• LyckligMamma89

sondmatniing

Hej, min dotter föddes den 1 mars i vecka 34+2.
    Hon va för svag för att suga på bröstet så vi sondmatar henne.

Jag hittar inte så mycket om sondmatnning så skulle vilja veta lite mer om er som fick sondmata era nyfödda.
    Tips eller bara prata..
    Jag själv tycker det är jätte jobbigt med att mata på detta sättet. man får ingen vila alls, det tar så långt tid och nätterna är värst. Min sambo och jag turas om så vi får sova och vila ut. men ändå..

Hur länge fick ni sondmata era barn och har ni någongång missat ett mål?
    Jag har faktis missat ett mål som jag försökte ta igen idag.. jag va för trött när klockan ringde mitt i natten och råkade somnade om.. Min dotter väckte mej en timme senare så jag gav henne mat då.. Jag ammar henne och hon får endast bröstmjölk via sonden.. och detta med uppskattningen om hur mycket man tror bebisen har ammat är så jätte svårt..
     vet inte vad jag ska skriva mer.. ville bara skriva av mej lite..

• Svar på tråden sondmatniing
  • Cocco

Vi sondade i ca 4 veckor. Men om du ammar så ska man ju backa lite på sonden hela tiden.  När man bara sondar till 10-15ml /mål kan man testa att ta bort sonden helt och låta barnet amma fritt. Då är det normalt att viktuppgången avtar lite till en början men det brukar rätta till sig självt rätt snart.
    Har ni hemsjukvård? Annars ring till neo och fråga lite. De har ju öppet dygnet runt så det är bara att ringa när man känner att man behöver prata.
    När jag sondade bara 10ml eller så brukade jag sonda det på ca 10min.
    På nätterna sondade jag och ammade samtidigt ca 15 min totalt/gång.
    Hemma fick min man gå upp och värma bröstmjölk eller så pumpade jag andra bröstet och tog direkt från pumpflaskan till sonden.
    Måltiderna med min stora tog faktiskt längre tid för han ammade gärna 45min/gång.

• LyckligMamma89

Vi är ju hemma på hemsjukvård och ska dit idag så ska jag prata med dom. Jag ringde och sa att jag missat ett mål och försökte ta igen det. Men då sa dom att om jag skulle missat igen vilket jag helst inte ska göra så skulle jag  vänta tills nästa mål och ge henne lite extra. Tex att både sonda och låta henne amma utan att dra av på sonden.
     Hon äter var 3 timme  mellan 45-50 ml. Jag brukar väcka henne 30 min innan.. byta blöja och amma henne och sen ska jag uppskatta ungefär hur mycket jag tror att hon har sugit. är dte tex 10 - 15 ml som hon brukar ha så drar jag av det hon ska ha till sonden.. Tex 50ml - 15ml = 35 ml och dte är de jag ger henne via sonden efter amningen..
    Dom har inte sagt att hon har magproblem.. Hon kräks inte alls.. kan hända att dte komemr lite mat i samband med rapningen.. men det är väldigt sällan..

Min sambo hjälper till.. så nu försöker vi göra att han tar ett mål och jag ett.. eller att om jag får sova hela kvällen så jag jag vara vaken på natten.. Men nu är jag så sjuk.. både hosta och feber så jag sover mer än vanligt...  ca 1-3 timmar på förmiddag, eftermiddag och kvällen.. sen är jag vaken hela natten. Men så länge jag ammar henne så skulle hon inte ta skada av min förkylning,,

• LyckligMamma89

Kan tilllägga att hon gärna suger på  bröstet nästan hela natten.. på dagen suger hon oxå men inte lika mycket som på natten.. På natten suger hon väldigt hårt och jag kan höra hur hon sväljer.. så jag misstänker att hon får i sig väldigt mycket på natten..

• Kazeer

Vårt första barn sondmatades i fem-sex dygn (född vecka 36+3) och vårt andra barn sondmatades i en månad (född vecka 35+3).

Jag minns det som väldigt jobbigt att amningsträna, sondmata och pumpa var tredje timme dygnet runt. Missat att ge ett mål, har jag inte gjort men däremot så hände det att jag hoppade över att pumpa någon gång mitt i natten. Men det märktes direkt på mjölkproduktionen, som gick ner, så efter att ha slarvat en eller två gånger, såg jag till att pumpa var tredje timme.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Adni

Att sondmata så där ofta dygnet runt är jättejobbigt, jag vet! E hade nässond i 1 år innan hon fick sin knapp. Vi sov över många mål under E:s första år trots flera larm, för vi var sååå trötta. Vi försökte kompensera så gott det gick i efterhand så hon fick i sig sina ml, men hon var/är ett kräkbarn så det var inte så lätt. Prata med dem på sjukhuset och hör hur de tycker att ni ska göra. Om hon ändå går upp bra i vikt så kanske ett mål inte är hela världen, speciellt inte om det går att ge henne lite extra målet efter.

Jag tycker också att ni ska fråga om hur lång tid matningen ska ta. Jag vet ju inte riktigt vad det är för problem erat barn har, men i vanligaste fallet så ska en måltid ta ca 20 minuter (även efter att man gått upp i matmängd). Sedan kan det hända att andra kräver längre matningstider. I vårat fall så har E inget tålamod för långa matningar så det går på bara några minuter.Men hon är å andra sidan över 3 år nu!

• Niiskuneiti

Jättebra att ni åkt in idag och fått träffa läkare/annan sjukvårdspersonal.

Undrar dock varför du väcker henne 30 min innan? Då får hon ju inte sova ordentigt mellan gångerna..?

• LyckligMamma89

Nu har jag varit på återbesöket.. dom hade missat att berätta till mej att måltiden ska ta mellan 20- 30 min och inte mer.. så nu känns det bättre.. känner redan att det går så fort att sondmata och man får så mycket tid över till annat.. Har en dotter på 1,5 år som oxå behöver mej så nu kan jag och sambon spendera mer tid till henne..

Anledningen till att jag väcker henne 30 min innan.. (Ibland väcker jag henne 10 min innan.. Allt beror på hur trött hon verkar vara.. ) är att jag ska amma ca 20 min innan hon ska matas via sonden.. Och eftersom hon är starkare idag och mycket piggare än hon va när hon föddes så suger hon gärna jätte länge innan hon är belåten..

Idag köpte vi en nappflaska till henne av märket Mam då barnskötaren rekomenderade de.. Vi skulle ha den hemma ifall vi va sugna på och se hur mycket hon suger själv.. och vi testade idag och jag blev förvånad hon drack hela 35 ml ifrån flaskan.. resten av maten fick hon via sond.. Vi skulle inte använda nappflaskan ofta för att hon ska först och främst lära sig att suga ifrån bröstet.. så nu ska jag lägga ifrån mej nappflaskan och kanske testa igen i slutet av veckan och se ifall hon tar lika mycket...

• Katarina76
    LyckligMamma89 skrev 2011-03-14 21:00:27 följande:
    Nu har jag varit på återbesöket.. dom hade missat att berätta till mej att måltiden ska ta mellan 20- 30 min och inte mer.. så nu känns det bättre.. känner redan att det går så fort att sondmata och man får så mycket tid över till annat.. Har en dotter på 1,5 år som oxå behöver mej så nu kan jag och sambon spendera mer tid till henne..

Anledningen till att jag väcker henne 30 min innan.. (Ibland väcker jag henne 10 min innan.. Allt beror på hur trött hon verkar vara.. ) är att jag ska amma ca 20 min innan hon ska matas via sonden.. Och eftersom hon är starkare idag och mycket piggare än hon va när hon föddes så suger hon gärna jätte länge innan hon är belåten..

Idag köpte vi en nappflaska till henne av märket Mam då barnskötaren rekomenderade de.. Vi skulle ha den hemma ifall vi va sugna på och se hur mycket hon suger själv.. och vi testade idag och jag blev förvånad hon drack hela 35 ml ifrån flaskan.. resten av maten fick hon via sond.. Vi skulle inte använda nappflaskan ofta för att hon ska först och främst lära sig att suga ifrån bröstet.. så nu ska jag lägga ifrån mej nappflaskan och kanske testa igen i slutet av veckan och se ifall hon tar lika mycket...
    Precis som du säger kan det vara bättre att sonda ett tag till istället för att flaskmata. Vår dotter blev flasklat efter en månad eftersom vi inte hade med sonden hem efter utskrivning. Fortsätt pumpa parallellt så att du håller uppe produktionen. Inte är det lätt eller roligt, men om ni får till en fungerande amning så sparar du massor av tid sedan. Det låter som att ni är på god väg!
  • Niiskuneiti

Vad skönt att det känns bättre! :) Ang flaska är barn klart olika, men jag delar bara med mig av vår erfarenhet - mam-flaskan var hemsk då vår flicka fick i sig luft och fick ont i magen. Skulle avråda från den. När vi bytte till dr brown fick vi en ny bebis utan magont! Men som sagt, behöver inte alls vara lika för er.

• LyckligMamma89
    Niiskuneiti skrev 2011-03-15 19:22:43 följande:
    Vad skönt att det känns bättre! :) Ang flaska är barn klart olika, men jag delar bara med mig av vår erfarenhet - mam-flaskan var hemsk då vår flicka fick i sig luft och fick ont i magen. Skulle avråda från den. När vi bytte till dr brown fick vi en ny bebis utan magont! Men som sagt, behöver inte alls vara lika för er.
    Hmm.. Mam flaskan ska ju vara bra när dte gäller luft.. Det har fungerat perfekt till min äldsta flicka som nu är 1,5 år.. hon använder de fortf.. det kanske är olika för olika barn.. jag ba på babyprofsen och bad om en bra flaska för för tidigt född och då sa hon att Mam flaskan va bra.. Vad är dr brown för flaska då? har inte hört om den?
  • Niiskuneiti

Det är sant att det är olika, den kanske funkar jättebra för er. Vi fick också intrycket av att mam skulle vara bra, men den var verkligen värdelös.

Dr Brown ska motverka kolik och består av flera delar, den ventilerar på nåt vis, man märker direkt att hon inte får i sig luft som med mamen. Skillnaden blev så stor att vi blev chockade. Den finns också på babyproffsen, flera olika modeller.

Men om mam funkar för er finns det ju ingen anledning att byta.

Svar på tråden sondmatniing