigt är det redan, enligt svensk lag, ok att åtala någon för brott begånget i utlandet.
    Förutsättningarna är att handlingen ska vara olagligt även i landet som det begicks i, samt att svensk domstol (i normalfallet) inte får döma ut hårdare straff än vad som skulle ha blivit i ursprungslandet.

• kentafinell

Nej!
    Hur skulle det se ut om svenska polisen stog nere på Autobahn  och stoppade svenska fortkörare för att man inte får köra så fort i sverige...

• I Blackrose I
    Selfish Geene skrev 2011-04-07 07:32:48 följande:
    Inte för att det har någon eg betydelse men en "muslim" kan som bekant vara såväl svensk som lett eller amerikan

Mitt inlägg var en replik på "fluffskalles" kommentar (#61) eftersom h*n verkar tro att muslimer inte kan vara svenskar (eller turista i Jemen)  
    Det spelar väl ingen roll vilken etnicitet just en muslim har. Är du muslim så hamnar du under sharialagar i landet du befinner dig i sen är det skitsamma om du är svenskmedborgare eller whatever.
  • carnitas01
    kentafinell skrev 2011-04-09 10:17:23 följande:
    Nej!
    Hur skulle det se ut om svenska polisen stog nere på Autobahn  och stoppade svenska fortkörare för att man inte får köra så fort i sverige...
    Faktiskt på den nivån det är.
    Förstår inte varför bitter moral ska vara en anledning till straffa här hemma, fast det inte är ett brott där man var.

Ta seden dit man kommer, är ju en gammal klycha.
  • Selfish Geene
    I Blackrose I skrev 2011-04-10 13:32:02 följande:
    Det spelar väl ingen roll vilken etnicitet just en muslim har. Är du muslim så hamnar du under sharialagar i landet du befinner dig i sen är det skitsamma om du är svenskmedborgare eller whatever.
    det var just det som var min poäng
Svar på tråden Straffa sexköp som har skett utomlands