• Marre22

Går det att lyckas spontant med PCO?

Jag har fått konstaterat PCO.
    Läkaren hävdar dock att jag ägglossar eftersom jag har regelbunden mens och klassiska ägglossningssymtom som man inte får enligt honom om man inte ägglossar.
    Jag får EN kraftig stegring på ÄL-test, och inga falska som visar pos i flera dagar eller aldrig positivt.

Jag har ett missfall i bagaget.
    Börjat med Metformin.
    Nu känns allt så meningslöst.

Behöver solskenshistorier...

• Svar på tråden Går det att lyckas spontant med PCO?
  • Thalis

Jepp det går!!

Mamma till A, A, A och V.
  • listo

Jag har tre barn (enling + tvillingar) som kommit till spontant trots PCO... båda gångerna jag blev gravid var efter att jag gått ner i vikt (inte jättemycket, men 5-8 kg ungefär). Det triggade tydligen min ägglossning.

Nämen det ÄR så. Jag hörde det av en som hade hört det på FL...
  • Cincy

Jag har PCO, har alltid haft oregelbunden mens, en gång i halvåret-året om jag inte åt p-piller. Fick sonen efter dos Pergotime. Nu efter förlossningen (14 mån sedan) så vart jag helt plötsligt gravid igen - helt oplanerat, omedicinerat! Första ägglossningen, hade inte ens fått mensen tillbaka... eller vad man nu skall kalla den. Den graviditeten slutade dock i missfall nu i februari (kan berott på influensan jag hade då :-/ ) . Iom att jag alltid varit så oregelbunden så tyckte jag och läkaren höll med om att det är lika bra att köra Pergotime igen (vi hade ju vant oss vid tanken på en till). Skulle vänta 6 v efter missfallet innan jag började med blödningsstimulerande piller, för att sedan ta Pergotime. Till min förvåning fick jag mens IGEN 4 v efter att jag behandlat missfallet.
    Så nu har jag precis ätit Pergotime igen (de tyckte det var lika bra jag knaprade pillrena så jag ändå visste att jag fick ägglossning), fått konstaterat en äggblåsa så får vi se vad som händer sen.

Kan de inte ta sånt blodprov som visar om du haft ägglossning, eller att de gör ett VUL för att se att det verkligen är en stor äggblåsa på gång?

• JWN

Jajjemän. Båda mina pojkar är spontana.

Inför för min första graviditet åt jag pergotime men blev inte gravid. Fick remiss till IVF, nekad pga vikten.
    Gick ner 10 kilo i vikt och gick hos en kinesiolog. Blev gravid.

Inför syskonverkstaden gick jag ner 8 kilo i vikt och behandlingar hos kinesiologen och blev gravid efter 4 månader..

• hemligt gravid

Jepp! Det tog tid men nog blev han till spontant alltid! :) Precis innan vi skulle på besök för att få ställa oss i ivf-behandling... :) Jag åt metformin.

• qd girl

Det går alldeles utmärkt, sitter hemma med två barn som båda kommit till utan behandling.

• Junior10

Ja, min son kom spontant. Det var till och med innan jag ens fått veta att jag hade PCO. Så jag gick inte på något alls.

• Zazza

Ja det går det.. blivit gravid flera gånger spontant (men tyvärrhar dom slutat i mf och ma) har 2 barn som kommit till med hjälpa av pergotime..

vet fler som blivit gravida spontant där allt gått bra.. har just nu en tjej kompis som är gravid spontant trots pco..

• netneduts

Jag har PCO och har tydligen alltid haft det, men jag blev gravid på första försöket, har dessutom blivit gravid vid ett tidigare tillfälle.

• Omorfia

Blev gravid direkt efter p-pillerstopp med dottern.

Utan p-piller har jag mens kanske varannan månad (som minst 45 dgr, som mest 93 dgr mellan) och man har konstaterat PCO flera gånger vid VUL.

• Bubblan81

jag gick ner 10-15 kg med hjälp av reductil och fick tillbaka min mens. Sen gifte vi oss och på bröllopsresan pratade vi om att adoptera, eftersom vi försökt i 8 år ( dock passivt o inga läkemedel förutom reductil för viktnedgång). detta var i början på maj, 13 juni plussade vi.. Så JA det går :)

Svar på tråden Går det att lyckas spontant med PCO?