• cajane

Två bilstolar i bilen - placering och isofix?

Nu är det snart dags att införskaffa bilstol nr 2 eller rättare sagt ett babyskydd och undrar nu om någon har erfarenhet om vilket som är säkraste sättet att placera stolarna på. Har en Britax  bilstol till ett barn ,3 år , med isofixfästen. Den sitter nu bakåtvänt i i höger baksäte. Men frågan är när nu barn 2 snart kommer, hur ska man placara stolarna då? En fram och en bak eller båda bak?

Då undrar man ju också ang isofix fästen. Det har funkat att fästa nu i baksätet men ska man välja babyskydd med isofix? För frågan är om man kan fästa med isofixfästen i framsätet. Om det nu är alternativet. Var fäster man isofix i framsätet? Går det på alla bilar?

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Två bilstolar i bilen - placering och isofix?
  • Cecci78

det går bara fästa isofixf'ästena om man har isofix i bilen. Om man inte har det hade jag inte köpt det alls, vissa går ju fäste med bälte men varför betala extra mkt för isofix om man inte ska använda det.

Sen när tvåan ska byta från babyskyddet till vanlig bakåtvänd hade jag satt honom/henne i den stol ni har nu o köpt en Britax Two Way till ettan eftersom det är den bakåtvända man kan anv'nda längst, den är stor och rymlig.

• cicci85

Det är väl samma isofixbas till Fixway som till britax babyskydd? Om det är så skulle jag köpa babyskydd till basen och en Britax twoway till 3-åringen, när bebben kan sitta så tar den över fixwayen.

Om båda stolarna får plats i bak skulle jag ha båda bak. Om inte skulle jag ha äldsta barnet i fram. Vissa bilar har ju isofix i framsätet, känn efter.

Svar på tråden Två bilstolar i bilen - placering och isofix?