vittra skrev 2011-03-31 11:10:45 följande:
BVC har tyvärr inte alltid så bra kunskaper om det här med mat, amning osv. Flera fel tycks din sköterska på BVC ha:
1. Hon tycks förutsätta att inget barn behöver äta på natten efter 6 månader, det är fel. Många behöver fortfarande äta åtminstone en gång nattetid, oavsett hur mycket mat man försöker truga i dem på dagtid. Du gav ju nu bara en gång på natten och då tycker jag inte man kan påstå att han hellre äter på natten.
2. Hon påstår att barnets utveckling skadas om man inte börjar med fast föda redan nu, vilket naturligtvis är helt galet!! Dessutom tränas inte munmotoriken av släta pureer eller gröt, är ni på allvar oroliga för detta kan ni erbjuda plockmat till honom när ni själva äter, tex kokta grönsaker som morot, palsternacka eller potatis skurna i stavar, pasta eller eller annat som ni nu har på tallriken. Man kan utan problem helamma eller få ersättning i uppåt ett år utan att barnet tar skada! Kolla rekommendationerna hos WHO eller livsmedelsverket.
3. Det är farligt att ge så små bebisar en massa vatten, de kan helt enkelt bli "vattenförgiftade" eftersom blodet tunnas ut av vatten. Detta kan ske även av vid vi tycker är små mängder vatten hos ett spädbarn eftersom de har så små kroppar! Förgiftning av det slaget har ökat bland spädbarn de senaste åren, troligtvis just för sådana här galna råd och för att många BVC plötsligt påstår att man behöver ge bebisar vatten på sommaren om det är varmt, vilket också är fel.
Jag tycker det låter bra att ni åtminstone avvaktar lite med maten eftersom det verkar ha en så tydlig koppling till det, det räcker ju bara med att vänta ett par veckor så kan ni ju testa igen och se hur det går då. Och lyssna inte till BVC om de säger att bebisar måste ha fast föda i den här åldern, det är helt enkelt inte sant. Kul att prypandet kanske är på gång redan också, det kan mycket väl påverka en hel del!
Låter ju ungefär som vi själva resonerar men ibland blir man tveksam trots att det är andra barnet när två bvc-sköterskor och en sjuksköterska säger samma sak. Dessutom råder det ju delade meningar även här i tråden och egentligen finns väl inget rätt och fel (förutom det som är direkt sakdligt som vattenförgiftning och sånt förstås) utan alla barn är olika och man får prova sig fram.
Men det hjälper att få höra hur andra gjort och tänker och utifrån det hitta sin egen väg.
Idag har det gått lite bättre. Han åt 175 ml mellan 8 och 9 (lite utdragen måltid jag vet men jag kan ju inte tvinga honom att äta fortare). Sen sov han 9.30-11.15 och sen satt han med i matstolen när jag och storebror åt och han verkade sugen på något men jag ville inte ge ersättning för jag vet att han inte äter så mycket så snart in på det förra målet. Så han fick en majskrok och det verkade han tycka var jättekul och tuggade i sig en hel! Sen gjorde jag på försök lite gröt och hör och häpna men han öppnade munne som en ivrig fågelunge!! Åt ivrigt 1,5 msk men sen lät jag det vara bra så så att han kanske känner sug nästa gånmg han erbjuds... vet inte om det funkar men vi får se.
Med tanke på hur kul han tyckte det var att mumsa på majskroken så blev jag intresserad av det du skrev om kokta grönsaker skurna i stavar... kan man ge det fast han inte har några tänder? och hur mycket måste man koka dem? jag menar han har ju inget att tugga dem med... eller? Men det låter helt klart som något att prova!!