• Längtandsfull

Kan man ha färdigblandad ersättning i kylen?

När jag märker att dottern är påväg att vakna och jag vet att inom en viss tid kommer hon vilja äta.   Kan jag blanda till kall ersättning då och ställa i kylen och sen bara värma i micro när det är dags för mat?

Hur länge kan ersättningen stå i kylen isåfall??

När hon vaknar till riktigt och är hungrig så skall det vara mat direkt enligt henne =) Hon väntar inte..

• Svar på tråden Kan man ha färdigblandad ersättning i kylen?
  • goatess82

Någon timme tror jag man kan ha ouppvärmd ersättning, annars häller du i vattnet i flaskan och doserar pulvret i nått smidigt och häller bara snabbt ihop det när hon vaknar.

• titti1

nån timme bara?`jag har alltid haft 1-2 färdigblandande flaskor i kylen, likaså me välling nu, inget av mina 7 barn har fått några men el skador pga det.

• pamilya

Vi hade färdigblandad i kylen för nattmaten. Visst står att man inte ska göra så men om man täcker behållaren ordentligt då funkar det.
    Vi fick det rådet av en släkting som jobbar på en barnavdelning på sjukhuset. Där gjorde dom så.

• Längtandsfull
    goatess82 skrev 2011-03-09 13:18:15 följande:
    Någon timme tror jag man kan ha ouppvärmd ersättning, annars häller du i vattnet i flaskan och doserar pulvret i nått smidigt och häller bara snabbt ihop det när hon vaknar.
    Så gör vi idag men det hade varit skönt att ha allt klart.. Utom uppvärmningen då..
    Ogillar när hon ligger och skriker så =)
    titti1 skrev 2011-03-09 13:22:23 följande:
    nån timme bara?`jag har alltid haft 1-2 färdigblandande flaskor i kylen, likaså me välling nu, inget av mina 7 barn har fått några men el skador pga det.
    Ok så då har du den färdigblandad och klar i kylen så det bara är att värma när larmet startar =)
  • Längtandsfull
    pamilya skrev 2011-03-09 13:25:12 följande:
    Vi hade färdigblandad i kylen för nattmaten. Visst står att man inte ska göra så men om man täcker behållaren ordentligt då funkar det.
    Vi fick det rådet av en släkting som jobbar på en barnavdelning på sjukhuset. Där gjorde dom så.
    Blandar du det i flaskan direkt då eller har du det blandat i något annat och sen när det är dags för matning häller upp rätt mängd i flaskan och värmer det?

Hur försluter du för att det skall vara tillräckligt tätt?
  • pamilya

Vi har haft både färdigt i flaskor och en dryckbehållare med lock. Det har funkat för oss.

• Längtandsfull

Ok, tror nog inte att BVC hade tyckt det var något bra men om det funkat för er så borde det ju inte vara några problem.
    Vi har bara en flaska och använder DR,brows så det kostar att köpa på sig.
    Så om det går att ha färdigblandad ersättning i ex saftkanna och bara hälla upp rätt mängd och in i micron när det är dags så är det ju bra.

Hur länge har du ersättningen i kylen?

• Joddan

På BB har de färdigblandad semp i kylen i 6 timmar innan de kastade den... Så det är inga problem. Vi gjorde samma sak på nätterna när vi kom hem från BB. Bara värma i micron sedan. Men blanda pulvret med kallt vatten inte varmt då du förbereder...

• Längtandsfull
    Joddan skrev 2011-03-09 14:30:06 följande:
    På BB har de färdigblandad semp i kylen i 6 timmar innan de kastade den... Så det är inga problem. Vi gjorde samma sak på nätterna när vi kom hem från BB. Bara värma i micron sedan. Men blanda pulvret med kallt vatten inte varmt då du förbereder...
    ok. då borde det ju inte vara några problem med NAN heller.
    Hur förvarar dom det då?

Vi har ju bara en flaska och eftersom att vi använder en dyr modell så känns det inte lockande att köpa på sig fler.
  • Joddan

Vi körde också NAN när vi kom hem, ingen skillnad sa dem. De hade det i en kanna med lock i rostfrittstål om jag inte minns fel... De går att koka så de är helt rena. Kan varit två, en i stål en i plast. Det var mest maken som sprang och hämtade tillägg på BB då jag var sängliggande i en vecka på BB.

• Joddan

Såg att du använder dr Brown. Har din dotter ont i magen? Vi använde MAM ultivent flaskor. De har också bra ventilation så bebis inte sväljer luft. De är billigare än dr. Brown och lättare att rengöra . Men det kanske inte är därför du har den flaskan, men det kan bli jobbigt i längden att bara ha en flaska. Vi hade 5 st i början och nu när vi kastade nästan alla var det runt 25 . Hahaha!

• Mendo

Jag testade o göra så med mina twins....men funkade tyvärr inte alls på ena barnet...fråga mig inte varför, men han fick jätteont i magen - andra tvillingen hade dock inte ont i magen - så det beror väl på hur känsliga de är antar ja...för så fort vi mixade pulvret "direkt" så att säga så gick magontet över.

• Längtandsfull
    Joddan skrev 2011-03-09 17:06:20 följande:
    Såg att du använder dr Brown. Har din dotter ont i magen? Vi använde MAM ultivent flaskor. De har också bra ventilation så bebis inte sväljer luft. De är billigare än dr. Brown och lättare att rengöra . Men det kanske inte är därför du har den flaskan, men det kan bli jobbigt i längden att bara ha en flaska. Vi hade 5 st i början och nu när vi kastade nästan alla var det runt 25 . Hahaha!
    Ok men då borde vi ju kunna ha färdig ersättning i kylen i en kanna och bara hälla upp i flaskan oc värma när det är dags..
    vi hadde mam-flaskan till sonen när han var liten..
    det är för magont men tänkte att dr,browns flaska skulle vara ennu bättre...
    Mendo skrev 2011-03-09 17:14:50 följande:
    Jag testade o göra så med mina twins....men funkade tyvärr inte alls på ena barnet...fråga mig inte varför, men han fick jätteont i magen - andra tvillingen hade dock inte ont i magen - så det beror väl på hur känsliga de är antar ja...för så fort vi mixade pulvret "direkt" så att säga så gick magontet över.
    ok, men vi kan ju testa så får vi se..
  • Höstbebis2010

Rekomendationerna är ju inte att göra så, men det går säkert ändå :) Men tycker du att det tar så mycket längre tid att bara värma vattnet och sen i med pulvret då? Det tar ju ändå lika lång tid i micron att värma oavsett om du har vatten eller färdigblandad ersättning och att hälla i pulvret tycker iaf jag inte tar många sekunder extra. Men det gäller ju att hitta det man själv tycker är smidigast.

• Längtandsfull
    Höstbebis2010 skrev 2011-03-09 17:54:21 följande:
    Rekomendationerna är ju inte att göra så, men det går säkert ändå :) Men tycker du att det tar så mycket längre tid att bara värma vattnet och sen i med pulvret då? Det tar ju ändå lika lång tid i micron att värma oavsett om du har vatten eller färdigblandad ersättning och att hälla i pulvret tycker iaf jag inte tar många sekunder extra. Men det gäller ju att hitta det man själv tycker är smidigast.
    Tycker det verkar smidigare att ha det klart för värmning. Iallafall nattetid.
    När jag går upp för att göra mat så är jag jätte trött så då hade det varit skönt om det mesta var klart.
  • Pumpis

Mitt tips, så här gör jag. ( Har en 4 månaders bebbe och en 4 åring som sover i rummet bredvid så jag vill verkligen inte att bebban ska gallskrika så storasyster vaknar i rummet bredvid..)
    När jag ska gå o lägga mej så tar jag med mej  min lilla bricka, på den har jag termosen med rätt temperatur ( den håller sej hela natten !)  doseraren med pulver i, 3 nappflaskor. 
    Sen har jag en nattlampa på så jag kan se vad jag gör mitt i natten . VÄLDIGT smidigt kan jag säga, innan maken kom på denna ide var det bara att springa som en tok till köket innan lillan började skrika.
    SÅ testa det, jag tycker det är ett superbra sätt i allafall!!

• Labolina3
    Längtandsfull skrev 2011-03-09 19:35:11 följande:
    Så gör jag när det är min natt att ge =) men tyvärr har vi bara 1 flaska eftersom att dom kostar närmare 100kr st.
    så vi måste ner och diska efter maten.
    kör ni varannan natt?
Svar på tråden Kan man ha färdigblandad ersättning i kylen?