När kunde ert barn rita så här?
Mest nyfiken då jag inte själv har koll på hur gamla barn brukar vara när dom lär sig att rita gubbar?
Mest nyfiken då jag inte själv har koll på hur gamla barn brukar vara när dom lär sig att rita gubbar?
3år precis var första.
Andra har just bytt från bara streck fram och tillbaka till cirklar och saker som är ngt och han är 2,5 nu.
Inga gubbar dock utan monster och spöken och en och annan fågel har det blivit
Dock ganska lik huvudfotingen, kropp/huvud med ben på
Min dotter ritade såna ungefär exakt när hon fyllde tre.
Typ 3? Alice kunde skriva sitt namn och nästan alla bokstäver innan hon började med gubbar.
yngsta 2 år
äldsta 1½ år
Röstade på 4, men det vette katten om det stämmer. Storebror är strax 5 och ritar nog sådär först nu. När han var 4 var nog inte gubbarna sådär detaljerade. Han klarar knappt att skriva sitt namn läsligt. Han har hittills varit ruggigt ointresserad av att rita/skriva. Däremot räknar han plus/minus, pratar engelska och läser lite, men sitta still med en penna, icke!
Vid fyra års kontrollen kollar BVC om barnen kan rita en huvudfoting.
Stefano- Jo jag vet men ville veta när dom flesta faktiskt lär sig att göra dem.
Huvudfotingarna gjorde entré vid ca 3½ år för dottern och jag blev rörd till tårar och ramade in och satte upp på väggen! Nu var det ett tag sen, men hon riatde en häst till ridläraren för ett tag sen! Riktigt snygg, hade jag också velat rama in! =)
Hon har också alltid varit en tjej om haft svårt att vara stilla och inte haft tid att sitta stilla så mycket och rita och greja, tröttnar fort...
Såg en idag som hade en huvudfoting tatuerat på armen, jättecoolt! =)
Min son är förresten 5 och kan fortfarande inte, han är inte intresserad.
Min arbetskamrat introducerade begreppet huvudfoting för mig. Nu lät det som att det var han som lärde sig rita en, men det var hans son.
Personligen har jag nog aldrig sett en sån här hemma. Men jag är inte helt säkert..... Den äldsta av pojkarna ritade en riktig gubbe vid tre års ålder med en massa olika kroppsdelar. Bla den grejen som hänger å dinglar inne i munnen.... Hans lillebror tycker såklart att brorsan är döhäftig och härmar allt han gör... (1,5 år mellan dem. Är nu 7 och 8)
Nu tycker dom inte att det är sååå kul att rita längre. Och lägger inte ner någon större energi på det. 7 åringen kommer mest hem med en massa papper med bokstäver på och en å annan dinosaur.
Dottern var ca 2 år när hon målade dådanna gubbar på dagiset
Idag är hon 5 år ritar prinsessor och hello kitty och skriver sit namn
Sonen är 2,5år ritar massa streck men det kommer med gubbar när han är redo
Väldigt varierat - äldsta flickan ritade en sån vid 2,5-årskontrollen, men mina andra tre har varit senare. Lillasyster började intressera sig för att rita när hon var 4 år, och yngste pojken ritar små cirklar som han säger är "traktor", han är snart 3 år. Så inte vet jag vad snittet blir - 3 år kanske då!?
Vad "är" en huvudfoting?
Min son är 2,5 och är mest intresserad av att sätta på och av korken på pennan. På pappret ritar han bara streck fram och tillbaks och gärna även streck på sig själv. Han förstår inte alls vad en cirkel är eller vill härma det jag ritar.