• elingabriella

Till vilken ålder anser ni att man fortfarande räknas som "ung förälder"?

Ja, som rubriken lyder: Hur länge tycker ni att man räknas som "ung förälder"? Motivera gärna svaret!

Jag vet självklart att det är är vädligt individuellt, hur mogen man är osv. Men om vi bara generalisrer, vad anser ni då? :)
    elingabriella.se - Mops & Chihuahua
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Till vilken ålder anser ni att man fortfarande räknas som "ung förälder"?
  • Björnmossa

Beror ju på vad man gör.

Börjar man jobba direkt efter gymnasiet är det inte lika ungt att få barn när man är 21 som om man läser på högskolan.

• Sofie 87

Jag är 24 år och har 3 barn! Fick mitt första när jag var 21 och jag tycker att jag är ung för att vara 3-barns mamma. Däremot 24 och 1 barn tycker jag inte är så ungt! Mer lagom!

• Makka Pakka

T.o.m 23 år tycker jag att man är ung.. men kanske inte för ung för att bli mamma.. svårt att förklara.. under 18 för ung.

Själv började vi försöka när jag var 24 men det tog mer än 2½ år innan vi lyckades och då fick jag lite panik hahhaha ville aboslut ha mina (2 första) barn innan 30 år

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • Amy1983
    R3becca skrev 2011-03-04 10:25:28 följande:
    Jag tycker själv att man är "tant" när man fyller 30 (sorry!), så allt under det är väl ungt då, antar jag ;)
    Men fram tills dess att man är 21 så kan man ju fortfarande gå på gymnasiet, och går man fortfarande "ungdomsskola" så tycker jag att man är "ung förälder".
    Jag fyller 21 i höst och anser mig själv vara ung för att snart bli mamma :)
    Tack! Då kan jag fortfarande se mig som "ung" förälder
    Alltid uppmuntrande när någon fortfarande ser en som ung
  • StaffenAssar

Röstade på 22 år då det är gränsen för att få delta i aktiviteter anordnade för "unga föräldrar" här. Själv var jag 24 när min första kom, och jag kände mig ung eftersom inga av mina kompisar ens var i närheten av att fundera på barn och jag var 6 år yngre än den näst yngsta i min föräldragrupp och 12-15 år yngre än resten... Kände mig dock inte som "ung förälder= inte mogen att ha barn", utan snarare "ung förälder= de andra föräldrar jag möter är ofta 10 år äldre och någon helt annanstans i sina liv". Alltså inte osäker/orolig utan mer avvikande från normen bara. Normen här i stockholm alltså.

• paloma84
    xylifon skrev 2011-03-04 10:50:25 följande:
    hade just fyllt 20 då jag fick första barnet, idag är jag 28år,  jag är omgift och har fyra barn... gissa vars jag bor  ;-P
    Ok.. he he..

Alternativ 1: Du kommer från landsbygden och fick barn tidigt. Sen skilde du dig (ett bevis att du kommer från landet då du gitf dig Flört) och flyttade till en större stad för att prova lyckan där. Sen träffa du en ny man, som ej hade barn och ni blev gravida och gifte er... Hm, det som motsäger detta.. är att vilken man i livrädda storsstaden vågar träffa en kvinna med barn som redan varit gift och skilt sig...?

Teorin sprack..

Alternativ 2: Du kommer från landet, gifte dig ungt och fick barn. Förhållandet sprack och då blev du ihop med grannkarln.. ha ha.. det brukar väl va så på landet? Ha ha ha.. Alla känner alla och inte så många att välja mellan... Flört

Alternativ 3: Du kommer från storstaden och blev gravid ungt och ni gifte er då ni var kära upp över öronen. Men killen var omogen (riktigt storstadstyp) så förhållandet sprack. Sen träffa du en kille från landet, som var mer jordnära och alltid velat ha familj, så ni gifte er, blev gravida och bor nu lyckliga i ett hus på landet!

Ha ha ha Skrattande
  • varfördåför
    paloma84 skrev 2011-03-04 13:07:38 följande:
    Ok.. he he..

Alternativ 1: Du kommer från landsbygden och fick barn tidigt. Sen skilde du dig (ett bevis att du kommer från landet då du gitf dig Flört) och flyttade till en större stad för att prova lyckan där. Sen träffa du en ny man, som ej hade barn och ni blev gravida och gifte er... Hm, det som motsäger detta.. är att vilken man i livrädda storsstaden vågar träffa en kvinna med barn som redan varit gift och skilt sig...?

Teorin sprack..

Alternativ 2: Du kommer från landet, gifte dig ungt och fick barn. Förhållandet sprack och då blev du ihop med grannkarln.. ha ha.. det brukar väl va så på landet? Ha ha ha.. Alla känner alla och inte så många att välja mellan... Flört

Alternativ 3: Du kommer från storstaden och blev gravid ungt och ni gifte er då ni var kära upp över öronen. Men killen var omogen (riktigt storstadstyp) så förhållandet sprack. Sen träffa du en kille från landet, som var mer jordnära och alltid velat ha familj, så ni gifte er, blev gravida och bor nu lyckliga i ett hus på landet!

Ha ha ha Skrattande
    alternativ tre lät ju iof gasnka bra förutom de där med storstaden. det tsämde nog lite i alla tre påståendena

kan ändra landsbyggden till Norrland (där är det ju som det är som alla vet) men ändå en inte allt för liten stad dock.

gifte mig ung, 19år (gravid i vecka 14) omogen man, skilsmässa och sedan träffade jag INTE grabben bredvid men bästisens storebror

ny bebis, ännu en bebis, giftemål och slutligen ännu en bebis (200kvm stort hus i skogen)

kände mig dock aldrig ung, eller ung kasnkemen absoluit inte för ung man kan ju ändå inte stretaemot sitt nårrländska småstads arv ju :-P
    Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • paloma84
    xylifon skrev 2011-03-04 13:13:13 följande:
    alternativ tre lät ju iof gasnka bra förutom de där med storstaden. det tsämde nog lite i alla tre påståendena

kan ändra landsbyggden till Norrland (där är det ju som det är som alla vet) men ändå en inte allt för liten stad dock.

gifte mig ung, 19år (gravid i vecka 14) omogen man, skilsmässa och sedan träffade jag INTE grabben bredvid men bästisens storebror

ny bebis, ännu en bebis, giftemål och slutligen ännu en bebis (200kvm stort hus i skogen)

kände mig dock aldrig ung, eller ung kasnkemen absoluit inte för ung man kan ju ändå inte stretaemot sitt nårrländska småstads arv ju :-P
    Ha ha ha Skrattande
    Jag tänkte skriva att du blev ihop med exmannens bästapolare först.. ha ha ha

Kul!!

Min mamma körde en sån här: Kommer från en pytteby nära Vilhelmina, träffar en buse när hon var 19 och får barn = förhållandet sprack.. Träffar min pappa en buse från Sthlm med de bodde i Umeå, får mig när hon var 23 = förhållandet sprack.. Hon drömde om storstan där alla möjligheter fanns.. ha ha.. Träffar ännu en man, ungkarl... inga barn.. förhållandet var upp och ner.. Mamma hade ju barn sen tidigare, svårt för vissa män att vänja sig vid... Sen stabiliserade allt sig.. de gifte sig och fick 2 barn... Nu 50 år och fortfarande gifta Skrattande
    Så min mamma har ju barn med 3 olika män, svårt för många att fatta.. men men.. Livet har ju sin gång!

Så min mamma var ju en ung mamma!
    Och sen blev hon ju en gammal mamma då hon fick 2 barn till vid 38-40 års ålder!
  • annca

För mig är man fortfarande ung förälder när man är 25. Men absolut inte *för* ung.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Laura03

Jag kommer alltid vara ung mamma hur gammal jag än blir. När man är tonåring och blir mamma (upp till 19 år) tycker jag är ungt. Är man 20 anser jag att man är vuxen, man har gått ur gymnasiet och anses kunna ta ett arbete och försörja sig själv. Å ja jag vet att det finns många omogna i åldern 20-25 och ännu äldre och som varken har jobb eller egen bostad men nu va det ju inte det det handlade om. Jag är 34år och min äldsta dotter är 16år. Å va ung mamma du har säger hennes kompisar och folk vi träffar säger vilken stor dotter ni har. Sedan att femman kommer ha en gammal mamma för det är 34år mellan oss tar inte ifrån mig titeln som ung mamma. Bara att jag är en ung mamma med väldigt många barn

• wartinas

Många av mina vänner har fått barn och jag är bara 20 år. Jag börjar känna mig stressad för att inte bli "för gammal för mitt första barn" haha. Men det är ju såklart helt individuellt när man vill skaffa barn.
    En ung förälder är tom 19 skulle jag säga. Är man 20+ så tror jag ingen reagerar direkt på att man skulle vara alldeles för ung.
    Jag gifte mej dock när jag var 19, det var det många som reagerade på... har en jämngammal vän som också ska gifta sig annars är de flesta i min umgängeskrets ogifta, men förlovade :)

• FruSen

Jag akn vara helt fel ute nu, men kan det inte bero lite på när ens egna föräldrar fick barn?
    När jag ser i min omgivning och hos mig och mina syskon har vi skaffat barn i samma ålder som våra föräldrar.
    Min mamma var 24 när hon fick mig (äldsta barnet) och jag fick mitt första barn som 25-åring. Det ser ut på samma sätt hos många av mina bekanta. Men det kan ju bara vara en ren slump i och för sig...

• Cornellia

Av nån anledning så känns det som att det spelar roll vad man gör.
    I min värld räknas man som ungdom när man går i skolan, vuxen är man när man tagit studenten.

Så det landar väl kring 19-20.

• logg81

Under 23 tycker jag är ungt... generellt...

Men jag är 30 och är en ung mamma... så det finns undantag

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • ViolinaX

Jag röstade på 19.

Jag var 25 år när jag fick mitt första barn och bodde då i ett studentområde i Lund där de flesta var i samma ålder eller yngre än jag, vilket ledde till att jag var en av de äldsta mammorna i min föräldragrupp. Jag kände mig verkligen GAMMAL, kanske också beroende på att min egen mamma (tandläkare och storstadsbo) (bara för att ni med fördomar inte ska tro något annat!) gifte sig och fick barn när hon var 18.
    När jag sedan började arbeta så hade ingen av mina jämnåriga kollegor barn, utan de som hade småbarn var ungefär 10 år äldre än jag. I DERAS ögon skaffade jag barn som ung, men jag tycker fortfarande att 20-25 är den bästa åldern att skaffa sitt första barn och att den åldern därför är den "normala" åldern på en mamma - varken gammal eller ung. Är du 19 eller yngre tycker jag att du är ung eftersom de flesta är äldre, men det är ju bara för att vårt samhälle inte förväntar sig att en 18-åring blir gravid. Om vi gifte bort våra döttrar vid tolv års ålder skulle vi tycka att en ogift 18-åring var gammal!

• marit88

Jag blev kallad för understrecket ung förälder. Jag är 23 år och inte är man så ung då. Har ju hunnit en massa i mitt liv. Ung förälder är man när man e under 20 skulle jag iaf säga

• Benjimom

Jag tycker det beror lite på hur man ser det.
    Jag tycker tillexempel inte att jag är en ung mamma i sättet för jag har varit väldigt mogen för min ålder länge. Ser inte heller som ung mamma om jag tänker på min ålder (20) för jag tycker man är vuxen och mogen nog att ha ett barn då men om jag tänker på åldern 20 så är det en ung ålder så jag ser mig ju som ung men inte ung för att vara mamma.
    Dock är jag ju inne på sidor för unga föräldrar då samhället ser på en som ung förälder så det är där man kan träffa andra i samma ålder.

• Josefiiijn

Jag rbukar gå på ung mamma träffar och där finns mammor upp till 25 år så jag röstade på 24. Men jag känner mig inte som en så ung mamma och jag fick min son när jag var 19. Är 20 nu. Beror nog helt på personen i fråga.

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
Svar på tråden Till vilken ålder anser ni att man fortfarande räknas som "ung förälder"?