• Dustpuppy

Provtagning i Göteborg inför ÄD utomlands?

Hej!

Jag har kommit till punkten att äggdonation utomlands är enda utvägen.
    Håller på att kika på kliniker i Estland, Riga och Polen. Ett
    praktiskt problem som jag har stött på är de prover man ska skicka in till dem.

Jag bor i Göteborg och försöker hitta billigaste sättet att ta de prover som kliniken
    vill ha, utskrivning av mediciner i Sverige och ultraljud och ev andra prov under
    behandlingen.

Jag vet att Carlanderska kan hjälpa mig med detta, men det kostar en del.

Har någon av haft samma problem och har råd att ge? Som "Kontakta denna gynmottagning, det går på högskostnadsskyddet", eller "Denna klinik är billigare än Carlanderska och kan hjälpa till".

/Dustpuppy

• Svar på tråden Provtagning i Göteborg inför ÄD utomlands?
  • Puck

Hej!

Jag har precis samma undran, har gått på Carlanderska innan och de är ju väldigt hjälpsamma, men det kostar ju.
    Däremot gäller väl högkostadsskyddet om de skriver ut mediciner? Eller hur?

Tittar också på kliniker i Estland, Lettland och Tjeckien.

/Puck

• Dustpuppy

Hej!

Enligt Carlanderska gäller högkostnadsskydd inte för medicinerna, så man får räkna med några tusenlappar ur egen ficka.

Jag lyckades hitta en gynekolog i Göteborg som ordnar provtagningen, efter lite gruff. Den som vill veta mera kan inboxa mig.

VUL gör vi nog på Carlanderska för 1000 kr/gång, om jag inte lyckas hitta ett billigare alternativ innan det är dags.

/Dustpuppy

• Görans Fru

Hej!

Har du kollat med Ivf- kliniken som ligger vid Stampen? Jag har gjort en del provtagningar och VUL där. Jag berättar gärna mer men kan inte inboka dig...?  / Görans fru

• Dustpuppy

Hej Görans Fru!

Jag inboxade dig nyss, testa om det går att svara.

/Dustpuppy

• lyckligtlottad1982

Jag undrar samma sak typ. Vi har precis varit på vårt första besök på AVA i Tammerfors och vårt nästa steg är att träffa en psykolog för ett utlåtande. Någon som har tips på var man hittar någon som kan skriva detta " intyg"?

Allting går... och går det inte så går det ändå!!!
  • Dustpuppy

För vår del behövs inget intyg, det är olika på olika kliniker, men Carlanderska kunde ordna det åt oss vid behov. Jag skulle försöka ordna sådant via tidigare kontakter, alltså via den svenska klinik som sagt "Äggdonation nästa."

Apropå inget, kolla möjligheten att få äggdonation betalt via Försäkringskassan.  AVA i Tammerfors är vad jag vet anslutet till finska försäkringskassan och då bör man kunna få ett förhandstillstånd som ger en möjlighet att få resa, logi och behandling betald. Så länge ni har rätt till ÄD i Sverige (socialstyrelsens rekommendation om ålder, upp till 42 år) och inte kan få det pga långa väntetider, så borde det gå.

/Dustpuppy

• lyckligtlottad1982

Men räcker de att de är anslutna till försäkringskassan? Jag har för mig att de måste vara anslutna till det allmänna vårdsystemet. Är det samma sak som att vara ansluten till försäkringskassan?

Allting går... och går det inte så går det ändå!!!
  • Dustpuppy

Vet ej (jag misstänker att det är i princip samma sak), men frågan man ska ställa till kliniken, eller landets försäkringskassa är "Godtar kliniken en S2?", gör de det så är det grönt.

Enklast är att maila och fråga, vet kliniken inte så vänder man sig till finska försäkringskassan, de vet.

/Dustpuppy

• Storakarin
    Dustpuppy skrev 2011-03-08 12:21:25 följande:
    Hej!

Enligt Carlanderska gäller högkostnadsskydd inte för medicinerna, så man får räkna med några tusenlappar ur egen ficka.

Jag lyckades hitta en gynekolog i Göteborg som ordnar provtagningen, efter lite gruff. Den som vill veta mera kan inboxa mig.

VUL gör vi nog på Carlanderska för 1000 kr/gång, om jag inte lyckas hitta ett billigare alternativ innan det är dags.

/Dustpuppy
    hej Dustpuppy- har frökt inboxa dej men det kommer upp att jag är oinbjuden till ditt konto. Jag är väldigt nyfiken på den gynekologen som gör prover.
  • Dustpuppy

Hej Storakarin!

Jag har provat ändra inställningar på mitt konto, testa igen (jag behöver förstå när det funkar att inboxa).

/Dustpuppy

Svar på tråden Provtagning i Göteborg inför ÄD utomlands?