• Noli

Finns det NÅN som har en lika stor 1,5-åring som jag?

Jag är egentligen inte mycket för att jämföra barn, men efter att ha läst ett antal trådar här på FL och synat bekantskapskretsen har jag konstaterat att min 1,5-åring är störst av alla i den åldern. Han har alltid varit stor, men vi börjar nu fundera på om vi behöver oroa oss för hans vikt då han inte verkar "springa av sig" något hull överhuvudtaget.

På 1,5-års kontrollen var han 88cm lång och vägde strax över 15kg. Han är nu 20 månader och har storlek 98/104 i kläder. Finns det någon med en lika stor 1,5-åring?

• Svar på tråden Finns det NÅN som har en lika stor 1,5-åring som jag?
  • ingrid79

Min son vägde nästan 13 kg på ettårskontrollen. På 4-årskontrollen nästan 23. Nu är han fem år och väger fortfarande 23 kg men har blivit sååå lång. Han är nog lång som en 6,7-åring. Men andra ord, det tog ett tag för min grabb att "plana ut". :) På bvc har de dock aldrig varit "oroade" och inte vi heller.

Min dotter är nu 8 månader och väger redan 10kg... Mycket gosiga veck, men ganska tungt att bära:)

• FinastE2010

Min son var vid 14 mån ca 80 cm lång (har jag för mig) och vägde 12,7 kg så jag skulle inte bli särskilt förvånad om han hann komma upp till 15 kg på 18 mån kontrollen. Har också funderat lite över vikten, men å andra sidan var han också stor när han föddes och han är en väldgt matglad kille. Sen har han börjat gå omkring lite för bara en mån sen, så kanske springer han av sig hullet. Men han har vikten ganska så jämt fördelat och se met ut som en stadig poke. ;)

Han följer sin kurva på bvc och det är huvudsaken. Hur följer din kille sin kurva? Min son har för övrigt nu vid 15 mån 92 i kläder, kan ha 86 i bodys men det är på ränsen i vissa fall, beror på storlekarna hur små o stora dom är i affärerna.

• FinastE2010
    wedding2009 skrev 2011-03-23 20:03:22 följande:
    Vår kille är 16 månader och väger 15,2kg/86 cm...När han föddes var han 3,8/50...väldigt genomsnittlig, med andra ord. Men under första två månaderna i livet "stack" kurvorna, och då framförallt vikten...vid 6 veckor vägde han 6,2 och vid 3 månader 8,3...vi har hela tiden av alla i omgivningen fått kommentarer om att han är så stor, mullig, osv...dock har jag helammat till 5 månader, och han har hela tiden ätit (och äter fortfarande) bra mat och normala portioner. Dock fortfarande väldigt matglad och äter allt utan knussel! Vi har bollat lite med bvc, mest för att alla runtomkring kommenterar så mycket, men de är inte oroliga alls, utan har hela tiden varit snarare positiva till att han följer sin kurva, trots att den ligger i överkant på pappret! Nu är han en väldigt aktiv kille, och längden har stuckit sedan förra kontrollen. Jag är inte ett dugg orolig, utan tycker han är rund och go och superfin! han har precis i dagarna haft feber för första gången i sitt liv, och har överhuvudtaget inte varit snorig sedan han föddes (vår bvc-sköterska flaggade redan tidigt för att de sett att "större småbarn" generellt både står emot infektioner bättre och klarar av dem bättre när de väl drabbas...)...och nu under ett par dagars svårigheter att äta på grund av febern så behöver man ju inte oroa sig lika mycket som om det varit omvänt med vikt och längd.
      Det vi kommer göra är dock att hålla lite extra koll på såväl kurvor som intag, och sedan hålla hårt på gott vid speciella tillfällen, osv. Men de flesta barn planar ju, oavsett om de ligger över eller under kurvan i tidig ålder.
    Håller med dig om att det är skönt att slippa oroa sig så mycket om de t.ex. blir magsjuka. Sonen fick vinterkräksjukan och var jättesjuk och ville inte äta och tappade 0,5 - 1 kg i vikt rätt snabbt och då är man glad att det finns lite att ta av! Hade han varit jätte tunn av sig hae jag ju varit jätte orolig, så det var skönt att slippa oroa sig för den biten och bara se till att han fick i sig tillräckligt med vätska.
  • 3 barns mamma84

Sonen var 2 år och vägde 20 kg och var 96cm han är stor pojk sen redan han föddes han var då 5810g och 62cm

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ mamma84.bloggagratis.se/
  • Makaroner

Nu är mina killar lite äldre, men min äldsta som fyller 10 imorgon är 153 cm lång och väger 50 kg, 41 i skor, min 6,5-åring är 135,5 cm lång och väger 30 kg, 37 i skor. Båda två är väldigt tunga och långa. Så du är inte ensam.

*RUN Forrest! RUN!*
  • Makaroner

Skickade iväg för tidigt. Min äldsta har varit "för tung" hela tiden, men nu har han stannat i vikten och har vägt 50 kg i ett halvår och växer på längden bara. Gör ingen stor sak av att din son är stor, han kommer att växa i sin egen takt.

*RUN Forrest! RUN!*
  • Makka Pakka

Sonen är en stor 3-åring, lika stor som 4-åringar, ibland även vissa 5-åringar.. men det är inte så konstig med en pappa på 1,93 m

Vi ska snart till BVC för kontroll så jag vet inte vad han väger.. gissar på strax över 17 kg. Och han är nog 105 cm lång.

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • brummagumman

Har också en stor kille! Vid 18 månader vägde han drygt 14kg och va 88cm lång. När han föddes var han väldigt vanlig med sina 50 cm och 3,6 kg men sen gick det fort! Passerade 10 kg när han var fem månader :)

• Trollmamma till 4

Mina tjejer vägde 14200 gram och var 86 långa när den var 1½ år stl 98 och sågs då som stora men dem vägde 2700 gram och var 48 cm när dem föddes..

Nu är dem 8 år och är 138 cm och väger 37 kg..
    Alla påpekar att dem är så långa för sin ålder..

Stl 146/152 i kläder

Mamma till 4
  • Smilla75

Oj, oj min skrutt på 17 månader väger inte ens 10 kg....och kort är han också, vi vågar inte ens gå till BVC och kolla.

• 123Jorulf

Har en son som vägde 12,2 när han var 6 mån. 16 som ettåring. Han är nu 2,5 år och väger 20,9 och är 98 lång. Han föddes 53 lång och 3,9 kg. Det jobbigaste har varit kläderna. Stl 98 som ettåring. Nu är det 110-116 som gäller.

• vampyria2

Min äldsta dotter var exakt lika lång som din grabb när hon var 18 månader, hon vägde lite mindre bara 13 kg men hon har alltid varit lång och smal

I dag är hon 21 år och är 170 cm och väger 47 kg, så hon blev inte så jätte lång som vi trodde att hon skulle bli, som tur är för det är ju inte så jätte kul att vara jätte lång som tjej  

• Månsten
    Noli skrev 2011-03-13 07:39:45 följande:
    Jag är egentligen inte mycket för att jämföra barn, men efter att ha läst ett antal trådar här på FL och synat bekantskapskretsen har jag konstaterat att min 1,5-åring är störst av alla i den åldern. Han har alltid varit stor, men vi börjar nu fundera på om vi behöver oroa oss för hans vikt då han inte verkar "springa av sig" något hull överhuvudtaget.

På 1,5-års kontrollen var han 88cm lång och vägde strax över 15kg. Han är nu 20 månader och har storlek 98/104 i kläder. Finns det någon med en lika stor 1,5-åring?

Tycker inte du behöver vara orolig. Vid 1.5 årskontrollen vägde min son 14kg och var 89 lång. vi kör 98 på kläder med. Han följer sin egen kurva jätte bra. Vi är långa så han blir det med men han är absolut inte överviktig. 
      Han är lika stor som 3-4 åringarna på sin förskola. Han föddes 4 veckor för tidigt men de har han tagit igen.

Har BVC sagt att han är överviktig? De säger till i så fall om de skulle vara så annars tycker jag du ska höra med dem om du är orolig. 
  • MaNiMi
    jennie88 skrev 2011-03-27 21:53:18 följande:
    Har också en stor kille. Nu 14 månader. På ett-årskontrollen vägde han 13,8 kg och var 82 cm lång. Vet att han vuxit på längden tills nu iaf, känns tyngre gör han också.

Den enda nackdelen med stora barn är att dom förväntas kunna så mycket mer än vad dom kan. Oj kan  inte han sitta, krypa, gå än?? har man ju fått höra.. Plus att de är tunga att bära på när de ännu inte lärt sig gå ;) 
    Oj vad jag känner igen det där! Min äldste hade ungefär samma längd och vikt vid året och var lång och stor från start, när han var 6 månader var han lika stor som många 1,5-åringar..och tex på Öppna Förskolan så undrade ju dem som aldrig träffat oss förut varför han inte gick och pratade( nu var han tidig med sånt också men han såg ju så mkt äldre ut) ..och varför jag fortfarande ammade helt och hållet..
    Däremot hade han pyttesmå fötter i förhållande till sin storlek...så funderade ett tag på hur han skulle kunna gå på dem..men det löste sig det också ..numera har han 45-46 i skor och är nästan 1.90 lång..
    Jag är 1.60 och pappan var kanske 1.70 och med storlek 40-41 i skor..

• Månsten
    Smilla75 skrev 2011-07-08 09:48:35 följande:
    Oj, oj min skrutt på 17 månader väger inte ens 10 kg....och kort är han också, vi vågar inte ens gå till BVC och kolla.

Klar du ska gå till BVC och kolla!!
  • 2010mamma2010
    vampyria2 skrev 2013-09-16 00:07:02 följande:
    Min äldsta dotter var exakt lika lång som din grabb när hon var 18 månader, hon vägde lite mindre bara 13 kg men hon har alltid varit lång och smal

I dag är hon 21 år och är 170 cm och väger 47 kg, så hon blev inte så jätte lång som vi trodde att hon skulle bli, som tur är för det är ju inte så jätte kul att vara jätte lång som tjej  
    Hej fördom. Varför skulle det inte vara så jättekul att vara lång som tjej? Jag är över 180 och tycker det är jättekul.
Svar på tråden Finns det NÅN som har en lika stor 1,5-åring som jag?