• Labolina3

Hjälp vad händer? Från nöjd o glad till skrik o panik och 20 ml / gång!

Har en 5v liten tjej som fått ers från start. Vi har testat olika märken o trodde nu att vi hittat rätt i hipps men igår o idag har varit jättekonstigt. Hon verkar ha ont i magen ibl men det brukar gå att trösta bort. Igår o idag har hon dock skrikit i panik på em/kväll o inte kunnat äta mer än 20 ml, sen skrikit/somnat o efter ett tag (30-90 min) vaknat/sökt igen o ätit ca 20 ml osv. Nån som känner igen sig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-06 19:44
    Ingen med likn erfarenhet eller lugnande ord?

Idag åt hon som vanligt på morgonen men sen har det krånglats m 20ml skriiiiiiiiiiiiik paniiiiiiik sova lite i ren utmattning vakna hugrig skriker i panik när maten kommer, får i sig ca 20 ml skriiiiiiiiiiker bärs somnar osv. Är orolig när hon inte får i sig det hon ska...

• Svar på tråden Hjälp vad händer? Från nöjd o glad till skrik o panik och 20 ml / gång!
  • Labolina3
    t0va skrev 2011-03-09 15:27:05 följande:
    Mjölkallergi skulle jag gissa på. Min son gick från att vara nöjd och glad till att gallskrika och vrida sig och böja kroppen i båge under matningarna och även efteråt. 

Han fick ersättning från dag 2 först tilllägg men från dag4 så enbart ersättning och i början kräktes han massor men inget mer symtom, sen blev det värre och värre och från ca 8 veckor så skrek han nästan hela tiden, bvc sa kolik och massage funkade till och från men bara korta stunder. Han fick fruktansvärda gaser och hade ont i magen.

Så vi testade mjölkfri ersättning och då blev han normal på 1.5dygn, kräktes inte lika mycket och hade inte ont. Min son åt hela tiden för många små verkar inte kunna skilja på magont och hunger, men han åt lite i taget, skrek och somnade och åt, skrek och somnade.

Nu behöver det inte vara så men du kanske kan kolla med bvc om ni kan få en burk mjölkfri ersättning att prova.  
    låter exakt som det varit här! Vi har börjat testa althera idag o peppar peppar ingen kvällspanik än. Hon har bökat lite vid matningarna idag med men inte lika mkt. Håller tummarna att detta ska bli bättre nu o att hon ska slippa ha ont!
  • t0va
    Labolina3 skrev 2011-03-15 20:17:14 följande:
    låter exakt som det varit här! Vi har börjat testa althera idag o peppar peppar ingen kvällspanik än. Hon har bökat lite vid matningarna idag med men inte lika mkt. Håller tummarna att detta ska bli bättre nu o att hon ska slippa ha ont!
    Underbart, hoppas det bara blir bättre och bättre. Det kan ta upp till 2 veckor innan all mjölk är ute ut systemet så ha tålamod, men bara att hon inte bökat lika mycket är ett gott tecken. Håller alla tummar jag kan. 
  • Labolina3
    Nyblivenmamma2011 skrev 2011-03-14 22:48:12 följande:
    Hejsan,

det var ingen magsjuka min dotter hade. Det var att hon hade för tajt nedre magmunsmuskel så hon är nu opererad och pigg och glad. Växer och frodas.
    Hur fick ni reda på det?
  • Labolina3
    t0va skrev 2011-03-15 21:00:24 följande:
    Underbart, hoppas det bara blir bättre och bättre. Det kan ta upp till 2 veckor innan all mjölk är ute ut systemet så ha tålamod, men bara att hon inte bökat lika mycket är ett gott tecken. Håller alla tummar jag kan. 
    tyvärr, igår var det skit igen med fullständigt panikskrik på kvällen. Hon skriker sig blå och f¨år kappt nån luft - så läskigt!!!!
  • LforLove

Usch så tråkigt att det blev värre igen. Vet exakt hur ni har det, vi var på vippen att åka t akuten m henne men avhöll oss pga smittorisk.
    Hur går hon upp i vikt? Hur ofta bajsar hon? Kan vara så att hon är delvis förstoppad. Vår lilla är som sagt hyperkänslig, vi testade två olika mjölkfria ersättningar innan vi hittade rätt i den tredje- Neocate. Be BVC skriva ut den!

• Labolina3

hon går upp bra, bajsar ca 1g per dygn, löst...

• LforLove

Det är alltid bra med flera åsikter (fr olika inom sjukvården) så ring sjukvårdsupplysningen om råd! Vi gav vår bebis lavemang, Ojoj vad det kon ut hårda bitar, bara det allra mest lösa rann förbi. Pruttar hon illaluktande? Klurigt det där med bebisars magar!

• Nyblivenmamma2011
    Labolina3 skrev 2011-03-17 13:09:53 följande:
    Hur fick ni reda på det?
    Hon var helt borta, apatisk/loj och då ringde vi till vårdguiden som tyckte att vi skulle till aktuen just för att hon var så liten. (Jag hade redan bestämt mig i sinnet att vi skulle åka in med henne men var tvungen att vänta på sambon som hade bil). När vi väl kom in till huddinge akuten så frågade läkarna hur spyorna artade sig och så kände dom på magen, han frågade även om man kunde se om magen rörde sig när vi hade matat henne, vilket man kunde. Han skickade oss direkt till Astrid Lindgren med remiss och efter lång väntan och två ultraljud senare så fick vi veta att det var den nedre magmunnen som var trång (pylorusstenos). Så det var bara att vätska upp henne och se till att hon var "fit" för operation som utfördes med titthål.

Men så här knappt en vecka efter så har hon inte spytt något mer, bara fått upp "överflödig" ersättning. :)
  • Labolina3

skönt att hon mår bättre nu! Här vet jag inte riktigt om altheran funkar el inte, får ge det några dagar till. Ang pruttarna så har de aldrig luktat förut men nu sen vi började m altheran så luktar de rejält :-P

• Labolina3

Altheran var skit....så dåligt hon mådde under de 3 v vi teatade det stackarn. Sen körde vi nan ha igen o nu lemolac....hoppas på tur... Har fått zantac utskrivet oxå, nån som testat det???

Svar på tråden Hjälp vad händer? Från nöjd o glad till skrik o panik och 20 ml / gång!