Straffa sexköp som har skett utomlands
Råkade kasta en blick på baksidan av aftonbladet där de ställde en fråga till fem personer om vad de tyckte om socialdemokraternas förslag att straffa sexköp som har skett utomlands. Det var det första jag har sett om det och jag hittade ingen tråd när jag sökte men jag tycker att det är en intressant fråga att diskutera så därför tar jag upp frågan till diskussion här.
Grundläggande för diskussionen är (eftersom jag vet hur trådar som denna ibland spårar ur till att handla om något annat):
Det handlar om sexköp som är lagligt i landet där det sker, den här diskussionen handlar alltså inte om sexturism med minderåriga eller personer som tvingas in i det.
Det är inte heller en fråga om lagligheten att köpa sex i Sverige eller om det är fel på sexköpslagen.
Det är handlar inte om länder där sexköp är olagligt, där finns redan möjligheter för att straffa "här hemma" (om jag minns rätt).
Vad tycker ni alltså om att straffa svenska medborgare som begår "brott" enligt svensk lag utomlands? Rätt? Fel?