• Junilängtan

När upptäckte du att ditt barn var vänsterhänt?

Min son är bara 10 mån men på senare tid har vi märkt att han använder vänsterhanden mkt mer när han leker och äter.. Hans pappa är vänsterhänt så vi tycker att det är lite kul att slå vad om vad det blir.. Men det kanske är för tidigt att se nu?

När märkte du att ditt barn var vänsterhänt?

• Svar på tråden När upptäckte du att ditt barn var vänsterhänt?
  • En glad tjej

Vi trodde att äldsta dottern skulle bli vänsterhänt eftersom hon också gjorde det mesta med vänster. Idag är hon fem år och högerhänt. Tror det är svårt att se så tidigt faktiskt!

• TheMother

Vår son är 2,5 år. Precis nu när vi trodde att ja, han är vänsterhänt (även bvc-sköterskan trodde det), så har han börjat göra mer saker med högern, så det är nog för tidigt att se det vid 10 månaders ålder.
    Har för mig att jag läst nåt om 3 års ålder.

• La Lola

Jag minns inte hur gammal Alma var.

Men det är kan dröja ända till 4-årsåldern innan det är helt bestämt vilken hand som används.

Vi får väl se vilken hand Hedda kommer använda mest.
    Vi övriga i familjen är vänsterhänta.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Suneboll

Vi märkte det på sonen direkt när han började greppa saker, han föredrog vänster hand...han var väl en 4 månader, idag är han 6 år o vänsterhänt

• vittra

Vi började reflektera över det när hon var runt 1-1½ år, men ärligt talat tycker jag fortfarande det är svårt att avgöra om hon verkligen är vänsterhänt då hon plötsligt kan välja att använda höger ibland också! Och då är hon ändå 3½ år nu. Antar att vi inte reagerade på det så tidigt som när hon var bebis eftersom varken jag eller pappan är vänsterhänta, så det är liksom inget vi funderat på. Dock har vi det ju faktiskt i våra familjer båda två så det vore ju inget konstigt om barnen också blev vänsterhänta.

• RedTopaz

Det var runt året tror jag? Han åt alltid med vänster bla

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218, Gravid med pojke nr 3 (Mio?) BF 110828
  • Junilängtan

Ja det kanske är lite tidigt att säga som sagt.. kanske kollar mannen lite extra efter detta då han själv är vänsterhänt och tolkar in för mkt..
    Men som du skrev "Suneboll" så visste ni det ju jättetidigt...

Svar på tråden När upptäckte du att ditt barn var vänsterhänt?