• Catgodess

Varför skulle katterna vara värre än hunden?

Jag och min man väntar tvillingar i slutet av sommaren och alla släktingar utom våra föräldrar säger samma sak; Nu ska ni väl göra er av med katterna?
    VARFÖR I HELVETE DÅ OCH VARFÖR SKULLE VÅRA TRE KATTER VARA ETT STÖRRE PROBLEM ÄN HUNDEN?
    Vi älskar alla våra husdjur (tre katter och en hund) varför skulle katterna vara ett större problem, de är ju i princip självgående, det enda de kräver är lite gos, kattmat och rena kattlådor, de har inte sönder saker och är inga kattungar som slåss eller ställer till bekymmer på andra sätt.
    Vi älskar vår hund också men hon kräver ju lite mera som promenader tre gånger om dagen och vill vara med lite mera men hon är ju en hund. 
    Så varför skulle mina katter som jag haft i 11 år vara värre än hunden som är 1,5 år?
  • Svar på tråden Varför skulle katterna vara värre än hunden?
  • Catgodess

Tur att det bara är mig härhemma som katterna envisas med att klättra upp i knät på för övrigt så kommer inte katterna få vistas i sovrummet när bebisarna sover, det finns faktiskt en sovrumsdörr.

• tjej87

Jag har alltid haft minst en katt i mitt liv (från födsel tills jag flyttade hemifrån) och det har alltid funkat superbra. Har fina bilder från när jag är bebis och ligger på en filt på golvet med katten sovandes brevid :D Mina småsyskon är även dom uppväxta med katt och det var aldrig några problem. Jag tänker ha katt och förmodligen även hund när jag får barn, har växt upp med katter och hund och det har förgyllt min barndom mycket :D

Det enda man ska tänka på är väl att gömma undan kattlåda och matskålar ;)

• kirsty
    Kimona skrev 2011-03-23 13:51:31 följande:
    Vissa har haft problem med att katten lagt sig på barnet för att sova (när även bebisen sover) och tydligen (jag tror inte på detta) men iaf så påstår vissa att katten kan börja leka med pulsen i bebisens hals....
    Det där tror jag mest är myter. Kattungar är ju många gånger känsligare än spädbarn och de överlever ju kattvård. Djuren förstår att det är bebisar och tar det försiktigt. Herregud, våra hundar och hästar har aldrig varit så lugna och försiktiga med mig som när jag blev gravid, hästarna ser tom till så andra hästar håller sig lugna i min närhet. Djur med sina instinkter är nog det tryggaste man kan ha i närheten av barn.
  • Catgodess

Det har jag faktiskt inte tänkt på men hunden,är mycket snällare på våra ensampromenader än när husse är den som håller i kopplet och gammelkattan vill gärna ligga mot magen när jag ligger på sidan o gosa *s*

• Mrs Lilac

De förstår ju att det är en levande liten bebis det handlar om, och jag tror aldrig att min katt skulle kväva ett spädbarn. Det är bara pga rädsla för PSD som jag inte vill att katten sover medbebisen. Kan ju bli trångt och varmt och gosigt så bebisen glömmer att andas. Eller egenhligen tror jag inte att det skulle unga, men det är ju enkelt att bara sätta lock på

• Troodon
    Mikesh skrev 2011-03-23 13:07:36 följande:
    katterna lägger sig i vagnen /spjällsängen på barnets ansikte vid värmen... och wopps så vaknar inte barnet igen.

katter är ett jäkla skadddedjur! skjuter dom som kommer in i trädgården!
    Jag hoppas att du bara försöker vara rolig. Annars så kan jag ju hoppas att någon vars katt du mördat skjuter dig, som hämnd. Om någon avsiktligt dräpte en av mina katter så skulle jag garanterat avliva personen.
  • Mums02

Haha ja jösses vilka horribla historier folk sitter inne med gällande katter. Behåll dina katter med gott samvete! Jag skulle aldrig i livet sälja mina om jag blev med bebis igen. Är man nu överdrivet nojjig över att katter lägger sig över ansiktet på bebisen går det utmärkt att installera en enkel nätdörr in till sovrummet så att katten inte kan ta sig in dit när bebisen sover.

Nu verkar du inte ens ha övervägt att sälja dina katter och inte heller överdrivet nojjig. Det va mer riktat till de som överväger att sälja eller avliva sina djur bara för att man får barn. För visst ser man ofta katter på blocket tex som är till salu pga att ägaren nyss fått barn. Sorligt och ack så okunnigt ;(

Djur är en välsignelse i barns liv. Är själv uppvuxen bland hundar, katter, hästar, höns och diverse annat och jag är så himla glad över allt de har gett mig. Det är fint att kunna ge det till min son också nu när vi har innekatter sedan några år tillbaka :)

• Mums02

Dessutom brukar de allra flesta djur visa stor respekt för bebisar. Dels för att de förstår att det är en unge och dels för att de tycker att bebisen är lite läskig som plötsligt kan gallskrika eller sopa till dom med en näve.

• Mrs Lilac

Inte min katt.. Min brorson på 2 år satte sig på honom i soffan utan att han brydde sig.. Han e van art jag och hundarna plågar honom, han tycker det e mysigt att bli lite mosad/kramad/tuggad/slickad på

• semlorna

Hm, ja du vissa människor har så konstig syn på katter. Att dom lägger sig över ansiktet eller går på halsen om dom ser puls. Aldrig varit med om något ens i närheten. Visst gillar vissa katter att ligga nära (och vissa i ansiktet) men det går lätt att kattsäkra där barnet sover. Vi har fem katter och jag kan garantera att ingen av dom kommer flytta om/när vi får barn (om det nu inte är så att nån av dom vantrivs såklart). Vi har brorsbarnen här emellanåt och katterna är så snälla mot dom. Är inte ett dugg orolig för barnens skull men däremot får vi se till att ena katten får vila emellanåt eftersom han inte sköter det själv. Han är för snäll för sitt eget bästa och är mitt i smeten av busiga barn/bebisar hela tiden.

• Catgodess
    Mums02 skrev 2011-03-23 16:59:33 följande:
    Haha ja jösses vilka horribla historier folk sitter inne med gällande katter. Behåll dina katter med gott samvete! Jag skulle aldrig i livet sälja mina om jag blev med bebis igen. Är man nu överdrivet nojjig över att katter lägger sig över ansiktet på bebisen går det utmärkt att installera en enkel nätdörr in till sovrummet så att katten inte kan ta sig in dit när bebisen sover.

Nu verkar du inte ens ha övervägt att sälja dina katter och inte heller överdrivet nojjig. Det va mer riktat till de som överväger att sälja eller avliva sina djur bara för att man får barn. För visst ser man ofta katter på blocket tex som är till salu pga att ägaren nyss fått barn. Sorligt och ack så okunnigt ;(

Djur är en välsignelse i barns liv. Är själv uppvuxen bland hundar, katter, hästar, höns och diverse annat och jag är så himla glad över allt de har gett mig. Det är fint att kunna ge det till min son också nu när vi har innekatter sedan några år tillbaka :)
    Nä mina katter är en del av min familj, skulle aldrig tänka tanken att göra mig av med dem, tror som sagt katterna föredrar att ligga hög med varandra mot att vara i närheten av två små skrikiga individer som dessutom kan råka på att sparka till dem.

Både katterna och hunden får väl helt enkelt finna sig i att vi snart är flera, ska sätta upp DAPdiffusors inne men det är mest för att minska stressnivån hos den av katterna som är mest stresskänslig och stänga till sovrummet så att katterna inte är där när bebisarna sover men annars planerar jag att leva i mitt lilla kollektiv bestående av katterna, hunden, maken o ungarna :)
  • Mums02
     annars planerar jag att leva i mitt lilla kollektiv bestående av katterna, hunden, maken o ungarna :)

Ja och bättre hem finns inte, massa kärlek och gos. Dessutom får man redan som liten lära sig hur man behandlar djur och det är minsann aldrig fel :)

• Mikesh
    Troodon skrev 2011-03-23 16:52:53 följande:
    Jag hoppas att du bara försöker vara rolig. Annars så kan jag ju hoppas att någon vars katt du mördat skjuter dig, som hämnd. Om någon avsiktligt dräpte en av mina katter så skulle jag garanterat avliva personen.
    Nej jag skojade inte! Jag kollar först så skitdjuret har halsband då tar jag bara den o slänger ut den! men utan markning så begravs den! Rätt skönt att det inte är olagligt för mig att göra så med djur på min mark!
  • semlorna
    Mikesh skrev 2011-03-23 17:53:32 följande:
    Nej jag skojade inte! Jag kollar först så skitdjuret har halsband då tar jag bara den o slänger ut den! men utan markning så begravs den! Rätt skönt att det inte är olagligt för mig att göra så med djur på min mark!
    Eh, friskt och sympatiskt...
  • Mums02
    Ännu ett bevis på att jag gör rätt i att ha innekatter. Finns många känslokalla psykon där ute Skrikandes
  • Rigmor Mortis
    Catgodess skrev 2011-03-23 17:25:15 följande:
    Nä mina katter är en del av min familj, skulle aldrig tänka tanken att göra mig av med dem, tror som sagt katterna föredrar att ligga hög med varandra mot att vara i närheten av två små skrikiga individer som dessutom kan råka på att sparka till dem.

Både katterna och hunden får väl helt enkelt finna sig i att vi snart är flera, ska sätta upp DAPdiffusors inne men det är mest för att minska stressnivån hos den av katterna som är mest stresskänslig och stänga till sovrummet så att katterna inte är där när bebisarna sover men annars planerar jag att leva i mitt lilla kollektiv bestående av katterna, hunden, maken o ungarna :)
    Antar att du redan vet det men DAP är till hundar och Feliway till katter
  • Troodon
    Jag tror knappast att det är lagligt att skjuta katter. Sedan tror jag att du hittar på. Och slutligen så, om det nu kanske ligger sanning i ditt påstående så hoppas jag som sagt att du själv blir skjuten. Jag skulle faktiskt i sådana fall gladeligen betala för patronen som släckte ditt vidriga liv.
  • Mikesh

haha när grannens katt blev påkörd skrattade jag så mycket att ingen kunde missa det! Och grannen själv likaså haha! det är glädje!! Katter för mig är som kloakråttor för er! jävla pest !

• Mikesh

Det bästa av allt är att hinner inte jag ta skadedjuren så gör hunden det åt mig :)

• Catgodess
    Rigmor Mortis skrev 2011-03-23 18:03:52 följande:
    Antar att du redan vet det men DAP är till hundar och Feliway till katter
    Så var det ja, nån refill med en katt på är det iaf :)
Svar på tråden Varför skulle katterna vara värre än hunden?