• flumhum

PCOS är det kört nu?

hej, tänke kolla här om det finns några med pcos som lyckats gå ner i vikt och fått barn?.
    har pcos och kämpar som en blå dåre med att gå ner  i vikt men det går trögt och väldigt sakta, jag närmar mig 22 år vilket får mig att känna mig gammal. 
    Vill verkligen ha barn men vet inte om jag någonsin kan ta mig ner så mycket i vikt som jag behöver.
    på 3 år har jag kämpat mig ner 19 kilo, dock i omgångar gick ner från 136 till 116 på bara ett halv år för att sen bki sjuk i ibs och underfunktion av köldkörteln och gick då upp 5 kilo vilket jag nu igen  gått ner men står still.
    så söker väll mer lite solskens historer så man kanske orkar kämpa vidare.

just nu känns det som jag aldrig kommer få barn just för jag läst att efter 25 blir det svårare. så då lär det väll bli helt omöjligt för mig som inte ens har mens.

• Svar på tråden PCOS är det kört nu?
  • Ikka

NU har vi fått mer besked. 

Var inne och tog blodprov i början av juni, mäta progesteron, det visade att jag inte hade ÄL och slog således ut alla tankar om att det kunde vara något annat än PCOS jag har.
    Bra att veta.

Min man lämnade ju simprov för ett tag sedan, det skulle ta 4 v att analysera sa barnmorskan men vi fick svar nu. Hans simmare var av toppkvalitet. Bra rörlighet och ja.
    Skönt att höra helt enkelt.

Det här blir nu resultatet;

Tidigast måndagen den 11/7 (v.28) får jag börja med Provera och efter ett par dagar efter kombinera med Pergotime. Det beror på att den gyn.mottagningen jag tillhör har semesterveckor och det ska matchas ihop med när jag ska ta blodprov i varje cykel. Var 23:e dag är det ju som gäller för det då va. 
    Däremot tänker jag nog börja först veckan efter på måndagen, den veckan som de vill att jag tidigast börjar i är nämligen vår enda semestervecka som vi är bortresta. Vi kommer vara mitt ute i skogen ihop medmånga av mannens släktingar och jag ingen lust att dra i gång min mens där eller påbörja Pergo där när jag inte riktigt vet hur jag kommer må, kommer därför vänta antingen tills slutet av den vecka eller början på veckan efter. Visste inte att det var den veckan när jag pratade med barnmorskan men ska prata med henne igen. Hon skulle skicka information och tel.nr om det hela snarast, vi pratade i onsdags så jag hoppas att det brevet dyker upp senast i morgon med andra ord. 
    Under semesterveckorna kommer jag kunna vända mig till en annan stadsdel, om något blir akut eller jag undrar över något, där 2 från stället jag nu är på kommer arbeta under v 28-31. 

Nu är vi äntligen på väg nånstans. Det känns som en lättnad. 

• Ikka

Jag blir inte riktigt klok på det här asså...

Var ju inne och tog blodprov, kollade progesteron. 
    Pratade med barnmorskan i torsdags, då hade jag inte fått nån mens. 
    Senast jag hade mens var den 10/5, barnmorskan sa ju att jag inte haft någon ÄL utifrån provresultatet och att jag då heller inte kommer få någon mens. Jag tyckte dock då att jag hade lite småkänningar, eller de kom främst i fredags, nu i dag fick jag min mens (13/6), 33 dagar efter förra mensen. 
    Vad fan är det jag blöder ut? Om jag inte ägglossat?
    Där går inte matematiken ihop för mig. Jag har innan hört att det är lurigt med PCO/PCOS att det kan bli så att ÄL hoppar över men att mens ändå kommer. 
    Men som sagt, vad är det som blöds ut?
    Fattar det inte. Även om jag är jätteglad att min kropp verkar funka bättre av sig självt igen.

Hon vill ju att jag äter Provera kombinerat med Pergotime i nästa mån runt denna tid, jag tänkter vänta tills v.29 och inser nu, att det om det är så att min blödning blivit lite mer normal det senaste, att jag kanske får mens naturligt i v.28-29.
    I så fall måste det väl ändå vara som så att jag struntar i Proveran och bara kör Pergotime från dag 5 i cykeln som hon vill att jag ska? Eller???....

• flumhum
    Ikka skrev 2011-06-13 20:17:42 följande:

Senast jag hade mens var den 10/5, barnmorskan sa ju att jag inte haft någon ÄL utifrån provresultatet och att jag då heller inte kommer få någon mens. Jag tyckte dock då att jag hade lite småkänningar, eller de kom främst i fredags, nu i dag fick jag min mens (13/6), 33 dagar efter förra mensen. 
    Där går inte matematiken ihop för mig. Jag har innan hört att det är lurigt med PCO/PCOS att det kan bli så att ÄL hoppar över men att mens ändå kommer. 
    Fattar det inte. Även om jag är jätteglad att min kropp verkar funka bättre av sig självt igen.

Hon vill ju att jag äter Provera kombinerat med Pergotime i nästa mån runt denna tid, jag tänkter vänta tills v.29 och inser nu, att det om det är så att min blödning blivit lite mer normal det senaste, att jag kanske får mens naturligt i v.28-29.
    I så fall måste det väl ändå vara som så att jag struntar i Proveran och bara kör Pergotime från dag 5 i cykeln som hon vill att jag ska? Eller???....
    tycker du ska ringa upp henne och fråga och berätta hur det ser ut. för ägglosningen kan ju komma från och till med pcos. det är ju det som är så jobbigt att man aldrig riktigt vet om man får ägglossning eller ej :P

:D så bra att allt annat såg superbra ut! så då kanske ni får en liten bebis snart då! :D 
  • Ikka
    flumhum skrev 2011-06-13 20:33:56 följande:
    tycker du ska ringa upp henne och fråga och berätta hur det ser ut. för ägglosningen kan ju komma från och till med pcos. det är ju det som är så jobbigt att man aldrig riktigt vet om man får ägglossning eller ej :P

:D så bra att allt annat såg superbra ut! så då kanske ni får en liten bebis snart då! :D 
    Fast asså, jag var ju inne och tog progesteronprov nu 1 juni och det visade ingenting. Jag borde inte haft nån ÄL denna månad utifrån det provet. Eller också har jag ÄL väldigt nära själva mensen, för antar att blodprovet bara visar för den närmsta tiden?....
  • Ikka

Men ja, förhoppningsvis kan det bli bebis någorlunda snart....håller tummarna för det även om jag inte helt vågar tro det...;)

• flumhum
    Ikka skrev 2011-06-14 17:13:25 följande:
    Fast asså, jag var ju inne och tog progesteronprov nu 1 juni och det visade ingenting. Jag borde inte haft nån ÄL denna månad utifrån det provet. Eller också har jag ÄL väldigt nära själva mensen, för antar att blodprovet bara visar för den närmsta tiden?....
    vet inte riktigt det där med blodproven.. men borde väll bara synnas de närmaste dagarna? vore ju konstigt om de såg exat via ett blodprov när du har ägglossning, då borde du ju få lämna prov varje vecka så de såg förändrignar?..

• Ikka
    flumhum skrev 2011-07-13 13:45:09 följande:
    vet inte riktigt det där med blodproven.. men borde väll bara synnas de närmaste dagarna? vore ju konstigt om de såg exat via ett blodprov när du har ägglossning, då borde du ju få lämna prov varje vecka så de såg förändrignar?..

Ja, det är den närmsta tiden de ser, har jag fått till mig nu....

Min mans simmare höll toppkvalitet så i dag ska jag börja med Provera för att ge en start åt min Pergotime-kur. Min mens skulle kommit i mitten på förra veckan om den fortsatt hålla sig regelbunden, jag väntade ut det hela lite då vi var på semester med släkt. Men i dag som sagt. Hoppas på att kunna avsluta kuren med Pergotime redan i nästa vecka, senast jag åt Provera satte ju blödningen i gång innan jag ens ätit halva kuren.

Håll tummarna! =) 
  • JWN
    Ikka skrev 2011-06-13 20:17:42 följande:

Jag fick min diagons i dec 2007 och hade inte en aning om att jag inte ägglossade, jag hade långa cykler men blödde regelbundet VARJE månad, men doktorn konstaterade att jag med stor sannolikhet hade endast ÄL 2-3 gånger per år..
    Så jag antar att det är slemhinnan i livmodern som kommer ut eftersom äggen börjar växa men inte släpper....
  • flumhum
    Ikka skrev 2011-07-18 10:37:25 följande:
    Ja, det är den närmsta tiden de ser, har jag fått till mig nu....

Min mans simmare höll toppkvalitet så i dag ska jag börja med Provera för att ge en start åt min Pergotime-kur. Min mens skulle kommit i mitten på förra veckan om den fortsatt hålla sig regelbunden, jag väntade ut det hela lite då vi var på semester med släkt. Men i dag som sagt. Hoppas på att kunna avsluta kuren med Pergotime redan i nästa vecka, senast jag åt Provera satte ju blödningen i gång innan jag ens ätit halva kuren.

Håll tummarna! =) 
    toppen att din man har toppkvalitet då är ju det oromomentet borta :P

ja ska hålla både tummar och tår för att in lyckas denna gång!
    hoppas nu allt går vägen och stort lycka till! :D 
  • Ikka

Ja, Wtin och flumhum. Det här med PCOS är inte det lättaste att få ordning på. Precis som Wtin säger, det är ju slemhinnan som kommer ut, jag har också varit regelbunden i flera år tills det bara vände i vintras.  Men ja, mannens toppkvalitet på simmarna underlättar ju iaf och det är borta som orosmoment...

Håller på med Provera som sagt och har haft känningar, smärtar till som ett knivhugg i buken då och då eller andra delar av kroppen. Någon som känner igen det? Senast var det lite så under samma dag mensen kom, men nu har det varit knepiga "kramphugg" flera dagar. Är väl bara att bita ihop.
    Känner mig allmänt stingslig och jag och mannen har bråkat BIIIIG TIIIME för första gången på jag vet inte hur länge. Vi har bara ett par dagar gemensam semester kvar, förra veckan var vi med hans släkt och dessa dagar nu i denna vecka är de vi har. Känns gör trist kort sagt. Det är mkt känslor just nu och jag känner mig allmänt förvirrad och jag vet inte vad, beror nog en del på allt det här som varit under våren med PCOS etc, det har tagit på mig och jag har samtidigt börjat sålla och värdera om saker i mitt liv.
    I dag handlade det dock om att jag vill hitta på grejer tillsammans och hans nästan ständiga ovilja till det, eller han kommer inte med några egna önskningar och kan rata mina förslag rakt av med "vill inte, orkar inte" osv osv osv.... och ja, det blir knas - jag blir vansinnig för så här har det varit alltid såvida vi inte i förväg har bestämt något blir det nästan alltid först bråk eller liknande och han vill bara sova länge och vi kommer inte i väg på något osv. Hade varit en sak om vi bott så vi hade balkong eller trädgård, men nu gör vi inte det och då känns det rätt trist att bara vara hemma en solig, vacker dag som denna.
    Har bara legat i min säng och känt mig depp hela jävla dagen, haft känningar och värk efter proveran dessutom, fastän jag vaknade hur pepp som helst och kvittrade som en fågel. Funderar på att åka i väg några dagar till min familj i början på nästa vecka, eller redan nu i slutet beroende på hur det hela ter sig här hemma, och bara bli omhändertagen, bada och hjälpa dem på huset...

Skitdag i dag med andra ord. Solen skiner och det är en kanondag egentligen - om det inte vore för att jag spenderat hela morgonen åt att vänta på och att försöka få i gång min man och hitta på nåt och sen resterade delen av dagen med att inse att det bara leder oss till bråk, ovänskap och att känna mig ledsen över att den enda semestern vi har ihop i år snart  är slut och vi inte har tagit vara på den ordentligt. Förra veckan var vi i väg och vi badade, fiskade, arbetade på hus osv. men då umgicks inte vi två så mkt som par, i måndags tvättade vi upp allt och slappade här hemma - gjorde ingenting, i går hade vi dock en härlig dag tillsammans med dubbelbio (såg båda sista delarna av Harry Potter med mat emellan) och kom överens om att vi skulle utnyttja solskenet och vara ute i dag och göra något avslappnat eftersom vi var inne mkt i går... Så blev det alltså inte, den enda önskan jag egentligen hade för dagen, när jag hörde att min man kände sig seg, var att få lite solljus och ta ett dopp...blir kanske bättre i morrn...
    Blä, sorry om jag spyr galla här nu...
    Är bara lagom less just nu.

Funderar på att ta med en filt och en bok och bara gå och lägga mig på någon gräsmatta nånstans i närheten...dumt att jag inte gjort det förr egentligen...

• JWN

Man får vara less och man får klaga och gnälla....ens kropp är ju inte sig själv under en behandling. Och som du skriver man börjar omvärdera saker och relationen får utstå väldigt konstiga saker som hormonkurer, sex på beställning. VI började leva i cyklerdagarsalmenacka istället för veckodagar.

Inte konstigt egentligen att det blir knas i bland...

Skickar över lite styrkekramar och sommarvärme!

• Ikka
    JWN skrev 2011-07-20 21:07:36 följande:
    Man får vara less och man får klaga och gnälla....ens kropp är ju inte sig själv under en behandling. Och som du skriver man börjar omvärdera saker och relationen får utstå väldigt konstiga saker som hormonkurer, sex på beställning. VI började leva i cyklerdagarsalmenacka istället för veckodagar.

Inte konstigt egentligen att det blir knas i bland...

Skickar över lite styrkekramar och sommarvärme!
    Mmm, fast det har ju inte riktigt börjat än ens...
    Jag gör första kuren nu och är bara inne på Provera och jaaa...
    Men omvärderandet och jag vet inte...
    Skitdag bara...

Tack för kramarna!

Tog en glass för mig själv i kvällssolen förut, bara för att ha gjort något alls i dag, blev ingen bok på någon filt, läste i sängen däremot - tar läsningen utomhus en annan dag... 
  • Ikka

Min Proverakur är i full gång som sagt. När jag ätit det i 5 dagar, i går, så kom blödningen i gång. Fast den ser utspädd ut, som bloddroppar i vatten om ni ursäktar beskrivningen. Brukar inte vara så på mig, men det kommer kanske i gång mer snart. Enligt läkare och barnmorska ska jag äta klart mina sista 5 dagar med Provera, dagen efter kuren är avslutad räknas som cykeldag1 - dvs. att jag börjar med Pergotime 6 dagar efter sista tabletten med Provera. Måndag i v. 31 blir det för min del. Sedan ska vi ligga i under v. 32 och lite i v. 33 med. 

Hoppas detta är sista blödningen jag har på ett bra tag med andra ord. Är bra nervös nu kan jag säga. Och förväntansfull. Även om jag vet att det hela kan ta sin lilla tid. Vi kan ju faktiskt vara ett av de par som har tur också lika gärna. Hoppas på det.  

Svar på tråden PCOS är det kört nu?