• Lykka

Varför har vissa av er kvinnor som lever med en man som har barn sedan innan sådant problem med att det faktiskt finns en mamma till barnen med i bilden?

Det går ju liksom inte att ändra på att det finns en mamma och en pappa till barnet. Självklart ska man respektera och acceptera varandra för att det ska fungera för alla inblandade parter men att försöka utesluta barnens mamma och nästan låtsas som om hon inte finns är väl knappast ett sunt beteende, eller?
    Jag har både varit "bonusmamma" och nu är det jag som lever med en kille som fått ta rollen som "bonuspappa" så jag har liksom insyn från båda sidor. För att inte tala om att jag själv är uppvuxen med både "bonuspappa" och "bonusmamma" men aldrig har jag varit med om det beteendet eller sättet att resonera som existerar här inne på FL. Om man har så svårt att leva med andras barn eller att acceptera att ens partner har haft ett förhållande innan där det har kommit barn till världen, varför väljer man då att leva så?

• Svar på tråden Varför har vissa av er kvinnor som lever med en man som har barn sedan innan sådant problem med att det faktiskt finns en mamma till barnen med i bilden?
  • gwendelyn
    ius lexis skrev 2011-04-15 09:03:51 följande:
    Jag accepterar fullt att barnen har föräldrar. Jag VILL att de ska vara det. Jag vill INTE vara det. Jag har en skitbra relation till barnen ändå.
    Däremot tycker jag att det är jättetråkigt hur barnens mamma spelar ut sina barn och trasar sönder min sambo. Jag skriver inte detta för att jag egentligen inte tycker att hon ska få finnas. Jag skriver för att det ÄR så!!
    Hon vill inte sina barns bästa.
    EX. för några månader sedan var barnen nedstämda, och drog sig undan i slutet av veckan när jag myste/natta  en av dem så kom det fram när han frågade om jag inte tycker om dem, att deras mamma och mormor sagt att jag inte älskade dem och egentligen inte vill ha dem där. Jag har fått tillbringa flera månader att få till det bra efter de orden från dem och barnen har fått bära på känslor de inte alls behöver.
    mammans senaste var väl att det är äckligt att pussa på mej eftersom jag inte är förälder osv.... ( nej, jag har iinte rabies eller vårtor eller ser otäck ut.

Detta kan lixom komlicera situationer.... det kanske inte alltid är så att det är bonusmammorna som inte accepterar barn eller ex, det kan vara så att hon inte accepteras som en del i familjen.
    Håller med! Sånn sist har/är jag i.. Barnets mamma har haft väldigt svårt att acceptera mig, även barnets farmor, dom har snackat skit om mig inför barnet.. vilket har lett till att barnet har lärt sig att detta är ok och gjort samma ska till mamman och farmor (ja, dom har en VÄLDIGT nära relation)
  • En Besmammas bekännelser

Jag tycker också att det är mycket vanligare att Bion inte kan acceptera den nya Bes:sen - inte tvärtom! En BES stannar oftast kvar i en relation av ren kärlek till sina nya partner, trots Bion alla försök till att splittra upp och använda barnen som vapen. Det är oftast Bion som är den bittra, avundsjuka och osäker på sin egen mammaroll när BES:sen träder in och får det att fungera bra med hennes barn!
    De Bio's som kan se Bes:sen som en tillgång för barnen - GRATTIS till ert hälsosamma och medvetna tänkande!!! 

besmamma.wordpress.com 

• DrömmerOmBarn

Jag hade inget problem med biomamman alls i början, mitt hat mot henne kom när hon började snacka skit om mej inför barnen och vända dom emot sin egen pappa!

• WiJu
    En Besmammas bekännelser skrev 2011-04-14 12:22:17 följande:
    T o m familjerätten har påstått att en förälder som älskar sitt barn villkorslöst måste ibland ge upp kampen om barnet, då den motsatta partnern väljer att hela tiden sätta barnet i kläm! Oftast så kommer barnet tillbaka till den föräldern som har backat när det blir äldre och har börjat förstå vad som är rätt och fel själv. Att se sina barn lida varje vecka pga mammans utspel, lögner, manipulationer och dåligt beteende gör inte ett bar lyckligt. Det skapar en oerhörd stress som följer med barnet överallt och hela tiden! Det är fruktansvärt att det ska behöva gå så långt, men tro mig, jag förstår också....

Välkommen till "En BES-mamams bekännelser" och läs mer om andras erfarenheter
    besmamma.wordpress.com 

Ja, jag tror också att man som förälder kan offra sin egen lycka för sina barns skull. Hur fruktansvärt det än måste kännas.

Finns något i bibeln väl där en mamma tänker lämna sitt barn för att dom ska hugga itu det för att man inte vet vem av två kvinnor som är mamman? Hon som ber dom ge barnet till den andra offrar sig för sitt barn...
    Nu är jag inte kristen så jag kan ha helt fel och bara läst det i nån annan bok. Men har för mig att man pratade om det i skolan iaf.   

Är valet att man bråkar om/kring barnet resten av deras liv eller att dom får lugnt hos en förälder så måste ju det andra va bäst.
    Föräldern som bråkar måste ju inte va en dålig förälder mot barnen, menar jag.

Själv tror jag att jag valt nr ett, för jag kan inte tänka mig mitt liv utan mina barn.... Hur hemskt det än skulle vara att låta dom växa upp så. Ibland spelar det ju ingen roll hur snäll och lugn den ena föräldern är, för den andra kör på iaf. :(

• TantMy

men TS...det tror jag inte så många kvinnor gör....
    Jag tror de flesta normala kvinnor VILL att allt ska fungera...men det är j-t svårt, för bio-mammor kan vara riktiga monster, faktiskt, det är sant!

I mitt fall har det aldrig fungerat och det p g a en bio mamma som aldrig har varit intresserad av att skapa kontakt med mig överhuvudtaget...kan bero på att hon och min sambo själva har haft väldiga problem med sin dotter i många år men blundat för allt och tyckt att det varit fel på mig och min dotter...
    Idag har min sambo bett om ursäkt men hon har aldrig hört av sig...hon lever nog fortfarande med skygg-lappar. 

• Molly1
    2underbara skrev 2011-04-08 12:06:41 följande:

Jag bryr mig inte nämnvärt om att det finns en mamma till barnet mer än att jag är tacksam för då slipper vi iallafall ha särkullen heltid och behöver "bara" ha honom varannan vecka.

Men i början var det lite svårt eftersom min semester var beroende på en annan kvinnas semesterplaner och det kändes helt enkelt vrickat, att någon som jag inte ens bodde med eller hade någon relation till mer än att hon är min sambos ex hade sådan inverkan på mitt liv, på mina planer, på mina och sambons planer.

Kan tänka mig att det kan vara en stor grej för många det där med att det kan skapa sådant inflytande från en utomstående (som det faktiskt i de flesta fall ÄR för en "bonus"mamma även om det inte är det för barn eller partnern) och alla kanske inte tycker att det är så fantastiskt roligt att just behöva anpassa sig efter redan skrivna regler och beteendemönster gentemot en person som ens partner inte ens bor tillsammans med utan bara råkar dela barn med.

Tror jag.

Men som sagt, jag är bara glad att hon finns många gånger, då slipper jag barnet iallafall hälften av tiden.

• petsod

Har inga problem med min pojkväns ex och relationen mellan dem och deras son. Har själv en dotter med mitt ex och förstår därför att viss kontakt måste man ha.

• Ess

Tja när det gäller problem med mamman, så var det svårt att inte ha problem iom att hon skapade sådana "bara därför att".
    Så när den yngsta fyllde 18 så kapades kontakten totalt med henne.

• hipmonken
    WiJu skrev 2011-04-08 22:46:09 följande:
    Så jag menade 2underbara! Ibland är det bättre för barnen att en förälder ger upp kampen. Man älskar sina barn och en del kan "ge upp" dom för att de ska få lugn och ro och få ett liv UTAN bråk.Sen är det så klartt en STOR SORG för den föräldern. Men man kan givetvis kämpa och aldirg ge upp, men i vissa lägen gynnar det inte barnen. Jag hade haft svårt, väldigt svårt att ge upp mina barn. Tror jag kämpat för alltid, men skulle deras liv vara lyckat av det? Hoppas att jag aldrig behöver hamna där och ta reda på det utan att min sambo och jag lever tillsammans fär alltid. :)

Bra sagt!!!!!!
  • tilla83

Jag håller me dig oxå till en viss del. Jag bor med min sambo som har ett barn sen tidigare, och där har de skurit sig rejält mellan mig och barnets mamma. Hon lägger sig i saker hon inte har me att göra, hon e otroligt dryg mot mig just EFTERSOM HON HADE MIN SAMBO FÖRST (så ursäkta men jävla barnslig), allt ska ja på hennes villkor annars blir de sånt jäkla bråk så du anar inte, hon gör allt för att va hemma hos oss så mycke de bara går, telefonerna låter i ett för hon letar efter saker för att få ringa osv. Såna saker gör att de blir mer o mer infekterat. Självklart har barnen både en mamma o en pappa, ja har sj två barn sen tidigare o ja vet att de inte behöver va på de här sättet!!, men de finns ju ingen gräns här o då BLIR de svårt!!  

• emselott

Jag har inga problem med att bonusarna har en mamma. Hon har däremot probem med att jag finns i hennes barns liv. Jag har jobbat hårt för att anpassa mig till den nya situationen, för att skapa fina relationer till bonusbarnen och för att hitta min roll i den nya familjekonstellationen. Men det spelar ingen roll hur mycket jag anstränger mig för hon kommer ändå alltid att hata att jag finns. Så är det bara.

Jag har aldrig försökt utesluta henne på något sätt. Det är hon som försöker utesluta mig från det som blivit min familj (tack gode gud för att min sambo står upp för mig och oss och tar alla fighter och bråk med henne så att jag slipper!). Nu blir snart familjen större och jag bara hoppas att vi får ha den lyckan utan att hon ställer till med nya bråk.

Jag har gråtit många tårar pga hennes elakheter och utspel, men det hjälper mig inte heller. Just nu försöker jag bara glömma att hon finns så jag ska slippa bli sårad och vara ledsen.

• ius lexis

Jag blir irreterad på ts fråga faktiskt! Att vara bonus verkar innebära att man har problem med biomamman om man inte gör allt som hon vill och går och lägger sig i ett hörn och dör --(för hon var där först)
    Jag är inte en revirpissande person utan blyg och försiktig, ändå är jag ett abnormt hot för henne. Hon gör påhopp mot min man och är direkt kränkande. Hotar med allt möjligt om hon inte får som hon vill. Kan villigt erkänna att jag inte gillar henne, framförallt i hennes mammaroll och sättet hon är mot maken. Det är därför jag inte gillar henne. Inte för att maken haft förhållande förut, för han har haft massor av förhållande förut, men få av dem är kränkande mot oss som familj och gör illa barnen. Det är så otroligt frustrerande att se på hur hon förstör för svartsjuka och revirpinkeri på maken och barnen. ---Jag är inte mamma och vill inte vara deras ungars mamma så slappna av bruden. Att maken inte vill umgås med dej är pga av att han är omgift och vill umgås med sin familj och tycker du är kränkande, inte pga att jag sitter och förbjuder honom (detta önskar jag att jag kunde säga)

• beady

Oj jag kan säga som varit med om det också att jag verkligen VILL att det ska fungera. Herregud man har ju valt att bli en stor del av varandras liv (för det blir man ju ändå..). Visst vill man att det ska funka. Men det är inte alltid det går så enkelt, det var ju inte direkt så att jag valde exet.
    Jag har själv mött en hel del svartsjuka från exet, jag har själv också varit svartsjuk. Men jag jobbar på det och det blir lite enklare. Men det krävs ju att man är två personer som möts på hälten.
    Låter som du har haft himla tur, var glad över det! För alla människor är inte enkla att ha o göra med..  

• IsadorasMamma

Jag behöver inte låtsas som att min bonusdotters mamma inte finns.

Jag märker nämligen knappt att hon finns.

Den kommunikationen sköter pappan & hon & klarar alldeles utmärkt utan min iblandning.

Varför skulle de inte?

Utefter det har hon & dottern sitt liv när dottern är där. Sen har vi vårt liv.

Jag tycker inte det är fel på ngt sätt.

För mig handlar det om att respektera varandras familjer & levnadssituation.

• Victory1
    DrömmerOmBarn skrev 2012-05-11 05:13:06 följande:
    Jag hade inget problem med biomamman alls i början, mitt hat mot henne kom när hon började snacka skit om mej inför barnen och vända dom emot sin egen pappa!
    Samma här. Hon gör allt för att deras barn inte ska trivas hos oss. Och nu när vi väntar en bebis så har allt blivit värre. Ringer och frågar ut han om vårat liv. Vilket gör mig förbannad. 
  • Veritaslux

Jag kan bara hålla med alla att jag tycker snarare det oftare är biomammorna som har problem och gör det komplicerat. Är lyckligtvis inte drabbad själv men har sett en del i umgångeskretsen. När den nya partner gör allt för att vara till lags och sätta sig själv i andra eller tredje hand, allt för att tänka på BARNENS bästa, så finns det något bittert ex i bakgrunden som bara verkar tänka på sig själv.

Det är fan inte lätt att först träffa en person och inleda en relation och sedan börja hela den relationen med att kompromissa (inte umgås när/hur man vill, bo var man vill etc) eftersom det finns barn att ta hänsyn till. Barn som man faktiskt också bygger en fin relation med. Så man går in med själ och hjärta och gör allt för att det ska bli bra eftersom man älskar sin partner och vill leva som en familj. Och så sitter någon på andra sidan och i bästa fall gör livet lite surt genom att vara allmänt otrevlig och icke tillmötesgående, i värsta fall förvandlas till en galning (har inte sett det senare i verkliga livet men läser man trådar här och bloggar verkar det tyvärr finnas gott om kaninkokerskor).

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • AnnanAnna

Åh jag räknar dagarna till den dagen kommer, det kommer vara en av de bästa dagarna i mitt liv :). Men jag tvivlar starkt på att hon kommer att sluta höra av sig om stort och smått, det blir nog mejl och sms med jämna mellanrum ändå, anklagelser och hot och diverse otrevligheter. Men jag hoppas verkligen att det tar slut någon dag, om inte annat när barnet är vuxet och har flyttat hemifrån.

• Lovely f

Jag har inte läst alla inlägg utan bara ts. Jag tror inte att problemet är att mamman eller pappan har haft en annan utan problemet tror jag ligger i allas olika syn på uppfostran... ??

• Etta01

Jag håller med flera i forumet här! Problemet är inte att barnen har en mamma eller att min sambo har ett ex, jag är själv uppvuxen i en sådan familj, och skulle gärna ha en fungerande relation med henne. Problemet är att hon är elak, hon gör allt för att förhindra min sambos umgänge med barnen, och beter sig själv så illa så att man bara vill gråta. Dessutom har hon någon form av störning, vilket gör att man hela tiden får vara orolig för att barnen mår dåligt, och varje försök att prata med henne från sambons sida slutar med att hon kastar på luren, bryter löften eller bara hummar i telefon. Så det är inte alltid "vi nya" som är problemet!!

• råneåtjej85

Har absolut inga problem med att min bonus har en mamma för mamman och jag har inga problem med varandra.
    Vi är så klart inte bästisar men vi pratar och är trevliga när vi träffas!

Ingen försöker sätta käppar i hjulet för varandra utan har någon av hens mamma eller pappa problem med sina dagar på grund av jobb och dylikt så byter de runt lite, enklast möjligast för alla.

Därmed inte sagt att det alltid är lätt för hen att åka emellan och bo på olika ställen ändå, men föräldrar och bonuspäron bråkar och grejjar i alla fall inte.

Och vill hen prata och berätta om något som de gjort hos hens mamma så lyssnar vi och tycker det e kul! Hens mamma är hens mamma, den viktigaste kvinnan i hens liv!!

Svar på tråden Varför har vissa av er kvinnor som lever med en man som har barn sedan innan sådant problem med att det faktiskt finns en mamma till barnen med i bilden?