Vill du att rökning förbjuds?
Bara nyfiken!
Bara nyfiken!
Hur kommer det sig att man argumenterar MOT rökförbud med att det finns andra saker som är dåliga?
Det låter helt vansinnigt! Två fel gör inte ett rätt!
Nej! Vi har nog med lagar kring det. Sedan skulle det bli svårt internationellt att få ihop det om inte förbudet gäller i hela världen.
Jag tycker inte att rökning ska förbjudas helt.
Däremot skulle jag vara glad över ett förbud mot rökning utomhus. Blir man påkommen med att röka utomhus ska man få böter.
Det borde också förbjudas att röka i bostäder/lokaler där barn vistas. De kan ju inte själva välja att gå undan och vistas i en rökfri miljö.
Jag var själv rökare fram tills jag plussade och tycker faktiskt att det är en vidrig vana.
Det handlar heller inte om att rökaren måste få välja själv. Hade rökaren dragit i sig ofarliga ämnen som inte kunde ge hemska sjukdomar och biverkningar hade ingen kunnat klaga, men när rökaren får tända sin cigarett överallt utomhus samt i närheten av barn i sin egen bostad går det inte att sätta rökarens intressen i första rum.
Helt okej att rökaren själv väljer sin väg mot en ohygglig hälsa och en för tidig död, men rökaren har ingen som helst rätt att välja den här framtiden för någon annans skull.
För övrigt så tycker jag att människor som frivilligt väljer att sluta med rökningen genom att uppsöka läkare ska få ett bättre pris på nikotinavvänjning.
Gör en satsning på att bygga ett par oventilerade glaskurer i städerna där rökare kan få stå och skämmas när de förgiftar sig själva. Ungefär som rökrum fast skabbigare och utomhus på någon bakgata.
Böter för den som bryter mot förbudet är det som borde bekosta de här kurerna.
En del av bötesbeloppet borde också gå till forskning om rökning samt cancerforskning och en viss del bör även gå till förskning om hjärt och kärlsjukdomar samt lungsjukdomar.
Chockhöj skatten på cigaretter ännu mer innan förbudet träder i kraft.
Jag har varit rökare i 12år, men slutade för 6 månader sedan och kommer absolut inte börja igen. Dock tycker jag inte att rökning ska förbjudas. Jag tycker det är upp till var och en att ta hand om sitt liv och göra vad man vill.
Sen kan man ju fundera på varför t.ex. hash/Marijana är olagligt då det inte är mer skadligt för kroppen än vanliga cigaretter. Anledningen till varför det troligen är olagligt är för att det påverkar kroppen på ett sånt sätt att man inte längre är som "vanligt" under ruset. Det kan sägas om många droger, även alkohol, men alkohol är fortfarande lagligt och kommer nog inte bli olagligt då det skulle bli katastrof med kraftigt minskade skatteintäkter.
Men hade alkohol kommit ut som en ny "drog" idag som blev populär bladn ungdomar så hade det blivit olagligt på en gång just på grund av hur det påverkar folk.
Nej fan, låt lagar finnas, men låt var och en göra vad de vill med sin kropp. När det gäller rökning så håller jag helt med om att det ska fortsätta att vara förbjudet bland folk som på t.ex. krogar. Tycker också att det bör förbjudas där mycket folk samlas uttomhus, som t.ex. busstationer, tågstationer och diverse evenemang.
Ja. Jag mår fruktansvärt dåligt av människor som röker. Jag får svårt att andas och det är hemskt att gå förbi nån som röker. Trots att man går omvägar så stinker det OCH man får i sig det. Det är farligt för alla, inte bara rökaren.