• annah01

Tips på hur man får bebis att ta flaska/pipmugg!

jag börjar få smått panik då min 6,5 månaders bebis totalvägrar flaska och pipmugg. Hon är stor och rejäl och behöver mkt för att hålla sig mätt. Helammat sedan födsel och har så smått börjat med gröt och puréer. Funkar ok även om jag hade önskat hon åt lite mera. Ammar fortfarande nattetid och en del dagtid då bvc rådde mig det tills det blir lite stabilare med maten. Hon tar inte vanlig napp.

Men hade varit super att få henne ta flaska. Skedmata välling funkar något men det orkar man ju inte i längden. Försökt med vatten, barndryck, alla tetravällingar jag hittat samt pulvervällingar de som finns, majsvälling, t o m saft ( hemskt jag vet men bara för att försöka locka med välling) , urpumpad mjölk, ersättning samt 4-5 olika flaskor och nappar. även pipmugg. Hon biter i flaskan och vänder bort huvudet om man försöker lägga ner henne och mata. 

Bvc gav rådet att klämma ihop kinderna men det funkar föga, försökt få nappen uppåt gommen utan resultat. Testat när hon är jättehungrig utan framgång.

Har jag glömt något sätt? Ngn flaska? Testat tommie tippie, vanlig eska, anatomisk napp, vanlig napp, dr browns, avent, mam, kanske annan strl på naphål?

Jag vet alla tar inte flaska eller välling och det är ju inte nödvändigt men hon gillar välling men inte flaskan och hur ska hon få i sig drickbart om inte pipmugg eller flaska funkar. Snälla tips och råd något har jag väl glömt testa eller tillsätta som kan locka henne.  

Min 3,5 åring tog flaska direkt och har älskat välling så jag är så förvånad att skillnaden kan vara så stor.  

ALLA TIPS TAGES TACKSAMT EMOT!!!! 

• Svar på tråden Tips på hur man får bebis att ta flaska/pipmugg!
  • t0va

Nu har min tagit flaska från de första dagarna men vi har bytt nappflaskan mot en träningsmugg, är som en pipmugg fast med mjuk pip. Den har han haft som leksak och legat och tuggat på och stoppat i munnen precis som alla andra leksaker just nu. Har ni testat något sådant? 

Med pipmugg som har hård pip så biter han bara och fattar inte vad han ska göra, men  med mjuk pip så går det bättre. 

http://www.littlekidscorner.se/sv/product/1636/Drickpipsmugg-NUK-BPA-Fri-Blandade-farger Den har vi, är spillfri och då kanske ni kan hälla i någon välling som hon gillar och låta henne ligga och leka med den. Vi köpte den med latexpip men den var stenhård att få ut något ifrån, men den i silicon kan man dricka välling ur. 

Kanske kan hon få leka med andra flaskor också och få komma på hur man gör själv, när det inte är någon "måste äta"-press.  

• kevlarsjäl1

Min dotter började ta flaska nu vid 7 månaders ålder, då hade vi testat alla möjliga olika flaskor, nappar, pipmuggar. bröstmjölk i flaskan, ersättning, ge henne i sömnen..  Det som till slut gjorde att det fungerade (tror jag, om det inte var så att hon bara bestämde sig för att ta den helt plötsligt..;) var att jag blandade i lite vaniljsocker i ersättningen och gav henne lite av det på sked, och det gillade hon. Efter det erbjöd jag henne flaskan igen och då drack hon kanske 30 ml utan att trilska. Senare på kvällen erbjöd jag flaskan igen när hon var riktigt hungrig (ersättning utan vaniljsocker) och då gick det bra! Trodde inte mina ögon :) 

Lilla E 100809
  • annah01

ska testa det med vaniljsocker för det ä'r nog det enda jag har kvar att testa tack för tipset.....

Svar på tråden Tips på hur man får bebis att ta flaska/pipmugg!