• gnuttenn

Ni som fick ert första barn prematur men inte andra! Se hit!!

Ni som födde ert första barn prematur och vaginalt och sedan fått barn igen fast då gått hela tiden, gjorde det ondare att föda ut ett större barn? Är gravid nu och min dotter föddes i vecka 33+2 och undrar om det skulle göra ondare att föda ett barn när det är fullgånget.. Så vad har ni för erfarneheter, vill ni dela med er??  :)

Inlägget kanske inte blev så jätte bra formulerat, men är sjukt trött och orkar inte anstränga mig! :

• Svar på tråden Ni som fick ert första barn prematur men inte andra! Se hit!!
  • PearlA

Min första grabb var 5,5v för tidig... det tog runt 14h på sjukhuset, då var jag redan öppen 4cm när jag kom in.
    Han vägde 2,4kg. Jag hade epidral som smärtstillande.

Minsta grabben kom exakt på BF, vägde 3,4kg. Det tog 10min, var helt öppen när jag kom in, och började eg. inte få ont förns vi satt i bilen påväg dit. Ingen bedövning me honom.

Alltså, 2an som vägde ett kg mer var såååå mycket smärtfriare än första :)   fast man kanske töjdes lr nått under 1a ;)

• gnuttenn
    PearlA skrev 2011-03-09 22:04:57 följande:
    Min första grabb var 5,5v för tidig... det tog runt 14h på sjukhuset, då var jag redan öppen 4cm när jag kom in.
    Han vägde 2,4kg. Jag hade epidral som smärtstillande.

Minsta grabben kom exakt på BF, vägde 3,4kg. Det tog 10min, var helt öppen när jag kom in, och började eg. inte få ont förns vi satt i bilen påväg dit. Ingen bedövning me honom.

Alltså, 2an som vägde ett kg mer var såååå mycket smärtfriare än första :)   fast man kanske töjdes lr nått under 1a ;)
    Får hoppas att det blir så med mig också, om jag går hela tiden som jag hoppas på! :)
  • mammaNena

första föddes i v 32+5, vägde 1785. tog endast 2 timmar, men jag låg redan inne pga vattenavgång 5 dagar innan. Blev klippt och hon blev utdragen med sugklocka. Klippet va nog det värsta av allt, bara tanken av att bli det. sen läkte det inte som det skulle.

nästa föddes med igångsättning i v 38+0. vägde 3210. Tog 4½ timme från att de tog hål på hinnorna. Han kom i vidöppen hjässbjudning, så han tog ca 45 minuter att krysta ut. fick sy 5 ynka små stygn utan krångel!
    Men där va absolut vägen fram till krystningen en plåga!

• gnuttenn
    mammaNena skrev 2011-03-09 22:18:17 följande:
    första föddes i v 32+5, vägde 1785. tog endast 2 timmar, men jag låg redan inne pga vattenavgång 5 dagar innan. Blev klippt och hon blev utdragen med sugklocka. Klippet va nog det värsta av allt, bara tanken av att bli det. sen läkte det inte som det skulle.

nästa föddes med igångsättning i v 38+0. vägde 3210. Tog 4½ timme från att de tog hål på hinnorna. Han kom i vidöppen hjässbjudning, så han tog ca 45 minuter att krysta ut. fick sy 5 ynka små stygn utan krångel!
    Men där va absolut vägen fram till krystningen en plåga!
    Härligt att nr 2 gick bättre då.. Oron börjar släppa lite nu.. tack för era svar!!
    Öppningskedet tyckte jag inte alls va jobbigt, utan att krystvärkarna va det värsta.. Hade kryst värkar i 6 minuter innan dottern va ute, fast det gjorde så ont, jag va knappt i medvetande under den tiden heller..
    =)
  • mammasgullar

Vad jag fick höra när jag låg inne på förlossningen, eller om det var Neonatalen, eller kanske till och med på efterkontrollen, så fick jag höra att det ska vara jobbigare/svårare att föda ut ett prematurt barn, då kroppen inte egentligen är redo att föda ut barnet, och att man därför får sköta jobbet själv.

Föder man i "rätt tid" hjälper kroppen till att trycka ut barnet, och man behöver själv alltså inte krysta lika mycket.

Men sen vet jag ju inte hur mycket sanning det ligger i det hela, plus att varje person är ju oliika.
    Men hoppas på att ett fullgånget barn ska vara lättare, för då måste nästa 'flyga ut' då jag tycker förlossningen var relativt enkel, jämfört med vad jag hade förväntat mig.

• gnuttenn
    mammasgullar skrev 2011-05-05 10:57:51 följande:
    Vad jag fick höra när jag låg inne på förlossningen, eller om det var Neonatalen, eller kanske till och med på efterkontrollen, så fick jag höra att det ska vara jobbigare/svårare att föda ut ett prematurt barn, då kroppen inte egentligen är redo att föda ut barnet, och att man därför får sköta jobbet själv.

Föder man i "rätt tid" hjälper kroppen till att trycka ut barnet, och man behöver själv alltså inte krysta lika mycket.

Men sen vet jag ju inte hur mycket sanning det ligger i det hela, plus att varje person är ju oliika.
    Men hoppas på att ett fullgånget barn ska vara lättare, för då måste nästa 'flyga ut' då jag tycker förlossningen var relativt enkel, jämfört med vad jag hade förväntat mig.
    jag upplevde också att förlossningen var väldigt enkel, och jag hade bara kryst verkar i 5 minuter sen så var hon ute... Kan det bli lättare än så? :) hehe, fast det är ju bara vänta och se.. :)
  • mammasgullar
    gnuttenn skrev 2011-05-05 11:00:17 följande:
    jag upplevde också att förlossningen var väldigt enkel, och jag hade bara kryst verkar i 5 minuter sen så var hon ute... Kan det bli lättare än så? :) hehe, fast det är ju bara vänta och se.. :)
    Jag hade också en snabb förlossning, och visst gjorde det ont, men det gick över fort, hade ingen smärtlindring och bad om lustgas sista krysten, ( och då var det ju redan försent, för då var det näst intill klart!)
Svar på tråden Ni som fick ert första barn prematur men inte andra! Se hit!!