• DizNick

Häst människor i Älmhult med omnejd!

Nu vill jag veta hur det är att ha häst och bo i älmhult. Pga ett jobberbjudande så ser vi över möjligheten att ev flytta dit. Och kommer då köpa gård. Med 4-6 boxar.

Vad betalar ni i stallhyra och vad ingår?
    Vad vill ni ska ingå?
    Hur långt till stallet tycker ni är ok att ha?

Berätta allt!!! 

• Svar på tråden Häst människor i Älmhult med omnejd!
  • nilam83

Hej du!!!

Här har du en Älmhultsbo som rider.  =) Jag personligen skulle gärna ha en stallplats som erbjuder fodringar och in och utsläpp. Stallet får inte vara för långt bort, 1 mil är max, men det måste finnas möjligheter att kunna rida där hästen är uppstallad (paddock) Ridskolan har ju två fina ridhus som man kan köra till på hösten/vintern. Men då vill man ju inte har för långt dit heller.

Svårt att säga vad man är beredd att ge. Det beror lite på stallets standard, hagarna mm..

Det finns ju en del här i Älmhult som hyr ut stallplatser och vid ridskolan finns ett privatstall som man kan hyra in sig i. Kolla gärna in klubbens deras hemsida på www.alirk.se  (lite gratisreklam.. haha)

Lycka till och välkommen till Älmhult om ni nu bestämmer er för att flytta hit =)

• DizNick

Jo in/utsläpp, fodringar, varmvatten, uppvärmd sadelkammare, spolpilta, belyst paddock med hinderpark. Möjlighet att köpa foder, täckerbyten och mockning är en självklarthet! Alltså ett stall där allt ingår. Kommer även totalrenovera ev stall. Blir tegelväggar och annat mys;) Hög standard alltså. Bygger jag eget så vet jag precis vad jag vill ha. Och fina stora hagar med bra staket. Har haft eget stall innan och man vinner inget på att snåla med basen!

Har redan kika på älmhults sida, men där får man ju inte ut så mycket hehe.

• nilam83

Låter som om det kommer at bli ett toppenstall.. Vem vet.. Jag kanske söker plats när det är dax för mig att köpa häst =)

Nej kan ju hålla med om att hemsidan inte säger så mycket. Men hittade priser på boxplats i privatstallet. 

Det kostar 900 kr/månad och hyran betalas 10 månader. I detta ingår boxplats, plats i sadelkammare och tillgång till gemensamma utrymmen samt plats i rasthage. Ut-och insläpp samt fodring morgon och middag under vardagar, 10 månader (ej sommartid). Du deltar också i stalljourer för ridskolan, 2 dagar/termin.
    (Deltar man i fler stalljourer är minsta avgiften 600 kr, inga stalljourer i lektionsstallet = 1200 kr/månad)

Vet att en del tycker att det är ganska dyrt att ha hästen där. Fördelen är ju ridhusen. Men ska du ha en servicen så kan jag tänka mig att en del kan vara intresserade.

• DizNick
    nilam83 skrev 2011-03-18 15:30:18 följande:
    Låter som om det kommer at bli ett toppenstall.. Vem vet.. Jag kanske söker plats när det är dax för mig att köpa häst =)

Nej kan ju hålla med om att hemsidan inte säger så mycket. Men hittade priser på boxplats i privatstallet. 

Det kostar 900 kr/månad och hyran betalas 10 månader. I detta ingår boxplats, plats i sadelkammare och tillgång till gemensamma utrymmen samt plats i rasthage. Ut-och insläpp samt fodring morgon och middag under vardagar, 10 månader (ej sommartid). Du deltar också i stalljourer för ridskolan, 2 dagar/termin.
    (Deltar man i fler stalljourer är minsta avgiften 600 kr, inga stalljourer i lektionsstallet = 1200 kr/månad)

Vet att en del tycker att det är ganska dyrt att ha hästen där. Fördelen är ju ridhusen. Men ska du ha en servicen så kan jag tänka mig att en del kan vara intresserade.
    Ja jag hade mest tänkt att allt skulle ingå. Dvs du kommer bara dit och rider och ev mockar åt din häst, mat och strö och allt ingår. Men blir ju en hyra runt 2000kr om det ska gå runt då;) Men som sagt beror ju på vad det är för häst som står där! En ponny äter ju inte lika mycket som ett halvblod i träning;)
  • nilam83

Nej det e ju klart.. men jag tycker att det låter som en rimlig summa.. Det är ju mycket som ingår i de pengarna. Hoppas nu att ni hittar ert drömställe.

• DizNick
    nilam83 skrev 2011-03-18 22:12:21 följande:
    Nej det e ju klart.. men jag tycker att det låter som en rimlig summa.. Det är ju mycket som ingår i de pengarna. Hoppas nu att ni hittar ert drömställe.
    Ja vi får se! Hade hittat 2 gårdan ca 5 km från Älmhult. Men tyvärr var budgivningen redan igång/avslutade på dem. Så vi får se vad tiden lider! Har en ev gård på g där vi bor nu (6 mil fr Älmhult).

Men man vet aldrig! 
Svar på tråden Häst människor i Älmhult med omnejd!