• gink

Vi har för mycket flourid i vattnet!

Vi har egen brunn och gjorde en vattenmätning när vår dotter föddes. Den visar att vi har för mycket flourid i vattnet.
    Det är inget farligt för henne att dricka vattnet (efter 1 års ålder) men hon kan få fula fläckar på tänderna. Hittills har vi löst det med att hämta vatten hos svärmor men det håller inte i längden . Har även fått reda på att hon inte bör dricka vattnet förrens efter 5 års ålder på grund av tandbildning osv.

Så nu funderar vi på nån sorts filter/rening till vattnet.
    Har hittat en pump som heter ro-44 som ska ta bort allt det dåliga.
    Är det nån som har erfarenhet av den? Eller någon annan sort?
    Om ni har egen brunn hur har ni löst problemet (om ni har för mycket flour alltså)?

Filtren och dylikt kostar ju lite så jag tar gärna emot råd och tips!!!!!

• Svar på tråden Vi har för mycket flourid i vattnet!
  • lillasysterfia

Vi hade egen brunn på det området vi bodde när jag va liten och tyvärr har jag och mina jämnåriga som bodde i samma område fått flourfläckar på tänderna. Är kanske inte så kul, men är inget jag tänker på och den enda som har komenterat det är min egen mamma. Så det kosmetiska är väl inte det värsta. Vet inte om det kan vara skadligt på annat sätt med från jag var 4år till jag var 10år bodde vi där och jag är en normalt fungerande människa med alla tänder på plats ;).

• gink

tack för svaret!!

Hur ser flourfläckarna ut?? Det kosmetiska är det vi oroar oss för mest. Vatnnet är väldigt bra som dricksvatten förutom för tandproblemet......

• Eshack

hoppar gärna in här! Vi ska flytta till hus med egen brunn och förhöjt Fluor i vattnet. Oxå intresserad av vilka filter man ska ha...

• LillaFlingan

jag bor i Surahammar där flouridhalten är hög i det kommunala dricksvattnet!
    här får vi vackert hämta vatten åt våra små bebisar tills de är 6mån (var 1år tidigare)..

min man har såna flouridfläckar på sina framtänder, de är inget man tänker på...

• gink

Tror vi kommer köpa en sån ro-44. Vi vill gärna ha fler barn och att behöva hämta annat vatten till välling osv till fler barn känns sådär :)
    Den kostar 2900kr och det känns som en rimlig kostnad. Sen behövde man byta filter en gång per år ( 750 kr) och något annat filter 2 ggr / år ( 350 kr)
    Ska kolla runt lite mer men det lutar åt den.

Är nog lite mammafjantig men det känns som att  om vi nu kan undvika fläckar på hennes tänder så borde vi göra det ...  Bara för det skulle hon säkert inte fått några :)

Hur resonerar ni kring detta??

• k girl

Vi har inte för hög halt flour i vattnet, men däremot har vi förhöjda halter av mangan bland annat. Skillnaden är den att vårt filter har större kapacitet. Filtermassan för att ta bort flour är dyr och därför installeras den i anslutning till vattenkranen istället för att rena allt hushållsvatten.

En barndomsvän hade för höga halter flour i sitt vatten och de satte in ett sådant filter när hon var tonåring. Faktum är att vattnet smakade mycket bättre sedan de gjorde det.

• Lincon

Minns fortfarande en kompis på låg- och mellanstadiet som hade mörkbruna fläckar på tänderna -det var fluorfläckar.... Inte snyggt!! Såg ut som om tänderna ruttnade.

Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • lillasysterfia

Mina flourfläckar är vita. Ser nästan ut som snötäckta berg, om du förstår vad jag menar. Är inget man tänker på. Så jag bryr mig inte. Tror oftast att man bryr sig mest själv. Men det syns lite tydligare om jag har druckit te eller liknande för flourfläckarna blir tydligare när tänderna blir lite gula av teet. Men då borstar jag bara tänderna så är allt frid och fröjd! :D

• Eshack

Trodde oxå flourfläckar blev vita. Och typ Tetracyklinfläckar bruna. Men jag vet inte. Vi kommer nog oxå installera det där filtret som ts tipsade om. Verkar smidigt och perfekt att man inte behöver filtrera hela vattnet uan bara till just dricksvatten.
    Iofs hoppas vi på att få kommunalt vatten, men det verkar dröja.

• Zamia

Gammal tråd jag vet men om det är någon som fortfarande läser så är det ju bra :)

Fluor/fluorider lagras i kroppen, speciellt i skelett, tänder och tallskottskörteln i hjärnan. Kan ge mkt värre sjukdomar än enbart kosmetiska besvär.

Googla fluor och tallskottskörteln tex.

Svar på tråden Vi har för mycket flourid i vattnet!