• supermimmi

Vi köpte till slut en Britax highway MEN......

Vi har den monterad i framsätet, enklast så, vi har bara en två dörrars bil. Men stolen skymmer ju hela sidobackspegeln!! Någon som har något tips om vad man kan göra då, eller har vi satt in stolen helt fel eller??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-06 18:08
    Inga svar...Men har ni det likadant med era bilbarnstolar, att det skymmer sidobackspegeln?
  • Svar på tråden Vi köpte till slut en Britax highway MEN......
  • Linastrumpan

Det är nog inte så mycket att göra om ni inte vill ha den bak. Jag provade noga vilken stol som inte skymde sikten i sidorutan innan jag köpte stol eftersom det är viktigt att se sidospegeln i alla fall i stockholmstrafiken. Annars kanske du kan prova att montera på en husvagnsspegel på den sidan?

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Jempa L

Tyvärr får man inte montera på en husvagnsspegel om man inte har släp/husvagn bakom bilen eftersom den sticker ut mer än "reglerna" tillåter.
    Däremot får man montera en spegel högre upp på dörrstolpen, så som polis och trafikskolebilar har.

Har ni provat att montera Hi-Wayen i baksätet? Om ni sätter den bakom passagerarstolen så kan ni ju själva sitta bakom förarsätet medan ni spänner fast barnet? (Praktiskt när det är dåligt väder ute.) Har ni en barnspegel kan ni fortfarande hålla uppsikt över barnet.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • supermimmi

Ja, precis. Bor i Stockholm, och man behöver verkligen sidobackspegeln. Husvagnspegel var ju en bra ide faktiskt! Ska kolla upp det!

• Linastrumpan
    Jempa L skrev 2011-03-06 18:23:43 följande:
    Tyvärr får man inte montera på en husvagnsspegel om man inte har släp/husvagn bakom bilen eftersom den sticker ut mer än "reglerna" tillåter.
    Däremot får man montera en spegel högre upp på dörrstolpen, så som polis och trafikskolebilar har.

Har ni provat att montera Hi-Wayen i baksätet? Om ni sätter den bakom passagerarstolen så kan ni ju själva sitta bakom förarsätet medan ni spänner fast barnet? (Praktiskt när det är dåligt väder ute.) Har ni en barnspegel kan ni fortfarande hålla uppsikt över barnet.
    Aha, det visste jag inte.....Har läst om det tipset många gånger här på FL i trådar med bilstolar som skymmer. Då ska jag lägga det på minnet och inte ge det rådet igen.
    Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • supermimmi
    Jempa L skrev 2011-03-06 18:23:43 följande:

Nej, vi har inte provat i baksätet, mest för det blir meckigt att ta in och ut henne, för vi har ju en två-dörrars bil. Liten Audi A3. Ska nog kolla upp husvagnsbackspegel ändå, va fan, måste ju få bryta lite regler nångång;)
  • pluvdo

Jag tror det är en sådan stol vi har. Går det inte att luta ryggstödet lite på barnstolen så den inte skymmer backspegeln? För senast pappa monterade in sonens stol i sin bil så konstaterade han att han gett sonen lite mer lutning på stolen nu vilket var bra för då kunde pappa för en gångs skull se backspegeln... Vilket han inte hade gjort innan.

• supermimmi
    pluvdo skrev 2011-03-06 20:19:43 följande:
    Jag tror det är en sådan stol vi har. Går det inte att luta ryggstödet lite på barnstolen så den inte skymmer backspegeln? För senast pappa monterade in sonens stol i sin bil så konstaterade han att han gett sonen lite mer lutning på stolen nu vilket var bra för då kunde pappa för en gångs skull se backspegeln... Vilket han inte hade gjort innan.
    Ja, det är möjligt. Åker nog tillbaka till affären idag, så får dom hjälpa till att montera in stolen på nytt. Det är möjligt att den är felmonterad, det är ju så många remmar hit och dit.
  • mapo51

Just det problemet upptäckte vi redan med babyskyddet förra gången så när vi då skulle köpa en ny stol till storebror så prövade vi alla stolar vi kunde tänka oss att köpa och de flesta skymde sidospegeln för mig så till slut blev det en Brio Zento som bara skymde lite längst in på sidospegeln.
    För maken så skymmer inte Zenton alls.

Dock är den ju inte så ombonad eller har möjlighet att luta så mycket. Storebror var dock mycket större och stadigare (9,7 kg och satt stadigt själv vid 6 månader när vi bytte stol för honom).

Svar på tråden Vi köpte till slut en Britax highway MEN......