• gnuttenn

Ni som fött prematur och sen blivit gravida igen, se hit!! =)

Hej alla prematur föräldrar! Jag födde en dotter i vecka 33+2 och nu väntar hon ett syskon...
    Jag kommer den här graviditeten gå till spec, mvc.. Och min frågan till er är: Vad gör de för undersökningar?

• Svar på tråden Ni som fött prematur och sen blivit gravida igen, se hit!! =)
  • Nettis1975
    Lill mummel skrev 2011-07-27 14:09:12 följande:
    Den 19/7 v 36+0 kom min lilla dotter till världen. Hon vägde 2900g och var 47cm lång. Vattnet gick på dagen 35+6vi blev inskrivna på  prenatal vid 17. Kl 2 på natten kom värkarna igång. Halv 8 började mina krystvärkar och de körde över mig till förlossningen. 7.47 föddes hon sedan. Så vi hann inte vara många minuter inne på förlossningen... Jag fick ha henne hos mig hela tiden och ingen neo! Vi åkte hem dagen efter:)
    Ett stort grattis till er.
  • gnuttenn

Här går det inte så bra.. Igår lossnade lite utav slemproppen och vi åkte in för att titta att allt var lugnt.. Tyvärr så har livmodertappen påverkats rejält och va igår endast 7mm kort.. :( Har fått sprutor mot sammandragningar och lungmognad för barnet vilket känns bra.. Får hoppas att bebisen stannar där inne nu!! :(
    idag är jag i vevka 26+2..

• Lill mummel

Håller tummarna för dig gnuttenn.

• ISSEN
    Lill mummel skrev 2011-07-27 14:09:12 följande:
    Den 19/7 v 36+0 kom min lilla dotter till världen. Hon vägde 2900g och var 47cm lång. Vattnet gick på dagen 35+6vi blev inskrivna på  prenatal vid 17. Kl 2 på natten kom värkarna igång. Halv 8 började mina krystvärkar och de körde över mig till förlossningen. 7.47 föddes hon sedan. Så vi hann inte vara många minuter inne på förlossningen... Jag fick ha henne hos mig hela tiden och ingen neo! Vi åkte hem dagen efter:)

Vad komiskt.. Min lilla flicka kom 16/7 oxå i v 36+0, vägde 2880g och var 48 lång och för oss vart det inte heller någon Neo och vi fick åka hem dagen efter! Grattis till oss!
  • Nettis1975
    gnuttenn skrev 2011-07-29 16:11:03 följande:
    Här går det inte så bra.. Igår lossnade lite utav slemproppen och vi åkte in för att titta att allt var lugnt.. Tyvärr så har livmodertappen påverkats rejält och va igår endast 7mm kort.. :( Har fått sprutor mot sammandragningar och lungmognad för barnet vilket känns bra.. Får hoppas att bebisen stannar där inne nu!! :(
    idag är jag i vevka 26+2..
    Håller tummarna jag med.

Grattis till dig Issen.

Här kommer det heller inte bli neo igen, (om det inte tillkommer något). Är i v.36+2 idag. Imorgon ska jag åter på extra koll hos BM eftersom mitt BT börjat stiga. Ligger det inte bra till ska hon ringa till spev.mvc och höra om jag kan bli igångsatt. Jag hoppas på det. Bebis är ju klar och väger runt 3 kg, så jag är inte orolig för den. BM sa i torsdags att jag skulle njuta denna helg som kanske är min sista som gravid. Toppen!
  • Millsan
    gnuttenn skrev 2011-07-12 12:08:56 följande:
    Imorgon går jag in i vecka 25, var hos spec mvc igår och känner mig rätt förvirrad efter besöket..
    Livmodertappen var 3 cm nu, vilken va jätte bra. Men innifrån så såg hon att det var som ett V, vilket beror på alla sammandragningar jag har sa hon.. Men det är ingen fara nu när tappen är 3 cm lång..  Men sedan säger hon att vi ska förbereda oss på att föda förtidigt igen och att deras mål är att jag kommer till vecka 32.. Så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka nu.. Försökt att hitta lite info om när det är som ett V innifrån, och det jag har hittat här på internett är att man håller på att öppna sig inifrån.. Men förstår inte hur läkarn kan säga att det inte gör så mycket..  Fast jag har ingen aning..
    Någon annan som har haft det så??
    hej det låter som om läkaren menade att du har en funneling på tappen (tappen ser ut som ett V då). Jag har 2 prematurbarn och under min 2:a graviditet så såg läkaren att jag hade en funneling på tappen dvs tappen öppnar upp sig som ett V inifrån och stänger sig (ibland ibland inte).
  • saltflingan

Måste fråga, måste man ha fött ett barn mycket för tidigt för att de ska hålla koll på en under kommande graviditeter? Jag fick mitt första i v 36 och mitt andra i v 34. Från sjukvården gjordes inget under den sista graviditeten och jag kommer inte behandlas annorlunda under kommande graviditeter heller. Precis som det är så himla roligt att få barn för tidigt... Jag vill att de ska få ligga kvar tiden ut, dels så att de kan växa till sig lite till och dels för att jag ska få känna mig färdig med graviditeten.

• eilien
    saltflingan skrev 2011-08-10 00:29:42 följande:
    Måste fråga, måste man ha fött ett barn mycket för tidigt för att de ska hålla koll på en under kommande graviditeter? Jag fick mitt första i v 36 och mitt andra i v 34. Från sjukvården gjordes inget under den sista graviditeten och jag kommer inte behandlas annorlunda under kommande graviditeter heller. Precis som det är så himla roligt att få barn för tidigt... Jag vill att de ska få ligga kvar tiden ut, dels så att de kan växa till sig lite till och dels för att jag ska få känna mig färdig med graviditeten.
    vet inte men jag har då fått strida o tjata rätt rejält för att de ska hålla extra koll på mig. Fick första i v32+5 och är gravid m andra nu. Har fått extra kontroller på spec MVC efter en hel del tjat.
  • gnuttenn

Jag hade inte alls besvär att få komma till spec-mvc efter min dotter föddes i vecka 33+2.. Men det är nog beroende på vart man bor i landet och orsak varför man födde för tidigt..

Sjäv så ligger jag fortfarande inne på sjukhus, livmodertappen är nu 6mm kort. Har legat här nu i 3 veckor och än så länge har de kunnat stoppa upp sammandragningarna.. Är idag i vecka 29+3.. :=)

• Nettis1975
    gnuttenn skrev 2011-08-20 14:20:25 följande:
    Jag hade inte alls besvär att få komma till spec-mvc efter min dotter föddes i vecka 33+2.. Men det är nog beroende på vart man bor i landet och orsak varför man födde för tidigt..

Sjäv så ligger jag fortfarande inne på sjukhus, livmodertappen är nu 6mm kort. Har legat här nu i 3 veckor och än så länge har de kunnat stoppa upp sammandragningarna.. Är idag i vecka 29+3.. :=)

Jag har heller inte haft problem att komma till spec.mvc, men som du säger beror det säkerligen också på orsaken. Jag har iallafall trotsat alla läkare som sagt att jag kommer föda tidigare denna gång också genom att idag vara i v.39+1. Kommer dock bli igångsatt på onsdag eftersom mitt blodtryck varit högt ett antal veckor nu så jag orkar med en förlossning,
  • gnuttenn
    Nettis1975 skrev 2011-08-20 16:00:46 följande:
    Jag har heller inte haft problem att komma till spec.mvc, men som du säger beror det säkerligen också på orsaken. Jag har iallafall trotsat alla läkare som sagt att jag kommer föda tidigare denna gång också genom att idag vara i v.39+1. Kommer dock bli igångsatt på onsdag eftersom mitt blodtryck varit högt ett antal veckor nu så jag orkar med en förlossning,
    Vad skönt att du har gått så långt, varför trode de att du skulle föda för tidigt?
  • Nettis1975
    gnuttenn skrev 2011-08-20 17:30:01 följande:
    Vad skönt att du har gått så långt, varför trode de att du skulle föda för tidigt?

Jag fick havandeskapsförgiftning första gången som även resulterade i kraftig tillväxthämning på dottern och risken att få det igen finns. Har väl nu en väldigt mild HF tur nog och inget tillväxthämmat barn. Blir en stor kille denna gång.

Hoppas allt går vbra för dig 
  • gnuttenn
    Nettis1975 skrev 2011-08-20 17:34:49 följande:
    Jag fick havandeskapsförgiftning första gången som även resulterade i kraftig tillväxthämning på dottern och risken att få det igen finns. Har väl nu en väldigt mild HF tur nog och inget tillväxthämmat barn. Blir en stor kille denna gång.

Hoppas allt går vbra för dig 
    Vad skönt för dg att allt har gått bra den här graviditeten då, och att bebisen inte är tillväxthämmat.. :)
  • gnuttenn

Även den här bebisen kom för tidigt..
    Vecka 26+1 blev jag inlagd på sjukhus på grund utav prematura verkar, och min lilla kille lyckades hålla sig kvar i ytterligare några veckor, vilket jag är väldigt tacksam över!
    Milton föddes i vecka 33+5. Han fick en tuff start på livet men trots det har allt gått bra och nu har vi fått komma hem! :)

Men nu blir det inga fler barn för våran del, för vi vill inte riskera att få uppleva den här resan en gång till..
    Två prematur barn räcket gott och väl :)

• eilien

Här har det oxå blivit bebis nu Skrattande Gustav kom den 18/9 i v 36+6 Skrattande Han var på väg redan i v 32+5 precis som sin storasyster men jag blev då inlagd och mha bricanyl så stoppades det upp. Var inlagd 1 dygn och sen åkte ja hem och fortsatte äta bricanyl 2 ggr/dag tills v 35+6. När jag sedan slutade så föddes han 6 dagare senare. Allt gick jätte bra och lagom fort, förlossningen blev en jätte positiv upplevelse, precis som vi hade hoppats. Vi åkte hem några timmar senare och allt är toppen. väldigt glad att han stannade och vi fick uppleva en "normal" nyföddhetsperiod.

• gnuttenn
    eilien skrev 2011-10-25 22:11:26 följande:
    Här har det oxå blivit bebis nu Skrattande Gustav kom den 18/9 i v 36+6 Skrattande Han var på väg redan i v 32+5 precis som sin storasyster men jag blev då inlagd och mha bricanyl så stoppades det upp. Var inlagd 1 dygn och sen åkte ja hem och fortsatte äta bricanyl 2 ggr/dag tills v 35+6. När jag sedan slutade så föddes han 6 dagare senare. Allt gick jätte bra och lagom fort, förlossningen blev en jätte positiv upplevelse, precis som vi hade hoppats. Vi åkte hem några timmar senare och allt är toppen. väldigt glad att han stannade och vi fick uppleva en "normal" nyföddhetsperiod.
    Låter helt underbart.. =)
  • med mirakel i magen

jag fick min tös i vecka 35+1.. är gravid igen och har väl en liknande graviditet.
    ingen på MVC har nämnt något om att kolla upp det denna gången, snarare skämtat i stil med "ja, det gick undan förra gången och det banar ju bara väg för nästa graviditet"
    visst nu mådde tjejen bra och vi fick lämna BB redan efter fyra dygn.

blev bara konfunderad när ni andra pratar om spec.mvc. och dylikt, ska jag bara luta mig tillbaka och se det som att jag inte är i riskzon för något? :)

• gnuttenn
    med mirakel i magen skrev 2011-10-28 11:14:54 följande:
    jag fick min tös i vecka 35+1.. är gravid igen och har väl en liknande graviditet.
    ingen på MVC har nämnt något om att kolla upp det denna gången, snarare skämtat i stil med "ja, det gick undan förra gången och det banar ju bara väg för nästa graviditet"
    visst nu mådde tjejen bra och vi fick lämna BB redan efter fyra dygn.

blev bara konfunderad när ni andra pratar om spec.mvc. och dylikt, ska jag bara luta mig tillbaka och se det som att jag inte är i riskzon för något? :)
    Jag fick be min barnmorska själv att jag ville gå till spec mvc, det va ingenting hon tog upp.. Hon trodde heller inte att jag skulle få för tidigt en gång till men hon hade ju fel. Så tar upp det med din barnmorska, för säkerhets skull..  =)
  • med mirakel i magen

aha, kanske tåls att tänka på...
    vet ju inte hur ärftligt det är, men är själv 5 veckor tidig och min lillasyster "bara" två veckor eftersom min mamma fick brikanyl utskrivet till dagen innan hon kom.
    kan ju bara vara bra alla extra dagar knotten får i magen att växa till sig! :)

tack för svar iaf, man får leka sin egen doktor ibland - om inte annat så för barnet skull :)

Svar på tråden Ni som fött prematur och sen blivit gravida igen, se hit!! =)