• evelayna

vad menar orden? har ja fattat rätt? HJÄLP!

jag sitter här me boken i ena näven å datan i andra. men hittar inga enkla förklaringar på orden:

Pliktetik - har ja fattat rätt: att man gör som reglerna säger oavsett konsikvenser.
    Konsekvensetik - att man handlar efter konsekvenser.
    Sinnelagsetik - att man gör vad man tror är rätt.

har ja fattat fel får du gärna hjälpa mig förklara..

• Svar på tråden vad menar orden? har ja fattat rätt? HJÄLP!
  • woopie

det kanske inte finns några "enkla" svar :P

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • evelayna

jopp har gjort och gör men hittar ingen enkel förklaring så jag får knappt ihop hur dom menar..

• woopie

jag  tolkar det så här:
    Pliketik: man handlar efter pliktkänsla
    Konsekvensetik: man tänker efter före för att bedöma konsekvensen av sitt handlande
    Sinnelagsetik: man handlar efter det som man själv tror är rätt

men jag kan ju vara ute och cykla :)

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • evelayna
    woopie skrev 2011-03-21 11:04:41 följande:
    det kanske inte finns några "enkla" svar :P
    nää de verkar inte som så.. ja försöker jämnföra vad jag får fram så kanske jag kan få ihop nåt :)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    evelayna skrev 2011-03-21 10:37:58 följande:
    jag sitter här me boken i ena näven å datan i andra. men hittar inga enkla förklaringar på orden:

Pliktetik - har ja fattat rätt: att man gör som reglerna säger oavsett konsikvenser.
    Ja, det skulle man kunna säga men det ligger mer i det du skriver om "reglerna". Vilka regler det handlar om är av allra största intresse när man diskuterar pliktetik.
    Det man kan säga är att handlingar är goda/inte goda utifrån de konsekvenser de medför, detta i stark kontrast till pliktetiken. Om en agent handlar utifrån detta eller ej är för det mesta inte särskilt intressant och därför blir din beskrivning lite missvisande.
    Sinnelagsetik - att man gör vad man tror är rätt.
    Inte riktigt, sinnelagsetik handlar om att syftet eller motivet hos agenten är det som avgör vad som är moraliskt rätt/fel.
    Any truth is better than indefinite doubt
  • evelayna
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-03-21 16:59:42 följande:
    Ja, det skulle man kunna säga men det ligger mer i det du skriver om "reglerna". Vilka regler det handlar om är av allra största intresse när man diskuterar pliktetik.
    Det man kan säga är att handlingar är goda/inte goda utifrån de konsekvenser de medför, detta i stark kontrast till pliktetiken. Om en agent handlar utifrån detta eller ej är för det mesta inte särskilt intressant och därför blir din beskrivning lite missvisande.Inte riktigt, sinnelagsetik handlar om att syftet eller motivet hos agenten är det som avgör vad som är moraliskt rätt/fel.
    tackar!
Svar på tråden vad menar orden? har ja fattat rätt? HJÄLP!