• Virrpirr

Fler med siffer/alfabetstokiga 2,5-åringar?

Jag har en 2,5-åring som är tidig med bokstäver och siffror. Han räknar till hundra och läser enklare ord även med små bokstäver. Det är verkligen hans stora intresse och det enda han pysslar med typ. Vet inte riktigt vart han fått det ifrån  Förvånad

Det skulle vara kul att höra från fler som haft tidiga barn och hur utvecklingen fortsatt för dem, om de började skolan tidigare etc.

• Svar på tråden Fler med siffer/alfabetstokiga 2,5-åringar?
  • Trissönskan

Visst blir man imponerad av de små!! Det låter härligt att du också har en liten "klurare" hemma.

Min äldsta dotter började läsa, "skriva" och räkna när hon var 4. Eftersom hennes förskola mer var inriktad på "lek-fint-själva-medan-fröknarna-fikar-pedagogik" valde jag att sätta henne i förskoleklass ett år tidigare. Det var enkelt eftersom hon är född i början på januari. Nu går hon i första klass och håller lätt tempot med de andra i klassen.

Yngsta dottern började läsa och skriva när hon var ca 2,5. Nu vid 4,5 läser hon ganska obehindrat små bokstäver. Hon är inte lika slipad på matte som storasyster var men räknar lätt själv inom talområdet 1-20.

Jag vet inte heller var de fått intresset ifrån. Gissar att vissa barn bara har det i sig och det är ju fantastiskt!!

Mina barn älskade magnetbokstäver att bygga med på kylskåpet! Ett tips kanske. Jag köpte en hel hink bokstäver och barnen byggde ord och meningar medan jag pysslade i köket.

• Flickan och kråkan

Jag har en sådan pojke . Han är 3 år lite drygt idag. Han är sen med det mesta annat (t.ex. har han inte motoriken för att skriva med penna, men kan skriva med hjälp av datirn) och även om han skulle fortsätta att vara tidig på de bitarna så skulle det aldrig falla mig in att låta honom börja skolan tidigare......han är decemberbarn ändå och han är inte tidig på andra bitar . Vet heller inte var intresset kommit ifrån. Vi har alltid läst mycket och så, men det har vi gjort med lillebror också som snart är 2 år.....han har noll intresse . Intresset har svalnat något senaste månaderna. han gjorde inget annat när han var 2½ . Rymden blev plötsligt ett hett intresse och han har full koll på alla planeter i vårt solsystem och kan för den intresserad hur en nebulosa blir till en stjärna, så småningom en röd jätte som slutligen dör . Jag upplever honom som lite "egen".....tidig med vissa saker, sen med annat .

• Virrpirr
    Flickan och kråkan skrev 2011-03-18 09:02:16 följande:
    Jag har en sådan pojke . Han är 3 år lite drygt idag. Han är sen med det mesta annat (t.ex. har han inte motoriken för att skriva med penna, men kan skriva med hjälp av datirn) och även om han skulle fortsätta att vara tidig på de bitarna så skulle det aldrig falla mig in att låta honom börja skolan tidigare......han är decemberbarn ändå och han är inte tidig på andra bitar . Vet heller inte var intresset kommit ifrån. Vi har alltid läst mycket och så, men det har vi gjort med lillebror också som snart är 2 år.....han har noll intresse . Intresset har svalnat något senaste månaderna. han gjorde inget annat när han var 2½ . Rymden blev plötsligt ett hett intresse och han har full koll på alla planeter i vårt solsystem och kan för den intresserad hur en nebulosa blir till en stjärna, så småningom en röd jätte som slutligen dör . Jag upplever honom som lite "egen".....tidig med vissa saker, sen med annat .
    Det låter väldigt likt min son. Han är inte heller så tidig med Motoriken, men han skriver på dator.
    Roligt att de får ett sånt där intresse, vi har väl också läst mycket för honom men adrig "jobbat" för att han skulle bli intresserad.

Trissönskan: Vi har också såna där magnetbokstäver, dom älskar han! De kan han plocka med hur länge som helst.
  • Flickan och kråkan
    Virrpirr skrev 2011-03-18 09:12:00 följande:
    Det låter väldigt likt min son. Han är inte heller så tidig med Motoriken, men han skriver på dator.
    Roligt att de får ett sånt där intresse, vi har väl också läst mycket för honom men adrig "jobbat" för att han skulle bli intresserad.

Trissönskan: Vi har också såna där magnetbokstäver, dom älskar han! De kan han plocka med hur länge som helst.
    Är din också intresserad av färger och former? Han var tidig med sådant också. Han har alltid varit "pillig" och intresserad av "detaljer" eller vad man ska säga. Flänger inte runt i klätterställningar utan går runt och räknar stolpar och studerar löv och sådant.....och samlar gärna och bär med sig . Just nu håller han på mycket med att blanda färger och klura ut vad som händer när man blandar olika färger. Han fick en vanlig kortlek av sin morfar i julklapp, som han levde i symbios med under ett par veckor .
  • Flickan och kråkan

Han är väldigt intresserad av klockan också, liksom veckodagar, månader etc. Köpten en sådan där KFUM-kalender nu där man drar av en lapp med datum varje dag och klistrar upp en lapp för varje månad. Det är det första han säger på morgonen: "Ta bort nummer 17....idag är det den 18:de.......fredag idag" .

• Virrpirr

Japp färger och former är han intresserad av. Just det där med att samla och bära med sig känner jag verkligen igen :P
    Det kan verkligen ta tid när man ska nånstans eftersom han ska läsa på alla bilars registreringsnummer och räkna allt typ..

Han har också en kortlek som han äääälskar.

Kan rekommendera att köpa 5 myror är fler än fyra elefanter filmerna. De är väldigt poppis!

Kul att det finns fler barn som är så här! Undra vad det blir av dom egentligen, hehe.

• Flickan och kråkan
    Virrpirr skrev 2011-03-18 10:02:32 följande:
    Japp färger och former är han intresserad av. Just det där med att samla och bära med sig känner jag verkligen igen :P
    Det kan verkligen ta tid när man ska nånstans eftersom han ska läsa på alla bilars registreringsnummer och räkna allt typ..

Han har också en kortlek som han äääälskar.

Kan rekommendera att köpa 5 myror är fler än fyra elefanter filmerna. De är väldigt poppis!

Kul att det finns fler barn som är så här! Undra vad det blir av dom egentligen, hehe.
    Ja, de låter onekligen lika .

Hans lillebror har en väldigt annorlunda personlighet, så det är fascinerande .
  • MiaMarias

Gabriel fyller 3 i slutet på maj och det var någon gång i höstas som han började gilla bokstäver väldigt mycket.
    Jag köpte ett bamse-alfabets-pussel till honom och det gillar han.

sen frågar han vad olika saker börjar på för bokstav, t.ex vad börjar spöke på för bokstav då svarar jag s och han svarar, precis som snuttis.

De sysslar ganska mycket med bokstäver på dagis och det gillar han.

• Virrpirr
    MiaMarias skrev 2011-03-19 20:39:04 följande:
    Gabriel fyller 3 i slutet på maj och det var någon gång i höstas som han började gilla bokstäver väldigt mycket.
    Jag köpte ett bamse-alfabets-pussel till honom och det gillar han.

sen frågar han vad olika saker börjar på för bokstav, t.ex vad börjar spöke på för bokstav då svarar jag s och han svarar, precis som snuttis.

De sysslar ganska mycket med bokstäver på dagis och det gillar han.

Så kul när de börjar höra själva vad ord börjar på! När de liksom börjar förstå hur det funkar och inte bara lär sig innantill.

Ibörjan kom han ihåg vilka ord som började på den bokstaven genom de bilder som fanns på bokstaven i fråga.
  • pingel

Vad kul att läsa om era barn! Min son var också tidigt intresserad av bokstäver, symboler, logotyper och liknande och kände igen många ordbilder skrivna med bara vanliga bokstäver samt kunde typ samtliga bilmärken innan han fyllde två år. Som ettåring satt han i vagnen och pekade "Wo-wo" på alla Volvobilar När han nyss fyllt tre lärde han sig läsa på riktigt och idag när han är nästan fem kan han i princip följa textningen på filmer och läser böcker för de mindre barnen på dagis.

Han är också oerhört intresserad av andra språk, räknar till 100 på engelska och kan även benämna de flesta former och färger på engelska. Han är som en svamp. Var detta oerhörda driv kommer ifrån vet jag inte riktigt. Jag var också tidig med allt sånt här men jag var nog inte riktigt lika... insnöad liksom. Även allt sånt som ni andra har skrivit ovan som klockan, datum, månader och sånt är han väldigt intresserad av, samt länder, flaggor, städer och annan fakta.

I övrigt är han väl ett normalt barn men han tenderar att strunta rätt mycket i vad andra tycker och gå sin egen väg, det är som om grupptryck liksom inte riktigt biter på honom. Det ser jag personligen som något huvudsakligen positivt, men det är klart att jag ibland också undrar hur det ska bli när han blir lite större, i skolan och så där. Fast ibland kan jag tycka att det är lite för mycket fokus på att alla ska vara så oerhört "normala". Det måste få finnas variationer också utan att det ska betraktas som något konstigt som måste rättas till och liksom utjämnas. Jag uppfattar det som att det först är nu som de på dagis ser det som något positivt och uppmuntrar att han kan läsa, för nu har han en mera "legitim" ålder för det. Tidigare verkar de mest ha ignorerat det. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det egentligen, men jag förstår att de i all välmening velat bredda hans intressen. Jag har som förälder hållit ganska låg profil.

Ja, jösses, man undrar ibland vad för yrkesområden som kan tänkas bli aktuella

• Virrpirr

Pingel: Kul att läsa om din son! Jag känner igen mycket, även om sonen bara är 2,5.
    Tvivlar inte att han kommer kunna läsa inom några år, OM intresset håller i sig vill säga.

Min son börjar också intressera sig för andra språk och har börjat räkna på engelska. Han suger åt sig allt verkligen! 

Min son är ju väldigt insnöad och ligger och drömmer om siffror och bokstäver typ. Jag kan ibland oroa mig över att det blir lite för mycket liksom och att han skulle behöva få lite andra intressen. Men å andra sidan tycker han ju att det är så himla kul och vi har aldrig styrt detta intresse utan det är han som gjort.

Däremot är han noll intresserad av att skriva/måla, men jag märker att bokstäverna och siffrorna sitter i händerna på han. Han följer dem oftast när vi läser med fingret så jag tror han kan dem.

Det ska verkligen bli kul att se vad som händer i framtiden och om det hänger i sig, han kanske bli familjens första geni Cool

Svar på tråden Fler med siffer/alfabetstokiga 2,5-åringar?