• jessicaa

Unga föräldrar

Jag var väldigt ung när jag fick min skatt, endast 16 år gammal var jag när hon efterlängtad och älskad anlände till oss.
    Idag är jag 21 och den lilla skatten har blivit en liten flicka på 5 år.

Är ni unga föräldrar? Tycker ni något om unga föräldrar?
    Hur har ni hanterat det? Fördelar, nackdelar?
    Dela med er :)

/ jessicaa

♥ Mamma till Melia ♥
  • Svar på tråden Unga föräldrar
  • jessicaa

Vad JÄTTE tomt det va här, tråkigt, jag är sällskapsugen och min lilla har somnat. Finns det något sällskap här tros? Ingen som vill prata / fråga / tycka?
    Ha en bra kväll för övrigt, kram :)

♥ Mamma till Melia ♥
  • MammaEmelie91

Jag fick min dotter i feb -08 och fyllde 17 i april. Nu har hon nyss fyllt 3år och i december -10 fick hon en lillebror :) Dock inte samma pappa.

mammatillebbaa.blogg.se - 19år, mamma till Ebba (feb -08) och Lias (dec -10)!
  • jessicaa

Åh Grattis till dina små! :) Vi va ungefär i samma ålder då när vi fick vårt första :)
    Känns det som en fördel eller nackdel att få barn så ungt eller tror du inte att det spelar någon roll? :)
    kram

♥ Mamma till Melia ♥
  • MammaEmelie91

DEt beror helt klart på hur man ser det, jag rekomenderar ingen att skaffa barn i ung ålder. Jag själv tyckte att jag var mogen men nu efteråt kan jag se att det var jag inte.. Hittar jag en blogg tex där en gravid 16/17åring bloggar blir jag ofta irriterad för dom är så otroligt naiva. Men ja, självklart finns de ju dom sm klarar det också och inte är naiva :) 

• jessicaa

Ja det finns naiva unga föräldrar, helt klart. Tror inte många är beredda på vilket arbete det verkligen är. Det är inte bara att sätta på en söt liten bebis söta kläder :)
    Fast har erfarenhet av att äldre mödrar kan vara värre på ett sätt.
    Tror att man kan hitta fel hos alla bara man letar. Men de flesta klarar sig bra, det tror jag och hoppas jag.
    Barnen älskar ju sina föräldrar och föräldrar älskar sina barn oavsett ålder :)
    Men skulle nog heller rekommendera att bli med barn så ung, just på grund av att man får ta väldigt mycket skit från omvärlden man kanske inte är redo för, plus att få faktiskt har pappor till sina barn (jag har det då inte) när man blir äldre så kanske man är mer försiktig med vem man skaffar barn med och kanske är mer planerat.

Eller jag vet inte.. jag kanske bara svamlar :)

♥ Mamma till Melia ♥
  • MammaEmelie91

Att få ta mycket skit är inget jag stött på så värst ofta, det var i början av graviditeten med dottern som hennes pappa var på mig endel och även folk på internet. Aldrig att jag stött på någon som slängt ur sig något IRL, blickarna man fick som man inte tyckte om ser jag på ett helt annat sätt nu. Jag tyckte alla kollade snett men nu efteråt ser jag att de gjorde dom inte alls.

• justja

jag fick min första när jag var 18 år , han är 5  idag fick min dotter när jag var 21 och hon är 2 nu :D väntar nr 3 om 8 veckor :D :D äe nu gift med mannen som alltid verkar befrukta mig :D :D

det positiva med att vara ung mamma (som jag tycker) är att man orkar nog lite mer, man har inte ett så inrutat liv med sina rutiner när barnet kommer ,, så man lär sig att ta det som det kommer :D

det negativa med det är nog att det gick mycket elaka rykten (bor på liten ort)
    och skitsnack bakom ryggen ,vilket jag tror att ÄLDRE inte gör på samma nivå

• jessicaa

Det har du rätt i, känner igen mej i det :)

• justja
    jessicaa skrev 2011-03-13 22:26:46 följande:
    Ja det finns naiva unga föräldrar, helt klart. Tror inte många är beredda på vilket arbete det verkligen är. Det är inte bara att sätta på en söt liten bebis söta kläder :)
    Fast har erfarenhet av att äldre mödrar kan vara värre på ett sätt.
    Tror att man kan hitta fel hos alla bara man letar. Men de flesta klarar sig bra, det tror jag och hoppas jag.
    Barnen älskar ju sina föräldrar och föräldrar älskar sina barn oavsett ålder :)
    Men skulle nog heller rekommendera att bli med barn så ung, just på grund av att man får ta väldigt mycket skit från omvärlden man kanske inte är redo för, plus att få faktiskt har pappor till sina barn (jag har det då inte) när man blir äldre så kanske man är mer försiktig med vem man skaffar barn med och kanske är mer planerat.

Eller jag vet inte.. jag kanske bara svamlar :)
    håller med om att man är naiv, det var jag och det tror jag nästan alla är ,, man kan inte förstå hur mycket det är med en bebis,,
    jag har haft tur med min kille ,, vi har hållt i hop i mer än 6 år nu och han är far till alla mina barn :D :D vi är fortfarande lyckliga,, och som sagt jag ahr haft TUR
  • jessicaa
    justja skrev 2011-03-13 23:01:00 följande:
    håller med om att man är naiv, det var jag och det tror jag nästan alla är ,, man kan inte förstå hur mycket det är med en bebis,,
    jag har haft tur med min kille ,, vi har hållt i hop i mer än 6 år nu och han är far till alla mina barn :D :D vi är fortfarande lyckliga,, och som sagt jag ahr haft TUR
    Ja det har du verkligen haft, jag unnar dej den lyckan! :)
    Han som är "far" till mitt barn är ingen bra kille och jag vill aldrig ha honom i varken mitt eller Melias (min dotters) liv. Han bor nu i sitt hemland såvitt jag vet och där kan han stanna, han har inget att tillföra men ahde såklart varit skönt att ha någon som avlastning eller bara att dela allt det roliga man har med sitt barn.
    Hade min vän som uppfostrade Melia tillsammans med mej och var hennes "mamma" hon kallade henne för Mammi :) hon finns dock inte längre hos oss vilket så klart är en kamp varje dag.
    Det är inte alla gånger lätt att vara ensamstående med allt vad det innebär.
    Unnar dej den lyckan :)
    ♥ Mamma till Melia ♥
  • justja
    jessicaa skrev 2011-03-13 23:07:42 följande:
    Ja det har du verkligen haft, jag unnar dej den lyckan! :)
    Han som är "far" till mitt barn är ingen bra kille och jag vill aldrig ha honom i varken mitt eller Melias (min dotters) liv. Han bor nu i sitt hemland såvitt jag vet och där kan han stanna, han har inget att tillföra men ahde såklart varit skönt att ha någon som avlastning eller bara att dela allt det roliga man har med sitt barn.
    Hade min vän som uppfostrade Melia tillsammans med mej och var hennes "mamma" hon kallade henne för Mammi :) hon finns dock inte längre hos oss vilket så klart är en kamp varje dag.
    Det är inte alla gånger lätt att vara ensamstående med allt vad det innebär.
    Unnar dej den lyckan :)
    det är jätte skönt att ha den tryggheten att man har honom hos sig,,, jag är skit rädd för singel marknaden...
    det är trist att hon inte finns kvar hos er ,,
    men jag beundrar ensamstående mammor , det krävs mycket styrka att klara sig själv...
  • jessicaa
    justja skrev 2011-03-13 23:12:46 följande:
    det är jätte skönt att ha den tryggheten att man har honom hos sig,,, jag är skit rädd för singel marknaden...
    det är trist att hon inte finns kvar hos er ,,
    men jag beundrar ensamstående mammor , det krävs mycket styrka att klara sig själv...
    Många som använder just ordet styrka. Av erfarenhet tror jag faktiskt att det är en överlevnadsinstinkt som går in, eller kärleken till sitt barn man måste vara stark för.
    Jag känner mig inte stark, men jag känner mig välsignad och glad över att dagarna fortfarande passerar och att jag har ork att hålla skenet uppe för min dotter om dagarna, gråta kan jag göra om nätterna. Människans psyke, försvarsmekanismer och överlevnadsinstinkter är för mig fascinerande, hos alla människor.
    ♥ Mamma till Melia ♥
  • justja
    jessicaa skrev 2011-03-13 23:43:13 följande:
    Många som använder just ordet styrka. Av erfarenhet tror jag faktiskt att det är en överlevnadsinstinkt som går in, eller kärleken till sitt barn man måste vara stark för.
    Jag känner mig inte stark, men jag känner mig välsignad och glad över att dagarna fortfarande passerar och att jag har ork att hålla skenet uppe för min dotter om dagarna, gråta kan jag göra om nätterna. Människans psyke, försvarsmekanismer och överlevnadsinstinkter är för mig fascinerande, hos alla människor.
    du hade kunna valt att bara lägga dig ner och skita i allt , med det gör du inte ,
    det är inte dom som känner sig starka och oberörda som bara är dom starka ,,
    det är dom som klarar av att erkänna att det är jobbigt och tungt men det går ändå som är starka,

nu är din lilla 5 :D och dom blir i mina ögon lättare och lättare .. men sen har jag en liten hulligan två åring att jämföra min 5 åring med ,,, :D

så jag tycker du ska stäcka på dig och se att du är just det ordet STARK,
  • jessicaa
    justja skrev 2011-03-13 23:47:36 följande:
    du hade kunna valt att bara lägga dig ner och skita i allt , med det gör du inte ,
    det är inte dom som känner sig starka och oberörda som bara är dom starka ,,
    det är dom som klarar av att erkänna att det är jobbigt och tungt men det går ändå som är starka,

nu är din lilla 5 :D och dom blir i mina ögon lättare och lättare .. men sen har jag en liten hulligan två åring att jämföra min 5 åring med ,,, :D

så jag tycker du ska stäcka på dig och se att du är just det ordet STARK,
    Tack så mycket :)
Svar på tråden Unga föräldrar