• 3småttingar

På vilket sätt ska jag föda mitt 3:e barn?!

Det har totalt låst sig för mig. Jag har ingen aning om hur jag ska göra detta för att det ska kännas bra...

Alt 1 - kämpa för snitt. Men rädd, gör ont efteråt, jobbigt att inte kunna röra sig pga smärta osv.

Alt 2 - igångsättning. Men rädd för mer intensiva värkar och för pinvärkar som inte gör nån nytta. Kroppen är kanske inte mogen och då startar man nått som man får 1000 gånger mer smärta. Dock så ligger man inne redan och kan få ryggbedövning innan och man får lustgas. Men det kanske drar ut på tiden som sjutton?!

Alt 3 - väntar på att det startar av sig själv. Då tar det tid innan jag får bedövning. Det kanske blir likadant som med dom andra 2... att jag upplever panik, kaos, smärta och allt bara låser sig och barnet fastnar osv osv osv osv osv....

Alt 4 - är gravid resten av livet!! :(

★Edwin 06, Ella 08 & BF 26 maj 2011 ★ snuttanslife.blogspot.com
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-20 19:48
    Jag har gått i Aurora samtal. Har träffat en läkare och ska träffa läkare nr 2 i veckan.. då måste jag veta vad jag vill!
  • Svar på tråden På vilket sätt ska jag föda mitt 3:e barn?!
  • Här och nu
    Flisan79 skrev 2011-03-20 23:51:59 följande:
    Nej precis. Klart det kan hjälpa om man tex är rädd inför sin första förlossning för då har man ingenting att relatera sin ångest till. Man vet ju egentligen inte varför man är rädd osv. Eller om det tex var maktlöshet eller liknande.

Jag är nog smärtkänslig, eller inte gjord för att föda barn kanske haha.
    Det är vanligare med rädsla EFTER första barnet, om förlossningen varit tuff. Är man smärtkänslig oroar man sig sjävlklart för smärtan vid en förlossning. HUR smärtan känns vet man dock inte.
  • 3småttingar

Flisan - precis som dig så var man normalt spänd inför första förlossningen.. Inför andra så var jag ändå positiv, rädd också
    Såklart,, hade gått i samtal och kände mig ganska peppad.. Sen så ångrade man sig som sjutton :( nu vill jag inte att det ska bli samma igen!

• Här och nu
    3småttingar skrev 2011-03-21 10:31:09 följande:
    Flisan - precis som dig så var man normalt spänd inför första förlossningen.. Inför andra så var jag ändå positiv, rädd också
    Såklart,, hade gått i samtal och kände mig ganska peppad.. Sen så ångrade man sig som sjutton :( nu vill jag inte att det ska bli samma igen!
    Ångrar du att du inte tog snitt?
  • Flisan79
    3småttingar skrev 2011-03-21 10:31:09 följande:
    Verkar som vi har liknande erfarenheter. Det här blir sista barnet och jag vill så gärna få avsluta med en förlossning som blir iaf ok.
  • Broadway

Jag hoppas verkligen på att få en någorlunda positiv upplevelse av förlossningen denna gång. För mig är igångsättning det bästa, det är jag övertygad om. Visst kan förlossningen bli längre men jag känner att jag måste ha alternativet att få bedövning.
    Med min sista en timmes skräckförlossning i minnet vågar jag inte riskera att bara vänta ut det hela........ Just detta att man kan sätta eda och sedan sätta igång det hela känns tryggare föör mig. Sedan vill jag att det ska ta längre tid denna gång. KS är verkligen inget jag vill utsätta mig för frivilligt, så myecket vet jag.

Är i v.24 nu så det börjar bli mer och mer verkligt att jag verkligen ska få barn...... jag måste ju liksom få ut bebisen på ett eller annat sätt och många timmars våndan varje natt är det just nu.

Något som var otäckt vid min förra förlossning var att jag vart så påverkad att jag inte kunde ta till mig sonen när han kom ut. Jag ville bara att de skulle ta bort honom och det tog flera dagar innan jag kunde ta honom till mig. Vill inte vara med om det en gång till och jag är helt säker på att det var den traumatiska förlossningen som var orsaken.

• Flisan79
    Broadway skrev 2011-03-21 15:45:07 följande:
    Jag hoppas verkligen på att få en någorlunda positiv upplevelse av förlossningen denna gång. För mig är igångsättning det bästa, det är jag övertygad om. Visst kan förlossningen bli längre men jag känner att jag måste ha alternativet att få bedövning.
    Med min sista en timmes skräckförlossning i minnet vågar jag inte riskera att bara vänta ut det hela........ Just detta att man kan sätta eda och sedan sätta igång det hela känns tryggare föör mig. Sedan vill jag att det ska ta längre tid denna gång. KS är verkligen inget jag vill utsätta mig för frivilligt, så myecket vet jag.

Är i v.24 nu så det börjar bli mer och mer verkligt att jag verkligen ska få barn...... jag måste ju liksom få ut bebisen på ett eller annat sätt och många timmars våndan varje natt är det just nu.

Något som var otäckt vid min förra förlossning var att jag vart så påverkad att jag inte kunde ta till mig sonen när han kom ut. Jag ville bara att de skulle ta bort honom och det tog flera dagar innan jag kunde ta honom till mig. Vill inte vara med om det en gång till och jag är helt säker på att det var den traumatiska förlossningen som var orsaken.
    Ja igångsättning låter verkligen som ett bra alternativ för dig om förlossningen gick så snabbt.
    Även om jag kunde ta till mig mina barn tog det allt några timmar iaf att landa och verkligen fokusera på barnet ist för sig själv.
  • 3småttingar

Här och nu - nej inte att jag inte tog snitt ångrade jag inte med andra barnet, utan att jag inte stod på mig mer och fick mer hjälp, som denna gången. Kanske hade valt igångsättnin och fått en bättre upplevelse.. Nu känns det som att det inte finns nått som hjälper alls :((

• Broadway

Starliight: Jag hoppas att vi båda får en bättre upplevelse denna gång. Jag kunde inte heller stå på mig under min andra förlossning, kände noll stöd från BM osv. Det kanske du skrivit innan men när ska du ha?

• 3småttingar
    Broadway skrev 2011-03-21 18:45:58 följande:
    Starliight: Jag hoppas att vi båda får en bättre upplevelse denna gång. Jag kunde inte heller stå på mig under min andra förlossning, kände noll stöd från BM osv. Det kanske du skrivit innan men när ska du ha?
    Jag går in i v.32 på torsdag, bf 26 maj..

Imorrn är mötet....
  • Flisan79
    3småttingar skrev 2011-03-22 22:50:44 följande:
    Sitter och försöker förbereda mig...börjar bli supernervös! OM dom säger nej, orkar jag kämpa mer? Jag vill bara se fram emot min bebis.
    Vilken av metoderna vill du kämpa för? Har du bestämt dig?
  • 3småttingar
    Flisan79 skrev 2011-03-22 22:53:19 följande:
    Vilken av metoderna vill du kämpa för? Har du bestämt dig?
    Det blir snitt om jag får bestämma. Jag är livrädd för det också men som min BM och flera andra sagt, att jag har ju testat vaginalt 2 gånger. Kanske borde jag ge snitt en chans och det ska jag göra nu.. Jobbigt bara om dom säger nej och ställa om sig igen. Kanske får ringa ett annat sjukhus men får se om det blir den fighten.
  • 3småttingar

Börjar bli nervös!! Antingen är läkarn inställd på nej eller så går det prata med henne

• lo75
    3småttingar skrev 2011-03-18 11:05:33 följande:
    Annelie 76 skrev 2011-03-18 10:41:23 följande:
    Är inte det här nåt du borde prata med barnmorskan och ev förlossningspersonalen om? Det finns ju mediciner och bedövning så förlossning skulle teoretiskt sätt kunna vara smärtfri men jag tror att man måste vara väldigt tydlig och ärlig och prata med alla inblandade om saken först. Sen kan ju saker hända på vägen men du är ju aldrig helt ensam på resan.
    lo75 skrev 2011-03-18 10:50:53 följande:
    Vet inte hur de första förlossningarna har varit men panik, kaos och smärta låter inge vidare. Jag kan bara prata gott om planerat kejsarsnitt, jag har inte haft några problem efter mina snitt. Så om du är rädd för förlossningen och tidigare upplevt panik under förlossningen borde du kunna få tid för ett planerat kejsarsnitt. Det är en fantastisk upplevelse!
    Jaa men är så rädd för hur det känns efteråt :S
    Nu vet jag inte hur det känns efter en vaginal förlossning men efter de snitt som jag har upplevt har jag inte haft någon direkt smärta. Det var en lite märklig känsla den första tiden kring snittet men ingen direkt smärta. De första dagarna gjorde det lite ont precis när man skulle sätta/lägga sig ned men egentligen bara om man råkade göra det lite hastigt. Det gör väl lite ont på andra ställen efter en vaginal förlossning???
  • MJ70

Känner verkligen igen mig.

Har försökt föda vaginalt två gånger men kommer av någon anledning inte igång.

Första gången försökte de i tre dygn att sätta igång förlossningen, det sluta i urakut snitt 42+1. Panik och stor sorg över att ha missat själva förlossningen då jag blev sövd.

Andra gången gick jag i en månads tid och "masserade livmoders tappen" och en massa jox vägrade bli igångsatt denna gång,42+2 hade inget hänt och de blev då ett planerat snitt som i sig var väldigt lungt och fint. Tyvärr blev det en massa komplikationer efteråt och jag låg på kk i tre veckor.

Detta är mitt tredje och sista barn. Vaginal förlossning är inte möjligt denna gången. Allt jag önskar är att få ha en lugn säker och trygg förlossning. Inte minst för min familjs skull. Själv är jag är orolig för förlossningen, min man livrädd.

Hoppas innerligt att ni får de förlossnings alternativ ni vill ha.

• Uddabus

Jag håller på alt 4.... =P

Är oxå rädd för förlossning... Har två vag tidigare...

• Med två små

Är i samma sits, och som det känns nu vill jag inte alls föda tredje barnet vaginalt. Har två  förlossningar som gick på ungefär samma sätt bakom mig och är nu otroligt rädd för slutskedet på förlossningen, vill verkligen inte föda med sugklocka/yttre press och en massa värkstimulerande igen.

Tycker också att alternativ fyra känns som det bästa! :)

Svar på tråden På vilket sätt ska jag föda mitt 3:e barn?!