• Empiiis

Ersättning. När börja med nr 2?

Min lilla är 3 veckor, har fått ersättning i ca1,5-2 veckor.

Just nu får hon BabySemp nr1. Hon äter ca 60ml varannan var tredje timma. Går längre stunder på natten ibland som ca 3,5-4 timmar. Nu senaste dagarna har hon vaknat efter ca 1h och på dagarna ca 1h30min och är jättehungrig. Har gett henne mer men då kräks hon upp och är hungrig igen efter 30min.

Funderade på om det är dags att börja med nr 2? Är den mer mättande?

Frågar för jag har ingen aning. Hade planerat att amma så har inte läst på någonting om det här med ersättning.

• Svar på tråden Ersättning. När börja med nr 2?
  • Höstbebis2010

Det står ju 4 månader på dom, men som jag förstått så kan man ge långt innan. Vi började de 2:an när sonen var 3½ månad, trodde den skulle mätta mer, men inte märkt nån skillnad.

• RebornEve

babysemp 2 är från 4 månader tror jag ,är inte säker eftersom jag inte använt babysemp utan jag körde på nan...

jag blir hellre ogillad för den jag är, än gillad för den jag inte är...
  • Empiiis
    RebornEve skrev 2011-03-21 12:55:02 följande:
    babysemp 2 är från 4 månader tror jag ,är inte säker eftersom jag inte använt babysemp utan jag körde på nan...
    Jo det står ju från 4 månader, men har för mig att jag läst någonstans att man kan börja med den tidigare.
    Hur har nan fungerat för dig?
  • mamma smurfen

Det är skillnad på ersättningarna, mellan NAN 2 och Baby semp 2

NAN 2 kan ges direkt vid start, om man INTE ammar alls, skillnaden mellan NAN 1 och NAN 2 ligger i järntillskottet där, det är allt...

Däremot är Babysemp 2 för barn FRÅN 4 mån ålder, å ska inte ges till nyfödda. 

• RebornEve
    Empiiis skrev 2011-03-21 12:56:44 följande:
    Jo det står ju från 4 månader, men har för mig att jag läst någonstans att man kan börja med den tidigare.
    Hur har nan fungerat för dig?
    jag tycker nan funkar bra..har använt det till bägge mina barn...
    jag blir hellre ogillad för den jag är, än gillad för den jag inte är...
  • kicki8210

vi börja med 2 an när vår dotter blev 4 mån

vår dotter fick ersättning från det hon föddes på bb sa dom att vi skulle öka med 10 ml om dagen i början så du kan ju pröva att ge 70 ml idag och om nån dag öka till 80 ml

vår dotter kräktses med massor ibland innan mat efter mat och där imellan det va skit jobbigt men det blir bättre nu är vår dotter 4 och en halv månad och kräks mycke mindre

• Empiiis
    mamma smurfen skrev 2011-03-21 12:59:55 följande:
    Det är skillnad på ersättningarna, mellan NAN 2 och Baby semp 2

NAN 2 kan ges direkt vid start, om man INTE ammar alls, skillnaden mellan NAN 1 och NAN 2 ligger i järntillskottet där, det är allt...

Däremot är Babysemp 2 för barn FRÅN 4 mån ålder, å ska inte ges till nyfödda. 
    Okej. Så om jag sticker iväg och köper NAN2 kan jag ge henne det nu?
  • mamma smurfen

Ja, NAN2 är oki att ge från start om man inte ammar, den har ett xtra tillskott av järn, som flaskmatade barn behöver, eftersom dom inte får det genom ammning, men...eftersom järn ofta ger fastare avföring så ha koll så er bebbe inte blir förstoppad...
    jag brukar blanda i liiite mer vatten än vad som står, ca 10ml mer än vad som står angivet på förpackningen, just för att det är sååå lätt att "packa" pulvret så man får för mycket, i förhållande till vatten, som i sin tur leder till hård avföring.

Svar på tråden Ersättning. När börja med nr 2?