• marie caroline

Problem med Brio Zento

Jag har precis köpt en Brio Zento till min lilla tjej som är 11 månader gammal. Har monterat den i framsätet. Problemet är att den blir så väldigt upprätt. Min lilla tjej ser ut att sitta väldigt obekvämt i den. Är det någon som har liknande problem med den här modellen?

• Svar på tråden Problem med Brio Zento
  • Gro

Vi har en brio zento i baksätet.
    I och med att man kan justera stolen i fram så blir det då enklare att justera bilbarnstolen.
    Dock hade vi den ganska upprätt ändå eftersom vi satt 2 vuxna i fram. Vi köpte en särskild nackkrage till vår kille (mjuk med sånna där små kulor i, ungefär som en saccosäck) och den gjorde att hans huvud hölls upprätt när han somnade i stolen.

• myran82
    Gro skrev 2011-03-03 11:25:21 följande:
    Vi har en brio zento i baksätet.
    I och med att man kan justera stolen i fram så blir det då enklare att justera bilbarnstolen.
    Dock hade vi den ganska upprätt ändå eftersom vi satt 2 vuxna i fram. Vi köpte en särskild nackkrage till vår kille (mjuk med sånna där små kulor i, ungefär som en saccosäck) och den gjorde att hans huvud hölls upprätt när han somnade i stolen.
    De nya stolarna från 2010 har nackstöd nu.
    marie caroline skrev 2011-03-03 11:22:00 följande:

Jag har precis köpt en Brio Zento till min lilla tjej som är 11 månader gammal. Har monterat den i framsätet. Problemet är att den blir så väldigt upprätt. Min lilla tjej ser ut att sitta väldigt obekvämt i den. Är det någon som har liknande problem med den här modellen?

Vår pojk är också 11 månader och  sitter jättebra i sin stol. Den går att justera så man får lite mer lutning. Kolla manualen eller hör efter i affären, tycker det är lite svårt att förklara.
  • Cecci78

Har du klacken utfälld? Alltså den som är under stolen vid barnets ben? Om man har den utfälld så blir det bättre lutning på stolen.

• SannaG

Vi köpte Brio Zento o monterade den här om dagen i framsätet på våran volvo.
    Igår fick lill-tjejen åka i den för första gången o hon verkade inte sitta bekvämt för det va en heldel gnäll...
    jag tycker att hon sitter väldigt upprätt- blir nästan gångjärneffekten på hennes kropp t.om. Fick inte alls till det igår. Gubben ska kolla på det idag igen... 

• kcp

Ni verkar ha ganska små barn, men jag undrar om ni vet vad som gäller för zenton med bältesplaceringen över axlarna. Vi har en 3.5-åring vars axlar nu är ovanför ingången för bältena som går över axlarna. Är det OK? Jag har för mig att de ska vara ovanför?!? Men hur ska man då kunna använda stolen framåt? Efter 4 års ålder? Är lite förvirrad...

• Cecci78
    kcp skrev 2011-03-21 21:22:36 följande:
    Ni verkar ha ganska små barn, men jag undrar om ni vet vad som gäller för zenton med bältesplaceringen över axlarna. Vi har en 3.5-åring vars axlar nu är ovanför ingången för bältena som går över axlarna. Är det OK? Jag har för mig att de ska vara ovanför?!? Men hur ska man då kunna använda stolen framåt? Efter 4 års ålder? Är lite förvirrad...
    Har instruktionerna i bilen så jag kan inte kika just nu men jag gissar på att det är ok om man har bältena i högsta skåran. Har man den framåt har man den med bilens bälte, tror den är godkänd med internbältena i någon kort viktintervall typ 15-18 kg eller så men den stolen är ingen det rekommenderas att använda framåt. NTF avråder från att använda alla kombistolar framåt pga att det är ett sämre alternativ ä´n en riktig bältesstol. Jag har den stolen och den är riktigt riktigt tung, jag skulle aldrig vända den framåt, barnet ska ju ta all den vikten i ryggen om man krockar.
  • Cecci78

Varför ska du ha den framåt efter 4 års ålder förresten?

Svar på tråden Problem med Brio Zento