• Taryn

6 manaders vill itne ha ersattning alls

Min 6 manader sdotter vagrar allt som smakar ersattning och gilla ritne flaskor heller.

Vi har provat  masso rmed olika flasktyper, gjort extra hal, provat med sana dar koppar med handtag hon far halla sjalv, provat en vanlig kopp, gett brostmjolk, gett olika slags ersattningar men inget fungerar.

Hon har hel ammats till en manad sen men ar nu inte intresserad av det heller och det ha rlett till att min mjolk tagit slut.

Hon ater garna frukt, doktorn sa att jag skulle blanda lite ersattning i frukten, men denmangd ersattning hon behover funkar ju inte at tblanda i frukt, det blir ju sa mycket frukt att hon inte far plats med det i sin mage per dag?? Sne sa doktorn att vi skulle svalta henne tills hon at, ja det resulterade i 3 dagars matvagran och stackarn blev uttorkad men vagrade fortfarande ersattning sa jag gav in och gav henne lite applen med ersattning och lite vatten som hon drack ur flaskan utan problem.

Jag blir helt utbrand pa detta :( Hur ska jag fa henne att dricka ersattningen? Har en pojke har hos mig ibland som jag passa roch han dricker 5 flaskor med god patit under tiden han ar har, kanns hopplost.

• Svar på tråden 6 manaders vill itne ha ersattning alls
  • phoennah

Kan du prova att smaksätta ersättningen med fruktsaften då, istället för att blanda ut frukten med ersättningen?

• Tvimamma

Börja att ge gröt i stället. Hon är i den åldern där man ska börja med pure och gröt.  

• WaitingInVain

Nu är det ett tag sedan du skrev inlägget... men vår son vägrade också ersättning och allt vad flaska hette vid ganska exakt 6 månaders ålder. Vi misstänkte tänder och allt möjligt - efter ett par veckor började han dricka ersättning igen med god aptit. Såhär i efterhand tror jag det var en av de berömda utvecklignssprången - det är väldigt vanligt att de förlorar aptiten då.

Men en 6-månaders kan du utan problem börja ge riktig mat istället. Det finns ett bra utbud med lämpligt mat, så det är bara att börja direkt Så fick vi göra och det tog 2-3 dagar och sedan funkade det. I början var det lite si och så med vad som var gott och inte, sitta själv var lite svårt osv men det gav sig. I början körde vi gröt 3 ggr/dag (med fruktpuré och lite mjölk till för vätskan) och barnmat ett mål. Efter någon vecka bytte vi en gröt mot barnmat osv. Funkade toppen! Vi var lite bekymrade för detta med vätskeintaget, men lyckades lura i honom extra vätska vid t ex mjölk på gröten, utspädd fruktpuré på sked osv. Det ger sig - förr eller senare vill hon dricka igen.

Lycka till !

Svar på tråden 6 manaders vill itne ha ersattning alls