• Sandra09

Flerbarntilllägg för min sambo, men har får inte BB?

Hej.

Jag har lite frågor ang flerbarnstillägg när det kommer till styvfamiljer.

Jag är ihop med en man som har ett barn sen tidigare, han har dock aldrig
    fått barnbidraget, utan det har alltid gått till barnets mamma.
    Det barnet är nu 10 år gammalt. De har alltid haft barnet 50/50. Och nu
    är det dags för oss att ha barn. Hur funkar det då med flerbarnstilllägg?
    Eftersom han inte fått något bidrag så blir man lite ställd. kan man få flerbarnstilllägg för
    samma barn? Alltså hon har ju fler barn än deras gemensamma son, och haft flerbarnstilllägg i några år nu. 

Hur funkar det för oss?...

Kanske skrev lite halv kronligt.. =) Hoppas nån förstår och vet hur det funkar.  

• Svar på tråden Flerbarntilllägg för min sambo, men har får inte BB?
  • CallGirl

Nej flerbarnstillägget får man bara om man får barnbidraget så om han hade fått barnbidraget hade ni fått flerbarnstillägg.

• Sandra09
    CallGirl skrev 2011-03-21 11:07:41 följande:
    Nej flerbarnstillägget får man bara om man får barnbidraget så om han hade fått barnbidraget hade ni fått flerbarnstillägg.
    Om man väljer att dela på BB nu då? Får vi vår del då? 
  • HippYgirl

precis, bara den som har barnbidraget kan få flerbarnstilllägg.

• morochmer
    Sandra09 skrev 2011-03-21 11:08:53 följande:
    Om man väljer att dela på BB nu då? Får vi vår del då? 
    Det får ni dela upp mellan er då.
  • HippYgirl

om han får halva bb av försäkringskassan kanske han kan få halva flerbarnstilllägget, men det vet jag inte. ring försäkringskassan

• morochmer
    HippYgirl skrev 2011-03-21 11:11:28 följande:
    om han får halva bb av försäkringskassan kanske han kan få halva flerbarnstilllägget, men det vet jag inte. ring försäkringskassan
    Man kan väl inte få halva BB av försäkringskassan?
  • HippYgirl

Jo. Kan skriva på att pappa ska ha halva och mamma halva. Då skickar dom halva till var och en.

• HippYgirl

Nej man får mini lite med 2 också

• Simben

Handlar om nån hundralapp extra för två barn så tycker ju inte det är värt att tjafsa om just pga det iallafall...

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • Sandra09

Jag vill bara poängtera att jag inte tjafsat ang detta. Kollar bara upp lite info.
    Har inte ens tänkt ta upp det med mamman. 

MEN det kan ju kännas lite orättvist ändå, som det är nu när vi har hans barn,
    och sen vår gemensamma, då får man 150 kr extra i månaden. Det är ju små pengar,  
    1800 per år. Sen när vi får vårt andra gemensamma barn, för som jag ser på saken nu ska jag helt
    klart ha mer än1 barn, iaf,  då får man 604 kr extra, alltså över 7000kr per år. Men nu kommer
    vi ju inte få något av detta då hon får BB.

Nu tycker jag dock att detta skulle ha ändrats för läääänge sedan. De borde ha delat BB och
    så slipper man bry sig. För de har ju barnen lika mycket, har inte haft nå varannan helg schema,
    och hon har alltid fått 1025 i månaden. Kan ju kännas lite dumt så där, MEN det är min sambos fel.
    (och innan nån drar helt osannolika slutsatser så kan jag bara nämna att han var singel i ca 7 år, och har inte haft ett välbetalt jobb, eller har för den delen.)

• MammaHela
    Sandra09 skrev 2011-04-03 16:31:48 följande:
    Jag vill bara poängtera att jag inte tjafsat ang detta. Kollar bara upp lite info.
    Har inte ens tänkt ta upp det med mamman. 

MEN det kan ju kännas lite orättvist ändå, som det är nu när vi har hans barn,
    och sen vår gemensamma, då får man 150 kr extra i månaden. Det är ju små pengar,  
    1800 per år. Sen när vi får vårt andra gemensamma barn, för som jag ser på saken nu ska jag helt
    klart ha mer än1 barn, iaf,  då får man 604 kr extra, alltså över 7000kr per år. Men nu kommer
    vi ju inte få något av detta då hon får BB.

Nu tycker jag dock att detta skulle ha ändrats för läääänge sedan. De borde ha delat BB och
    så slipper man bry sig. För de har ju barnen lika mycket, har inte haft nå varannan helg schema,
    och hon har alltid fått 1025 i månaden. Kan ju kännas lite dumt så där, MEN det är min sambos fel.
    (och innan nån drar helt osannolika slutsatser så kan jag bara nämna att han var singel i ca 7 år, och har inte haft ett välbetalt jobb, eller har för den delen.)

Fast du får inte 150 kr extra för att han har ett barn innan, utan det blir en del av det. Gå in på FK och läs om det. Jag tror det kan handla om att man får 64 kr eller nått liknande för det barnet som han har delat barnbidrag med.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Sandra09
    MammaHela skrev 2011-04-03 16:36:39 följande:
    Fast du får inte 150 kr extra för att han har ett barn innan, utan det blir en del av det. Gå in på FK och läs om det. Jag tror det kan handla om att man får 64 kr eller nått liknande för det barnet som han har delat barnbidrag med.
    Jo självklart blir det ju halva alltid om de skulle dela på BB. 

• MammaHela
    Sandra09 skrev 2011-04-03 16:42:49 följande:
    Jo självklart blir det ju halva alltid om de skulle dela på BB. 

Här har du en tabell för vad ni skulle få för hans tidigare barn. Hans son är medräknat i antal barn.

2 barn 38 kr
    3 barn 101 kr
    4 barn 202 kr
    5 barn 286 kr,

Så även om ni får två barn så är det inga 604 kr ni förlorar, utan ni får då 101 kr för hans son, och 150 kr för era två gemensamma barn.

Det finns förklarat i denna pdf fil från FK
    www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/ff_4058_barnbidrag_flerbarnstillagg.pdf
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Sandra09
    MammaHela skrev 2011-04-03 16:58:34 följande:
    Här har du en tabell för vad ni skulle få för hans tidigare barn. Hans son är medräknat i antal barn.

2 barn 38 kr
    3 barn 101 kr
    4 barn 202 kr
    5 barn 286 kr,

Så även om ni får två barn så är det inga 604 kr ni förlorar, utan ni får då 101 kr för hans son, och 150 kr för era två gemensamma barn.

Det finns förklarat i denna pdf fil från FK
    www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_pu...
    Tack. Har kollat på fk men vet inte hur jag lyckades missa ang delat flerbarntilllägg... 

• Simben

Förlåt...menade inte ätt du har tjafsat...mer ätt det är onödigt ätt tjafsa om...om det går så långt. Har själv två barn med sambon och han har ett barn sen tidigare och mamman har hela bb. Vi har vv-boende. Men så betalar hon oxå mera av hans kläder och ytterkläder och annat som frisören tex. Innan gick även en del av hans bb till barnomsorgen men nu har han ingen sån längre och då frågade hans mamma tom om vi skulle dela bb. Men vi tyckte det var onödigt att krångla med det då vi vet att hon köper mera kläder och annat. Däremot så delar vi ju på fritidsintressen och annat och köper lite kläder oxå så klart.

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
Svar på tråden Flerbarntilllägg för min sambo, men har får inte BB?