• Anonym (Ensam)

Vi som lever med en partner som är glad för att dricka

Tråden är för oss kvinnor eller män vars partner dricker för mycket. Alkoholist eller inte.
    Kul och se om det finns fler. Hur har ni det ikväll? Hur ofta dricker din partner, och vid vilka tillfällen?
    Sitter du fast i förhållandet, och vill inte lämna? Behöver vi stöd, råd?
    Här stöttar vi varandra och pratar kring ämnet.

Är jag ensam?

• Svar på tråden Vi som lever med en partner som är glad för att dricka
  • grustag
    Stars skrev 2011-03-27 17:59:37 följande:
    Så jävla löjlig kommentar om att man inte kan bli full på två-åttor. Det blir min man, OFTA. Många blir mycket mer lättpåverkade när de dricker nästan varje dag och behöver inte speciellt mycket för att kunna återgå till att vara fulla. För honom (som förvisso är väldigt underviktig) räcker det med ett sexpack för att det skall märkas på honom att han druckit och två eller tre sexpack för att han skall bli aggressiv. Friska, nyktra människor kanske inte blir berusade på ett par två-åttor, men slitna alkoholister kan bli det av två sexpack. Att dricka folköl och till och med lättöl vissa dagar gör det inte mindre till ett missbruk och en nykter alkoholist klarar oftast inte att dricka folköl utan fara utan allt måste uteslutas.
    LoL, en sleten alkoholist tar du som exempel.
    Och sen kallar det en löjlig kommentar.
    De flesta som dricker alkohol har inte möjligheten att bli full på 2,8% öl.
    Möjligvis att de kan känna att alkohol kommit i kroppen, men det är inte samma som att bli full.

Finns ju de som påstår det inte går att bli full på 3,5% också, men där får jag nog säga att det är möjligt att bli full på med lite ansträngning.
    Först när vi börjar komma på 4,2% och över som det är lätt att bli full.
  • Anonym (Anhörig)
    grustag skrev 2011-03-28 18:01:10 följande:
    LoL, en sleten alkoholist tar du som exempel.
    Och sen kallar det en löjlig kommentar.
    De flesta som dricker alkohol har inte möjligheten att bli full på 2,8% öl.
    Möjligvis att de kan känna att alkohol kommit i kroppen, men det är inte samma som att bli full.

Finns ju de som påstår det inte går att bli full på 3,5% också, men där får jag nog säga att det är möjligt att bli full på med lite ansträngning.
    Först när vi börjar komma på 4,2% och över som det är lätt att bli full.
    Nu handlade väl den här tråden om alkoholmissbruk...  och någon som har ett missbruk drar faktiskt igång på en sexpack även fast de inte är parkbänksdrickare..

Sedan är det ju så, att någon som har ett problem med att de dricker för mycket borde hålla sej till saft och låta 2,8 orna stå  =)
  • Anonym

jag lever med en periodare han dricker sig oftast så han är aspackad.. vi har ett normalt liv mellan varven jag blir mer o mer isolerad skulle tex aldrig bjuda hem någon áv mina jobbarkompisar för jag skulle inte vilja att någon vet hur jag lever på helgerna... vår/sommar är mycket jobbiga perioder med en massa alkohol.. hade varit ok att dricka typ 1-2 ggr månad men för honom blir det varje helg o som sagt han kan inte kontrollera sitt drickande han dricker tills det är slut handlar alltid en massa. vi har o har haft en massa diskussioner om detta men det fungerar inte. det är en sorg att se hur han blir då han dricker på detta vis för han är en helt annan person. sen har det hänt mycket tråkiga saker otrogen,rattfylla mm. jag själv är inte nykterist men jag har fått stor avsmak då det inte går att ta sig ett glas eller 2 med honom i närheten,hade varit trevligt att kunna ha fest med ett normalt intag.

• Anonym (ännu en..)
    Anonym skrev 2011-04-01 12:05:29 följande:
    jag lever med en periodare han dricker sig oftast så han är aspackad.. vi har ett normalt liv mellan varven jag blir mer o mer isolerad skulle tex aldrig bjuda hem någon áv mina jobbarkompisar för jag skulle inte vilja att någon vet hur jag lever på helgerna... vår/sommar är mycket jobbiga perioder med en massa alkohol.. hade varit ok att dricka typ 1-2 ggr månad men för honom blir det varje helg o som sagt han kan inte kontrollera sitt drickande han dricker tills det är slut handlar alltid en massa. vi har o har haft en massa diskussioner om detta men det fungerar inte. det är en sorg att se hur han blir då han dricker på detta vis för han är en helt annan person. sen har det hänt mycket tråkiga saker otrogen,rattfylla mm. jag själv är inte nykterist men jag har fått stor avsmak då det inte går att ta sig ett glas eller 2 med honom i närheten,hade varit trevligt att kunna ha fest med ett normalt intag.
    Låter som min situation och jag saknar verkligen att kunna umgås med vettiga människor över ett glas vin utan att det ska kunna spåra ur..Parmiddagar existerar inte här om det nu inte skulle ske med hans fyllekompisar och hur skoj är det för barnen??

Jaja ser ut iaf somatt även denna helg blir lugn, iafg idag, men han hade ett bakslag i veckan vilket resulterade i att han mådde extremt dåligt dagen efter och var tvungen att kliva upp och passa barn då jag jobbade..Men hur skoj är dte för dom att va med en pappa som bara ligger i soffan och mår skit??

Nä för banens skull så måste det till en förändring och sommaren får utvisa om han är redo för det??

Kram till er alla..
  • Anonym (Anhörig)
    Anonym (ännu en..) skrev 2011-04-01 19:01:55 följande:
    Låter som min situation och jag saknar verkligen att kunna umgås med vettiga människor över ett glas vin utan att det ska kunna spåra ur..Parmiddagar existerar inte här om det nu inte skulle ske med hans fyllekompisar och hur skoj är det för barnen??

Jaja ser ut iaf somatt även denna helg blir lugn, iafg idag, men han hade ett bakslag i veckan vilket resulterade i att han mådde extremt dåligt dagen efter och var tvungen att kliva upp och passa barn då jag jobbade..Men hur skoj är dte för dom att va med en pappa som bara ligger i soffan och mår skit??

Nä för banens skull så måste det till en förändring och sommaren får utvisa om han är redo för det??

Kram till er alla..
    Min fd sambo är periodare...  en sån som säger att han ska gå ut i gararet och skruva lite och kommer in en timme senare och är full..  som lovar att ta hand om barnen medans jag går på föräldramöte och blir full medans jag är borta..  =(

Ibland kan han vara nykter i ett par tre veckor, sen är han full i tre fyra dagar. Man har ju lärt sej se signalerna så man vet när det är dags för en flerdagars, men det är pest ändå.
    HAN kan åka iväg och göra roliga saker och vara trygg i att JAG ar hand om barnen, men JAG kan inte ens åka på affärn utan att ölen kommer fram..
    Som blir elak och otrevlig när han dricker och säger  - du har två dagar på dej att packa dina och ungarnas grejer och dra härifrån..  en halvttimme senare sitter han och grinar och ångrar vad han sagt.

Tre år..  sen fick det vara nog..  jag och barna bor själva, han träffar dem på dagtid de sover aldrig hos honom.

Så jäkla tragiskt  =(
  • Anonym (ännu en..)
    Anonym (Anhörig) skrev 2011-04-01 19:13:47 följande:
    Min fd sambo är periodare...  en sån som säger att han ska gå ut i gararet och skruva lite och kommer in en timme senare och är full..  som lovar att ta hand om barnen medans jag går på föräldramöte och blir full medans jag är borta..  =(

Ibland kan han vara nykter i ett par tre veckor, sen är han full i tre fyra dagar. Man har ju lärt sej se signalerna så man vet när det är dags för en flerdagars, men det är pest ändå.
    HAN kan åka iväg och göra roliga saker och vara trygg i att JAG ar hand om barnen, men JAG kan inte ens åka på affärn utan att ölen kommer fram..
    Som blir elak och otrevlig när han dricker och säger  - du har två dagar på dej att packa dina och ungarnas grejer och dra härifrån..  en halvttimme senare sitter han och grinar och ångrar vad han sagt.

Tre år..  sen fick det vara nog..  jag och barna bor själva, han träffar dem på dagtid de sover aldrig hos honom.

Så jäkla tragiskt  =(
    Min gubbe bosätter sig oxå i ett jäkla garage då det ska drickas öl, men dom kan ju sitta där hela nätter o pimpla öl..Känner så igen mig i dig oxå..Om jag ska göra ngt så ska det planeras, sova borta från barnen har jag aldrig gjort för hur skulle han orka ta hand om allt själv?? Men jag har minsann fått ta hand om allt själv då han anser sig kunna va ute och supa i dygn, åka på jobbresor utomlands eller bara då jag tagit barnen och åkt hem till min hemort, men inte han inte..råkar jag ha kvällstid på jobbet så måste jag stressa hem för att han kanske råkat ha en jobbig dag med barnen..osv osv..

Jag är så spyless på hela situationen så var och varannan dag planerar jag för hur jag ska klara en separattion och förbereder mig även psykiskt för en sådan..Han är underbar i övrigt, men det ska alltid vara på hans villkor och det har fått mig att leta fel ständigt på han och vissa veckor så är min avsky för han mer än vad kärleken är då han beter sig som värst och jag blir ju bara äldre..

Varför slösa bort ännu mer år om han inte är villig att göra en förändring??

Tycker det är starkt gjort av dig att ha lämnat han och vi alla måste ju tänka på barnen i första hand då detta inte är en miljö som dom ska få leva i enligt mig..Min sambo vet hur jag tänker men verkar ändå inte ta till sig det jag säger så fort en öl öppnats..Det är som att allt rinner av han då...
  • Anonym (en till)

min man han dricker mer eller mindre varje dag...... han har alltid vart glad i spriten sen vi träffades med skillnaden nu och då är att då kunde han supa till på helgen och hålla sig nykter på veckorna men nu dricks det varje dag..... inte så att han blir full men oftast två starköl 7,5% slinker ner på kvällen..... han blir aldrig väldsam när han dricker men han blir ganska verbalt elak visa gånger....

jag försöker prata med han om detta men det leder bara till att vi bråkar..... jag vet att han måste själv komma till den punkten att nu är det för mycket jag kan inte tvinga han dit,

han har åtminstonde slutat med starksprit. det har jag förbjudit!

både han mamma och pappa är alkolister, hans bror, hans kusin..... mfl...... det har dom i släkten om man så säger....

trött på höra hans öl öppnande... det far kalla kårar i ryggen på mig...... hans rapande, lukten, bristen på respekt för att man svinar ner hemma när man ska ta sig lite fylle käk på natten. (hittade pannkakor i hallen i helgen) trött på att vakna hela tiden för att han snarkar som en gris.

men jag älskar han mer än livet och han är en super kille när han inte dricker och jag kan inte lämna han så är det bara......

• Anonym (I samma sits)

Så skönt (om man nu kan säga så) att läsa och höra att det finns andra i samma sits som mig, jag har också stora problem med en alldeles för alkoholglad partner.
    Nu har det dock varit relativt lugnt på sistone, inga snesteg på fyllan, men när jag läser några av ovanstående inlägg så kan jag inte annat än att hålla med om att även 3,5:or kan vara nog starka för att förändra en person.
    Jag mår jättedåliugt varenda gång min sambo öht ska dricka en öl, för för mig är det så starkt associerat med alla de gånger som han har sagt "Jag ska bara ta en öl" och det ändå har barkat.
    Jag kommer adlrig att kunna slappna av när han är ute och dricker, även om det som sagt var ett bra tag sedan sist han spårade ur.

Har man haft problem med alkohol så är även en 2,8/3,5:a alldeles för mkt alkohol i mina ögon.

• Anonym
    Anonym (i samma sits) jo jag håller med jag mår oxå dåligt då jag vet att han ska dricka har försökt prata med honom sagt att jag inte orkar se han aspackad han blir som ett äckel drar sig inte för att kladda på andra,urinerar ute han har en pappa som är alkoholid´st,farmor,farfar var det samt en massa kusiner så det finns i generna.
    jag har fått avsmak då det varit en massa incidenter med alkohol. Nu är han i sin hemby ca 13 mil härifrån varit där sedan i torsdags o det gnager i mitt huvud hela tiden vad som hänt händer där...... hans bröder är han med o dom är lika glada i alkoholen..... jag vill lämna honom men det är så svårt......
  • Anonym (en till)

en öl för mycket i går kväll och då blir det ett helvete hemma......

fick höra igår att det var mitt fel att han var tvungen att dricka... för att jag gnäller och tjatar så mycke....

men hallå??? undra varför man gnäller och tjatar? blir ju inte mycke annat gjort än att dricka öl annars!

• Anonym

Jag har lämnat min öldrickande partner och aldrig varit lyckligare!!:) Hoppas att det reder ut sig till det bästa för er alla som kämpar! Kram på er!

• Anonym (helgsupande)

Hittade denna tråd och ser att den dött ut lite, hoppas den kan återupplivas :)
    Hur har det gått för dig anonym(ensam)?

Sitter här och funderar på mitt liv och undrar när jag ska få nog. Så många gånger som jag tröttnat, haft diskussioner med sambon och ändå är jag kvar. åren går och det blir ingen förändring. Jag tror att jag är så van med detta att jag inte inser att det är ett problem. Det är först när jag pratar med bekanta som jag förstår hur trist det är.

Min sambo dricker varje fredag och lördag och somnar för det mesta. Han börjar kanske vid 17 på fredagar och sen vid 15 på lördagar. Efter några timmar med alkohol och när barnen somnat och det är dags för oss att ha mysigt ihop så deckar han oftast av. Just nu ligger han och sover i fotöljen med en öl i handen, vilket inte är ovanligt.

Något jag tycker är oroväckande är att han dricker för att känna sig avslappnad, för att känna att det är roligt. verkar inte som att han kan tycka att livet är roligt annars. Han har alltid en ursäkt för att dricka, att det är helg, att det är soligt, semester, tillställningar m.m. Semestern är rena döden för mig. Han försöker få mig att dricka mer, köper hem, säger åt mig att dricka lite mer så att jag också blir lite roligare. Jag vet ju också att om jag inte dricker upp dem han köpt åt mig så dricker han dem också. Alltid när vi har t.ex. parmiddagar eller ska bort så blir han fullast. Han blir inte direkt otrevlig men sluddrar, snackar, skojar och blir totalt förändrad. Han blir inte den killen jag är ihop med då känns det som.

Jag vet inte hur jag ska göra, vad jag ska säga längre. Vill inte heller att det ska ta slut mellan oss. jag älskar ju honom. Vi har barn tillsammans. Tänker att det inte är så farligt ändå. Som han säger "alla tar väl nån öl när det är helg, det hör väl till". men jag känner också hur jobbigt jag tycker att det är att höra när kapsylen öppnas, se hans förändring, hur han somnar gång på gång när vi ska göra något, somnar på konstiga ställen, lämnar burkar efter sig överallt. Vad orsakar jag mina barn genom att stanna i detta??

Vi har ett bra liv annars, han är jättesnäll och go och det har väl gjort att jag liksom sopat detta andra under mattan. På något vis har jag väl accepterat hans drickande och tänkt att jag får väl leva med det om jag vill ha honom i mitt liv. Men det är också trist, att vara med någon som måste dricka jämt. Känns som jag kastar bort mitt liv när jag kan få så mycket bättre. Men det är så svårt.

• Anonym (fri:))
    Anonym (helgsupande) skrev 2011-05-01 00:29:04 följande:
    Hittade denna tråd och ser att den dött ut lite, hoppas den kan återupplivas :)
    Hur har det gått för dig anonym(ensam)?

Sitter här och funderar på mitt liv och undrar när jag ska få nog. Så många gånger som jag tröttnat, haft diskussioner med sambon och ändå är jag kvar. åren går och det blir ingen förändring. Jag tror att jag är så van med detta att jag inte inser att det är ett problem. Det är först när jag pratar med bekanta som jag förstår hur trist det är.

Min sambo dricker varje fredag och lördag och somnar för det mesta. Han börjar kanske vid 17 på fredagar och sen vid 15 på lördagar. Efter några timmar med alkohol och när barnen somnat och det är dags för oss att ha mysigt ihop så deckar han oftast av. Just nu ligger han och sover i fotöljen med en öl i handen, vilket inte är ovanligt.

Något jag tycker är oroväckande är att han dricker för att känna sig avslappnad, för att känna att det är roligt. verkar inte som att han kan tycka att livet är roligt annars. Han har alltid en ursäkt för att dricka, att det är helg, att det är soligt, semester, tillställningar m.m. Semestern är rena döden för mig. Han försöker få mig att dricka mer, köper hem, säger åt mig att dricka lite mer så att jag också blir lite roligare. Jag vet ju också att om jag inte dricker upp dem han köpt åt mig så dricker han dem också. Alltid när vi har t.ex. parmiddagar eller ska bort så blir han fullast. Han blir inte direkt otrevlig men sluddrar, snackar, skojar och blir totalt förändrad. Han blir inte den killen jag är ihop med då känns det som.

Jag vet inte hur jag ska göra, vad jag ska säga längre. Vill inte heller att det ska ta slut mellan oss. jag älskar ju honom. Vi har barn tillsammans. Tänker att det inte är så farligt ändå. Som han säger "alla tar väl nån öl när det är helg, det hör väl till". men jag känner också hur jobbigt jag tycker att det är att höra när kapsylen öppnas, se hans förändring, hur han somnar gång på gång när vi ska göra något, somnar på konstiga ställen, lämnar burkar efter sig överallt. Vad orsakar jag mina barn genom att stanna i detta??

Vi har ett bra liv annars, han är jättesnäll och go och det har väl gjort att jag liksom sopat detta andra under mattan. På något vis har jag väl accepterat hans drickande och tänkt att jag får väl leva med det om jag vill ha honom i mitt liv. Men det är också trist, att vara med någon som måste dricka jämt. Känns som jag kastar bort mitt liv när jag kan få så mycket bättre. Men det är så svårt.
    För mig tog det många år att komma fram till ett beslut om att lämna min öldrickande man, till skillnad från dig så var inte min x-man så väldigt go och rar, när han inte drack öl eller sov så var han totalt ointresserad av att göra eller engagera sig i hem barn och mig, familjen var som uppdelad, jag och barnen var en familj och han levde i sin lilla värd. För mig var det en lång process att komma fram till ett beslut, har under många år vetat att jag inte velat leva med en alkholiserad man men valt att härda ut, trodde jag gjorde rätt för barnen, att de skulle var bäst för dem, att ha sin pappa närvarande., Kanske hade jag fel? alla tar väll en öl på helgen....

Jag har heller aldrig talat om för någon om hur vi hade det hemma, skämdes så vansinnigt. Tillslut kände jag att får jag inte ventilera problemen jag hållit inom mig i så många år så exploderar jag, började här på forumet och det har stöttat mig mycket i mitt beslut. Man får lite perspektiv då. Förstog då att det har inget med mig att göra, det är inte normalt att dricka dygnet runt en hel helg.

Jag och barnen har nu bott i egen lägenhet i en månad, är fortfarande chockad över att jag kommit till skott, å livet är verkligen underbart:) Barnen är mycket gladare:) även jag:). Men som sagt tog det många år att komma hit och jag tror att det är viktigt att man tänkt över saken ordentligt, har inte kännt någon sorg över att vårat förhållande tog slut, det är något som jag redan bearbetat så den biten är färdig. Nu börjar livet på allvar:)

Jag hoppas att du kommer fram till ett beslut, prata med vänner eller här på forumet så att du får perspektiv, tänk på dig själv och barnen och försök att finna styrkan!

Många styrkerkramar och Lycka till!!!!
  • Anonym (nya tag)

Min sambo har problem med drickat också, har gått på AA och behandling och är mycket bättre än när vi träffades för tre år sedan. Visst köper han öl, ibland 3,5 %, 18 stycken och han halsar dem utan problem, eller köper sig en whisky två gånger om året.

Själv dricker jag aldrig, jag har aldrig varit så mycket för alkohol även om jag har haft mina fyllor förstås. Jag har sagt till honom att jag inte gillar att han dricker, men samtidigt förstår jag att han vill vara en "Svensson". I och  med att jag släppte garden och han inte behöver känna skuld och nästan bli upprorisk på grund av skuldkänslan (och dricker mer för att döva) så dricker han mer sällan, han behövde den friheten, att känna sig vuxen och själv kunna ta det ansvaret. Därmed inte sagt att jag mjäkar med, jag kan allt säga vad jag tycker och det uppskattar han, men nu är vi på ett annat plan. Det är ett beroende, en sjukdom, man kan vara hur arg och besviken på människan som beter sig så här, men det är inte lätt att bara sluta. Jag har mina laster också och jag skulle ha jättesvårt att aldrig mer kunna äta choklad, dricka kaffe, äta grillad kyckling...

Senast häromdagen sa han att han inte ens var sugen (sen får vi se hur länge det varar förstås). När han väl dricker så blir han aldrig redlös eller annat utan han håller sig såpass att han är med i allt som sägs och görs, vilket är väldigt skönt. Tidigare (innan jag kom in i bilden) så var han i regel så borta att han sov under köksbordet och andra ställen, han försökte ta sitt liv med piller och alkohol, och det var där vändningen kom.

Efter hans AA-besök och behandlingen så har han lättare för att förstå sjukdomen och han pratar med mig om det, något jag verkligen uppskattar att han gör. Han har sagt flera gånger att han önskade att hans ex hade varit hårdare med sina krav att han skulle söka hjälp och att hon hade gjort slag i saken med att ge sig av, då hade han nog vaknat tidigare. Nu var det han som gick istället när han kom hem från behandlingen efter försöket.

Han kan säga att han har en stressig period på jobbet och att han har tankarna på alkohol, men sen när han väl passerar Systemet så är han inte sugen längre, för det är jobbigt att vara bakfull, etc. Det är framsteg!

• Janina95

Hej alla, känner att jag behöver skriva av mig.

Min man är alkoholist.. Han dricker inte varje dag och ibland kan det gå långt mellan det att han dricker.. Men när han väl dricker blir han en annan människa, han blir agresiv och har en helt annan personlighet. Han har aldrig slagit mig mer än att han har knuffat undan mig. Han slår sönder saker hemma och skadar sig själv. Har fått ringa polisen 2 gånger då han inte kan lugna ner sig, men sen får jag höra när han är nykter att hur kunde jag ringa polisen?.. Ja för jag är rädd.. Han lyssnar inte när han dricker och det finns inget stopp tills allt är slut.

Man måste gå på tå för att inte säga eller göra något som skulle irritera honom för då bryter helvetet ut.. Han lovar att han inte ska dricka, jag har sagt att jag vill ha en skilsmässa om detta fortsätter som det gör men det lyssnar han bara på en stund och åker han för att handla köper han alltid något i smyg och gömmer, han tror han jag inte kommer att märka något.

Vi försöker skaffa barn tillsammans genom ivf och det tar hårt på oss båda, men just nu vet jag inte om jag ens vill vara med honom längre, vi är för vi är men endå vet jag att jag älskar honom mer än allt på denna jord för när han är nykter är han den roligaste, finaste killen i världen och vi delar så mycket tillsammans.

Jag och alla runt honom ber och bönar till honom att han måste förstå att alkohol inte är för honom men det är meningslöst....

Svar på tråden Vi som lever med en partner som är glad för att dricka