Anonym (helgsupande) skrev 2011-05-01 00:29:04 följande:
Hittade denna tråd och ser att den dött ut lite, hoppas den kan återupplivas :)
Hur har det gått för dig anonym(ensam)?
Sitter här och funderar på mitt liv och undrar när jag ska få nog. Så många gånger som jag tröttnat, haft diskussioner med sambon och ändå är jag kvar. åren går och det blir ingen förändring. Jag tror att jag är så van med detta att jag inte inser att det är ett problem. Det är först när jag pratar med bekanta som jag förstår hur trist det är.
Min sambo dricker varje fredag och lördag och somnar för det mesta. Han börjar kanske vid 17 på fredagar och sen vid 15 på lördagar. Efter några timmar med alkohol och när barnen somnat och det är dags för oss att ha mysigt ihop så deckar han oftast av. Just nu ligger han och sover i fotöljen med en öl i handen, vilket inte är ovanligt.
Något jag tycker är oroväckande är att han dricker för att känna sig avslappnad, för att känna att det är roligt. verkar inte som att han kan tycka att livet är roligt annars. Han har alltid en ursäkt för att dricka, att det är helg, att det är soligt, semester, tillställningar m.m. Semestern är rena döden för mig. Han försöker få mig att dricka mer, köper hem, säger åt mig att dricka lite mer så att jag också blir lite roligare. Jag vet ju också att om jag inte dricker upp dem han köpt åt mig så dricker han dem också. Alltid när vi har t.ex. parmiddagar eller ska bort så blir han fullast. Han blir inte direkt otrevlig men sluddrar, snackar, skojar och blir totalt förändrad. Han blir inte den killen jag är ihop med då känns det som.
Jag vet inte hur jag ska göra, vad jag ska säga längre. Vill inte heller att det ska ta slut mellan oss. jag älskar ju honom. Vi har barn tillsammans. Tänker att det inte är så farligt ändå. Som han säger "alla tar väl nån öl när det är helg, det hör väl till". men jag känner också hur jobbigt jag tycker att det är att höra när kapsylen öppnas, se hans förändring, hur han somnar gång på gång när vi ska göra något, somnar på konstiga ställen, lämnar burkar efter sig överallt. Vad orsakar jag mina barn genom att stanna i detta??
Vi har ett bra liv annars, han är jättesnäll och go och det har väl gjort att jag liksom sopat detta andra under mattan. På något vis har jag väl accepterat hans drickande och tänkt att jag får väl leva med det om jag vill ha honom i mitt liv. Men det är också trist, att vara med någon som måste dricka jämt. Känns som jag kastar bort mitt liv när jag kan få så mycket bättre. Men det är så svårt.
För mig tog det många år att komma fram till ett beslut om att lämna min öldrickande man, till skillnad från dig så var inte min x-man så väldigt go och rar, när han inte drack öl eller sov så var han totalt ointresserad av att göra eller engagera sig i hem barn och mig, familjen var som uppdelad, jag och barnen var en familj och han levde i sin lilla värd. För mig var det en lång process att komma fram till ett beslut, har under många år vetat att jag inte velat leva med en alkholiserad man men valt att härda ut, trodde jag gjorde rätt för barnen, att de skulle var bäst för dem, att ha sin pappa närvarande., Kanske hade jag fel? alla tar väll en öl på helgen....
Jag har heller aldrig talat om för någon om hur vi hade det hemma, skämdes så vansinnigt. Tillslut kände jag att får jag inte ventilera problemen jag hållit inom mig i så många år så exploderar jag, började här på forumet och det har stöttat mig mycket i mitt beslut. Man får lite perspektiv då. Förstog då att det har inget med mig att göra, det är inte normalt att dricka dygnet runt en hel helg.
Jag och barnen har nu bott i egen lägenhet i en månad, är fortfarande chockad över att jag kommit till skott, å livet är verkligen underbart:) Barnen är mycket gladare:) även jag:). Men som sagt tog det många år att komma hit och jag tror att det är viktigt att man tänkt över saken ordentligt, har inte kännt någon sorg över att vårat förhållande tog slut, det är något som jag redan bearbetat så den biten är färdig. Nu börjar livet på allvar:)
Jag hoppas att du kommer fram till ett beslut, prata med vänner eller här på forumet så att du får perspektiv, tänk på dig själv och barnen och försök att finna styrkan!
Många styrkerkramar och Lycka till!!!!