• stiletto

Ni som haft ålande bebisar!

Jag undrar om ni som haft bebisar som börjat att åla sig fram om de har börjat att krypa efter det eller har det stannat vid ålandet som sen gått över direkt till att gå?

• Svar på tråden Ni som haft ålande bebisar!
  • Rosenöga

Den ene ålade först, kröp sedan och började gå.

Den andre ålade först, satt sedan och hoppade fram på stjärten genom att "paddla på" i sidled med ena benet och började sedan gå. Där blev det inget krypande av.

• NinnaBus

Den äldsta rullade, ålade, gick, kröp.

Den yngsta ålade, hasade på rumpan, gick, kröp.

• älskarlivet81

Vår tjej ålade en månad och började sen krypa, fast hasade mest med ett ben bakom sig. Ibland kan hon dock krypa på "riktigt" också.

• vinkelslip

Min äldste son ålade ett bra tag och vi trodde nog han skulle skippa krypet, men så en dag lossnade det bara och han kröp.

• nirakanna2

Vår son började med att rulla och hasa baklänges på rygg, sedan ålade han, kring året började han krypa (men fortsatte åla om han hade bråttom ) Eftersom han ålade så snabbt i krypmönster trodde vi att han skulle strunta i krypandet, men han kröp till slut.

• SandraP81

Ålade först ganska länge, kröp sen under en kortare period och gick sen. Har hört att det ska vara riktigt bra att de ålar utvecklingsmässigt. Fast jag minns inte riktigt varför..

• SandraP81
    SandraP81 skrev 2011-03-13 20:24:23 följande:
    Ålade först ganska länge, kröp sen under en kortare period och gick sen. Har hört att det ska vara riktigt bra att de ålar utvecklingsmässigt. Fast jag minns inte riktigt varför..
    Jag menar alltså längre fram utvecklingsmässigt. Annars så är det ju förstås bra att de utvecklas o lär sig åla o krypa! Ha ha Glad
  • Jkpg Deluxe

Sonen ålade framåt ganska "sent", men gick småsteg själv redan vid 8,5 månad och gick helt obehindrat vid 10 mån. Kröp gjorde han plötsligt en dag vid 11 mån.

• zophiahliten

Äldsta sonen rullade, ålade och började sen gå. När han väl gick stadigt så "lärde" han sig krypa.

Den yngsta ålar än så länge bara. Försöker komma upp på alla fyra men ger snabbt upp och ålar vidare. Börjar träna på att gå för fullt nu så jag gissar att han kommer hoppa över krypandet han med...

• LillaFlingan

vår äldsta drog sig fram i ungefär 1½v sedan kröp han.

vår yngsta har ålat sedan 22feb..... vi får väl se när han börjar krypa..
    han verkar vara i nån stor utvecklingsfas, för allt han gör/vill göra, är med myyyycket stor frustration från hans sida......

SandraP81 skrev 2011-03-13 20:24:23 följande:
    jag har både hört och läst att det är KRYPA som främjar inlärningen när de sedan börjar skolan...
    motoriken och hjärnan i samverkan liksom..:)
  • ELI 79

Min son ålade, han gick sedan direkt till att gå. Första ggn jag såg honom krypa var han 15 månader och då hade han gått i 4 mån...

• Mysanochmimer
    älskarlivet81 skrev 2011-03-13 20:06:05 följande:
    Vår tjej ålade en månad och började sen krypa, fast hasade mest med ett ben bakom sig.
    Så gör Arvid med, upp på ett knä och det andra benet vikt under sig och drar sig framåt.
    Hamnar det andra benet "rätt" så landar han på mage och ålar istället
  • shelu

Sonen ålade fram ett bra tag. Kröp sedan, i raketfart, i flera månader innan han började gå.

• Ms M

Dottern ålade fram i ca en månad, sen kröp hon..

Lilleman har nu ålat sig frasm sen han var ca 6 mån o blir 7 mån imorgon i övermorgon. Han försöker krypa för han går upp i krypställning o gungar o försöker men åker oftast ner igen för det funkar inte riktigt ännu, men tippar på att de e på G..

• daimstrut

Min dotter ålade från ca 5 mån till 7 mån, då började hon krypa och ställa sig upp. Tidigt med andra ord. Men sen blev hon en sån hejare på att krypa att hon väntade med att gå tills hon var 14 månader

Svar på tråden Ni som haft ålande bebisar!