• grisekno

    tjejer-har ni konståkningsskridskor eller hockeyrör? (nr 2)

    Utveckling av www.familjeliv.se/Forum-21-83/m57730063.html med fler röstningsalternativ. Kopierar min förra trådstart:

    Hej!

    Var ute med maken och åkte skridskor på en bana igår, och roade mig med att kolla hur många tjejer som (liksom jag) hade hockeyrör. Jag såg EN.

    Naturligtvis ville jag i skolan ha vita konståkningsskridskor med taggar bara för att alla andra tjejer hade det, men tyckte aldrig att de var speciellt bekväma. Mina fötter är rätt breda och jag, som innan åkt ganska mycket skridskor, kunde inte åka med dem utan att snubbla på taggarna - så min pappa fick slipa bort några av dem

    Så nu, när jag skulle åka i vuxen ålder, åkte jag till mina föräldrar och hittade ett par skridskor som min bror växt ur - och de passar mig perfekt! Går jättebra att åka i och är dessutom bekväma!

    VARFÖR har alla tjejer (nästan) vita konståkningsskridskor med taggar? Visst, en del kanske tycker att de är bekvämast och har dessutom hittat en funktion med taggarna trots att man inte gör piruetter, hopp och annat. Men tyvärr tror jag att det mest är för att alla tjejer "ska" ha sådana skridskor.

    Vad tror/tycker du?


    Ta mig som jag är, jag är ju bara en liten gris...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tjejer-har ni konståkningsskridskor eller hockeyrör? (nr 2)
  • GulTussilago

    Hockeyrör är bekvämare och lättare att åka med tycker jag.
    Men jag har märkligt nog ett par konståkningsskridskor som passar, trots att jag aldrig kunnat åka

  • Boothwalker

    Spelar ingen större roll/Alla skridskor gör ont/Hockerör passar mina fötter bäst...

    Jag kan åka med båda. I typ 10 minuter. Sen dör mina fötter av smärta. Har inte åkt på flera år. Kanske borde. Egentligen gillar jag att åka skridskor. Men det gör ONT


    ♪♫♪ Uuu, aj vish aj vöss ö pönkråcker vitt flavers in maj här ♪♫♪
  • annca

    Har mina gamla vita som inköptes nån gång runt 1984-85. Konståkningsgrillor med de understa taggarna bortslipade.
    Hade ointe åkt på 20 år när nu dottern fick sina första skridskor nu i vintras, och då var jagså illa tvungen ;). Hennes pappa vägrar, så då blev det till latt leta fram de gamla vita från föräldrarnas vind... De funkade fint, ag däremot är en annan femma. Tror dottern åkte bättre första gången hon provade än vad jag gjorde nu!


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Joppelina

    Fick först vita tjejiga med taggar. Mamma tävlade i konståkning som ung.

    Men efter något år fick pappa slipa bort taggarna helt
    Sen har det blivit hockeyrör
    Vuxit upp vid en hockeyrink men kan inte spela nåt vidare
    Men att bara åka skridskor var skönare i rör
    Mina båda flickor hade skalskridskor första årena
    sen hockeyrör
    Båda har gått både skridskoskola (ej konståkning)
    OCH spelat hockey

    Min fd har gett bort mina grillor {#emotions_dlg.djavulsk}

  • LJF

    Annat: jag har hockeyrör för de fick jag gratis, jag hade nog hellre valt konsåkningsskriskor som jag som tjej är uppvuxen med jag känner mig lite säkrare på benen med såna, men det funkar med hockeyrör med.

  • Gurkburken

    Annat. Mitt alternativ blir ungefär så här,
    Konskåkningsskridskor pga. att jag inte hittade några hockerör som passade min smala och tunna fötter.

    Jag fick dock tag på en variant som är fodrade och väldigt sköna för att vara ett par skridskor och som har lite lägre klack än valiga "konståkningsskridskor. De är inte heller helvita.
    Jag hade både konståkningsskridskor och hockeyrör när jag var barn och jag åker utan att använda taggarna.

  • fotboll11

    Jag är en tjej på  11 år och har hockeyrör och det har alla tjejer förutom en som går i konståkning och har vita konståkningsskridskor. Alla har typ hockeyrör för dom är lättast att åka på och för typ alla i klassen spelar ishockey/bandy på rasterna när det är vinter.

  • Seglarn6

    Om ni tycker ni får ont i fötterna skall ni prova en annan modell.
    T ex finns hockeyskrillor i minst 3 olika läster (bredder).
    Om man åker till en "riktig" sportaffär så har de ett brett sortiment, bara att börja prova. Skrillan skall vara exakt i längd, man skall inte använda en för stor skrilla bara för att foten skall få plats, då är det en bredare skidsko man skall ha.
    Våra barn åker på hockeyskridskor, eftersom de är bekvämare, mindre risk för skador på sig själv och kompisarna. 

  • BosseLo

    Svaret är ganska enkelt. Jag har åkt skridskor flera ggr i veckan under vintern när jag växte upp. Jag började med konståkningsskridskor och då lär man sig nyttan av taggarna. Tar du på dig ett par hockeyskridskor så är det som att åka utförs med längdskidor. Det går helt enkelt inte. En vanesak. Då jag idag endast åker nån gång per år med min dotter så är jag inte intresserad av att lära mig på nytt. Sen är damskridskor skönare runt foten tycker jag. Det finns nya fodrade och de går knappt att åka i pga att de inte sitter bra runt vrist och fotvalv. Har också bred fot men skulle aldrig ta på mig ett par hockeyskridskor. 

  • TrolletsMor

    Jag har hockeyrör, det är ju vad jag alltid åkt då mina bröder åkte hockey så fick man ju ta över deras gamla. Onödigt att köpa nya när det fanns liksom ;)

    Men egentligen passar såna inte mina fötter alls, har smala fötter, men det är sällan jag åker skridskor så när det väl blivit av så har jag fortsatt med hockeyrör eftersom det ändå funnits tillgängligt, har ju aldrig ens testat konståkningsskridskor så vet inte hur det skulle gå. :P

Svar på tråden tjejer-har ni konståkningsskridskor eller hockeyrör? (nr 2)