• jovisst

Tvångsterilisering

Jag vet att det numera är förbjudet och vill inte provocera,men,vad händer om två psykiskt funktionshindrade får ett barn,dom kan ju inte ta hand om det.

Tänk er att tvpå ett Lss boende får ett barn,hur skulle det gå och kan det barbet må bra......är det fel med sterilisering av utvecklingsstörda eller är det självklart att dom ska få skaffa barn!

Vill gärna veta vad andra tycker då vi hade en het  debatt på jobbet idag som nästan delade oss i två läger.

Själv tycker jag inte att dom ska ha barn!

• Svar på tråden Tvångsterilisering
  • Teas mamma

Bloggen lämnar få människor oberörda,sedan får man tycka vad man vill om rätten till att skaffa barn..

• liag
    Teas mamma skrev 2011-04-05 15:23:57 följande:
    "Det hela började för många år sedan. Jag var 7 år, XXX 6, när den psykiska ohälsan slog till mot våran familj. Mamma började att höra elaka röster och pappa blev utåtagerande och tyst på samma gång. Så småningom fick mamma diagnosen schizofreni och pappa autismspektrumstörning. IQ test visade även att pappa var psykiskt utvecklingsstörd och mamma lågt begåvad (IQ under 70).

Vi barn hann fara illa innan socialen ryckte in och tvångsomhändertog oss. Man placerade mig, XXX och våra två bröder hos våra farföräldrar. Där blev vi kvar ett år, sedan skickades vi hem igen till våra föräldrar som nyss kommit hem från psyket. Socialtjänsten var tveksamma på om det var någon bra lösning och erbjöd sig därför att vi barn skulle få flytta till olika fosterhem, men våra farföräldrar som då var 70 år gamla sa att det minsann inte behövdes, istället tog dem på sig ansvaret för oss.

Att vara föräldrar till sina föräldrar är inte lätt. Att förhindra att mina föräldrar dödade varandra var något som min bror tog på sig ansvaret för, 9 år gammal. Det var inte ovanligt att mamma och pappa rök ihop med varandra. En natt var pappa så less på mammas vanföreställningar att hon tog stryptag på mamma när hon låg och sov. Som tur var hörde min bror mammas försök att få luft, sedan tog han i med all sin kraft för att dra bort pappa från mamma, och han lyckades.

Tiden gick, vi bodde kvar hos våra föräldrar och det fungerade ganska bra eftersom att farmor och farfar var hos oss varje dag, men när de inte befann sig hemma hos oss så kantades vardagen av föräldrar som inte kunde sätta gränser för oss barn. Vad var tillåtet och vad var inte tillåtet? Det var något vi fick bestämma själva.
     Skolan var vår absolut största trygghet, där var vi så mycket vi bara kunde. Där fick vi höra att vi var bra på saker och ting och vi fick komma bort från hemmiljön.

När xxx  gick i 7-8 kláss så kom nästa bakslag. Vår äldsta bror, då 17 år gammal drabbades även han av schizofreni och en ätstörning. Den gången dröjde det otroligt länge innan vi fick hjälp. Tillvaron hemma var våldsam med ständiga vanföreställningar, slagsmål kring maten och dörrar som kom flygandes nedför trappen.

Jag och min syster var rätt så gamla när detta hände och därför förstod vi mer av vad som pågick än när mamma och pappa var sjuka.

Alla i familjen for dåligt av vår brors psykiska ohälsa, inte minst xxx som var yngst i familjen. Samtidigt som detta hände så utsattes jag och min syster för regelbundna övergrepp. Det var här som tankarna på att inte vilja leva, frodades.

Sommaren 2007 var den värsta sommaren vi varit med om. Både farmor och farfar dog inom 3 månader. en farmor och farfar som fungerat som våra föräldrar. En farmor och farfar som socialtjänsten lagt sin tilltro till, att dem skulle finnas där för oss till dess att vi kunde klara oss själva. Så vad hände?

Vi orkade inte mer. Familjen föll samman. En efter en. xxx  föll in i en svår depression och tvångsvårdades på en barnpsykiatrisk avdelning under flera månaders tid. Jag försökte att hålla ihop familjen men tillslut orkade inte jag heller. Ett självmordsförsök senare hamnade även jag på barnpsyk. I januari 2008 hoppade vår yngsta bror (då 19 år) framför en lastbil på E4:an. Inte han heller hade någon vilja att leva kvar på denna jord

tråkig historia men åter till ämnet i TS tråd.

Dessa föräldrar hade alltså när de fick barn ingen diagnos och vad jag förstår inga problem tills barnet var 7 år så det är då otroligt svårt att göra som du vill alltså tvångssterilisera dessa föräldrar.

• Teas mamma

Ungefär alla visste redan innan att föräldrarna var lågbegåvade..

• astro

Med hänvisning till inlägg #108 (fungerar dåligt att citera det, jag kan inte klippa):

Var det verkligen bristen på IQ som var problemet? Verkar snarare ha varit kombinationen schizofreni/autismspektrumstörning och PÅ det låg IQ.

Jag har känt två mammor med schizofreni - den ena synnerligen intelligent, den andra normalbegåvad. Båda fungerade hysteriskt dåligt som mammor. Därmed inte sagt att alla schizofrena gör det.

Men familjen i inlägg #108 hade i varje fall avgjort fler, och värre, problem än bara låg IQ - och de flesta utvecklingsstörda jag har träffat har inte haft några psykiska problem.

Vad gäller att få ta ansvar för sina föräldrar så kan det drabba barn även i kulturella och högintellektuella miljöer. Jag hade det så när jag var liten; särskilt när det gällde mamma. Även barn i flera andra kulturfamiljer som vi umgicks med hade likartade förhållanden - så det är verkligen inget som är unikt för "lågintelligenta" familjer. 

• Teas mamma

Jag inser själv att jag låter som en rasbiolog från 1930 talet men jag skulle vilja påstå att det rör sig i detta fallet om en kombination av ARV och MILJÖ. Pappan bördig från en by med stor inavel,utvecklingsstörd och säkert austism/scizofrenin latent väntande på att blossa upp. Mamman ungefär samma vad jag förstår fast inte inavel. Sannorlikt så var det ingen bra ide att skaffa barn alls. När de sedan av frustration över att inte klara av barn utagerade eller insjuknade(vad är hönan och vad var ägget) så blev de utagerande mot varandra och barnen.

Miljön barnen växte upp i var ogynnsam men man kan omöjligt säga att inte barnen ärvt den psykiska ohälsan av föräldrarna. Jag kommer inte att servera er någon ATT-sats men var och en får väl ta sig en funderare själv på vart jag vill komma.. 

• liag
    Teas mamma skrev 2011-04-05 15:47:06 följande:
    Ungefär alla visste redan innan att föräldrarna var lågbegåvade..

Alla, vilka är alla?

Man måste ha en diagnos och en diagnos innebär att man också får vård och hjälp.
    Hade dessa föräldrar fått diagnos innan barnen föddes?
    Svaret verkar vara nej vad jag förstår alltså undrar jag HUR skulle man då kunna genomföra en tvångssterilisering?  

Att tjejen i bloggens liv är förfärligt tycker jag också.

• Teas mamma

Du har fel men vet troligtvis inte om det själv. Känner du familjen eller tycker du bara för tyckandet skull? Jag känner familjen,jag VET och påstår inte en massa bara för att påstå. Jag engagerade mig i tråden av medkänsla för barnen. I stället vänder du debatten till något annat. Men bra du får ha fel för min del,jag behöver inte vinna denna debatt. Pappan hade varit sjuk innan de fick barn.

Tråkigt att det ska vara så svartvitt i alla diskussioner.

• liag
    Teas mamma skrev 2011-04-05 16:09:57 följande:
    Du har fel men vet troligtvis inte om det själv. Känner du familjen eller tycker du bara för tyckandet skull? Jag känner familjen,jag VET och påstår inte en massa bara för att påstå. Jag engagerade mig i tråden av medkänsla för barnen. I stället vänder du debatten till något annat. Men bra du får ha fel för min del,jag behöver inte vinna denna debatt. Pappan hade varit sjuk innan de fick barn.

Tråkigt att det ska vara så svartvitt i alla diskussioner.

Tror att det är till mig du skriver.

Jag undrar bara hur du vill att lagen ska se ut när det avser tvångssterilisering.
    Hur ska man "välja" ut vilka som ska tvångssteriliseras?
    Ska man göra det på min dotter tillexempel som har DS och är måttligutvecklingsstörd nu 8 år?
    Eller ska alla göra IQ test och alla under en viss siffra ska tvångssteriliseras?

• Här och nu
    Teas mamma skrev 2011-04-05 16:00:45 följande:
    Jag inser själv att jag låter som en rasbiolog från 1930 talet men jag skulle vilja påstå att det rör sig i detta fallet om en kombination av ARV och MILJÖ. Pappan bördig från en by med stor inavel,utvecklingsstörd och säkert austism/scizofrenin latent väntande på att blossa upp. Mamman ungefär samma vad jag förstår fast inte inavel. Sannorlikt så var det ingen bra ide att skaffa barn alls. När de sedan av frustration över att inte klara av barn utagerade eller insjuknade(vad är hönan och vad var ägget) så blev de utagerande mot varandra och barnen.

Miljön barnen växte upp i var ogynnsam men man kan omöjligt säga att inte barnen ärvt den psykiska ohälsan av föräldrarna. Jag kommer inte att servera er någon ATT-sats men var och en får väl ta sig en funderare själv på vart jag vill komma.. 
    Skaffa kunskap! Autism kan man inte ha latent. Och vad då SÄKERT autism? Sånt kläcker man inte ur sig utan att veta.
  • Teas mamma

Autism är ett av de klassiska "fyra A" som finns med i scizofreni förutom ambivalens assosciationsstörning osv. Pappan hade snurrat om långt  innan barnen kom till men tillfrisknat.

Ja,vem ska bestämma och hur ska kriterierna se ut? Till att börja med så tycker jag att det inte ska vara tabu att tala om sånt här som något fult. I fallet som vi pratar kring så var just tabun något som bidrog till att barnen hann fara så illa innan de upptäcktes. Farmodern främst skämdes över sonens utvecklingsstörning och försökte mörka för omgivningen och höll honom högre än vad han egentligen var. I sin tur medförde det orimliga krav på honom och en tro på att klara mer än han ii verkligheten gjorde samt skapade förväntningar hos omgivningen.

Jag väljer att fortsätta inlägget i ett kommande inlägg då varenda inlägg tycks generera fyra följdfrågor.

• Här och nu
    Teas mamma skrev 2011-04-05 16:31:01 följande:
    Autism är ett av de klassiska "fyra A" som finns med i scizofreni förutom ambivalens assosciationsstörning osv. Pappan hade snurrat om långt  innan barnen kom till men tillfrisknat.

Ja,vem ska bestämma och hur ska kriterierna se ut? Till att börja med så tycker jag att det inte ska vara tabu att tala om sånt här som något fult. I fallet som vi pratar kring så var just tabun något som bidrog till att barnen hann fara så illa innan de upptäcktes. Farmodern främst skämdes över sonens utvecklingsstörning och försökte mörka för omgivningen och höll honom högre än vad han egentligen var. I sin tur medförde det orimliga krav på honom och en tro på att klara mer än han ii verkligheten gjorde samt skapade förväntningar hos omgivningen.

Jag väljer att fortsätta inlägget i ett kommande inlägg då varenda inlägg tycks generera fyra följdfrågor.
    Autism är en neuropsykiatrisk funktionsnedstättning. Schizofreni en psykisk sjukdom. Har inget samband, men givetvis kan man ha båda. Du är alltså för tvångssterilisering när det finns lämpliga p-medel?
  • Teas mamma

Helt apropå diagnosticering,känner ni till att det snart kommer en Dsm V som ersätter IV och på vissa punkter låter det bli lite mer som på den gamla goda tiden gällande kriterier för bedömning och betraktningssätt?

Svar på tråden Tvångsterilisering